صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: برای اولین بار در کشور سامانه بومی کنترل هوشمند تقاطع‌ها با استفاده از یادگیری عمیق و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مشهد طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی سمیعی در این خصوص اظهار کرد: تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات و گره‌های ترافیکی آن‌ها با رویکردی منسجم، یکپارچه و هوشمند، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است.

وی افزود: در کلان شهر‌های دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روش‌های سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نیست، چرا که اختصاص زمان‌های ثابت به محور‌های مختلف بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و رفتار ترافیکی رانندگان موجب بالا رفتن تاخیر، افزایش مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلاینده‌های منتشر شده در هوا شده و در بحث کلان نیز باعث به هدر رفتن منابع مادی فراوان و هزاران ساعت از وقت و عمر شهروندان می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: امروزه در کنترل هوشمند تقاطع‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که برای اولین بار در کشور از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در شهر مشهد استفاده شده است.

سمیعی خاطرنشان کرد: مشهود‌ترین ارزش سامانه‌های کنترل هوشمند تقاطع‌ها، بهبود عملکرد کنترل بلادرنگ چراغ‌ها بدون نیاز به مداخلات انسانی، بهبود فازبندی تقاطع‌ها و کاهش خطا‌های انسانی مرتبط است که با توسعه این سامانه گام بسیار موثری در راستای بومی‌سازی و استفاده از توان و دانش داخلی و حفظ منافع ملی برداشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: این سامانه حدود یک ماه است که در یکی از تقاطع‌های مشهد راه اندازی شده و مراحل تست عملکردی را پشت سر می‌گذارد و طرح توسعه آن نیز در حال بررسی است و امیدواریم در آینده نزدیک با استفاده از این سامانه شاهد تحول در مدیریت هوشمند و بهبود شرایط ترافیکی در تمام تقاطع‌های سطح شهر باشیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۹ شروع شده است و با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و پانصد میلیون ریال به انجام رسیده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.