صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رقیب توئیتر مشخص شد!

  • کد خبر: ۱۳۴۵۶۳
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
یک شبکه اجتماعی با داشتن امکانات هشتگ و بحث‌های سیاسی از بسیاری جهات شبیه توئیتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، وقتی قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توئیتر را نهایی کرد، در توئیتی نوشت: پرنده آزاد شد.

اما بسیاری از کنشگران آزادی بیان، با وحشت به چشم‌انداز کنترل میدان شهر دیجیتالی جهان توسط یک نفر چشم دوخته و جست و جو برای گزینه‌های دیگر را شروع کردند.

شبکه اجتماعی ماستودون که نامش را از یک نژاد ماموت منقرض شده گرفته است، با داشتن هشتگ و بحث‌های سیاسی، از بسیاری از جهات شبیه توئینر است؛ اما در حالی که توئیتر و فیسبوک توسط یک مرجع (یک شرکت) اداره می‌شوند، ماستودون در هزاران سرور رایانه نصب شده و توسط ادمین‌های داوطلبی اداره می‌شود که سیستم‌هایشان را در یک فدراسیون جمع کرده‌اند.

افراد، پست‌ها و لینک‌ها را در سرور‌های خودشان یا سرور‌های ماستودون یا با کاربران در سرور‌های دیگری که در این شبکه رو به رشد وجود دارد، مبادله می‌کنند.

ماستودون، میوه شش سال تلاش اوژن روچکو، برنامه نویس آلمانی جوان است و تولد این شبکه اجتماعی نتیجه تمایل روچکو برای ایجاد فضای عمومی بود که فراتر از کنترل یک نهاد باشد. این تلاش مثمر ثمر بوده است.

روچکو دوشنبه گذشته نوشت: ما امروز به تعداد یک میلیون و ۲۸ هزار و ۳۶۲ کاربر ماهانه فعال دست پیدا کردیم. این واقعا عالی است.

این تعداد کاربر در مقایسه با رقیبان برجسته، بسیار ناچیز است. توئیتر روزانه ۲۳۸ میلیون کاربر فعال دارد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ یک تبلیغ مشاهده کرده‌اند.

فیسبوک تا سه ماهه سوم امسال، ۱.۹۸ میلیارد کاربر فعال روزانه داشته است؛ اما افزایش کاربران ماستودون ظرف مدت چند روز، همچنان شگفت آور بوده است.

ایتان زاکرمن، کارشناس شبکه اجتماعی دانشگاه ماساچوست نوشت: هفته گذشته هواداران بیشتری در ماستودون نسبت به پنج سال گذشته پیدا کردم.

به گفته کاربران ماستودون، قبل از نهایی شدن خرید توئیتر توسط ایلان ماسک در ۲۷ اکتبر، رشد ماستودون ۶۰ تا ۸۰ کاربر جدید در هر ساعت بود، اما صبح دوشنبه پیش، ۳۴۵۸ نفر در مدت یک ساعت به این پلتفرم پیوستند.

روچکو، ماستودون را سال ۲۰۱۶ وقتی این شایعه پخش شد که پیتر تی‌یل، موسس پی پال و متحد ایلان ماسک، می‌خواهد توئیتر را خریداری کند، راه‌اندازی کرد.

روچکو اوایل امسال گفت: یک میلیاردر راستگرا می‌خواهد یک شرکت عمومی را خریداری کند که عمومی نیست. واقعا مهم است که پلتفرم ارتباطات جهانی داشته باشید که در آن جا بتوانید با خبر شوید چه اتفاقی در جهان می‌افتد و با دوستانتان صحبت کنید. چرا چنین پلتفرمی باید توسط یک شرکت کنترل شود؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.