صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تکرار منافقان در لباس فرقان

  • کد خبر: ۱۴۰۴۹۴
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
هم زمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه بخشی از جنایات اکبر گودرزی، آمر ترور شهید مفتح، را مرور می‌کنیم.

دکتر محمد مفتح، پانزدهمین نفر از فهرست ترور‌های گروهک فرقان بود که در ۲۷ آذر ۵۸ در حال ورود به دانشگاه تهران با شلیک گلوله کمال یاسینی، شهید شد. ماشه اسلحه را یاسینی کشیده بود، اما در اصل خشاب‌ها را اکبر گودرزی پر کرده بود.

گودرزی بنیان گذار و رهبر گروه فرقان در آن روز‌ها یک جوان بیست ساله بود که در قالب یک گروه شبه نظامی متأثر از مجاهدین خلق (منافقان)، در حال طراحی نقشه ترور شخصیت‌های روحانی برجسته بود. او که زمانی خودش طلبه بود و از سال ۵۷ درسش را در حوزه علمیه خوانسار آغاز کرده بود، پس از مدتی کوتاه از آنجا بیرون رانده شد و به تهران آمد. مدرسه حاج شیخ عبدالحسین هم مدت زیادی میزبان او نبود و پس از اخراج از آنجا به مسجد قبا رفت.

همان مسجدی که دکتر مفتح آن را افتتاح کرده بود و امام جماعتش بود. اکبر گودرزی بار‌ها برای برگزاری سخنرانی‌ها و برنامه هایش از سوی دکتر مفتح منع شده بود. تفکرات او که در قالب جزواتی تألیفی، از برداشت‌های اشتباه و شخصی او نسبت به متن قرآن بیرون آمده بود، به وضوح اندیشه‌ای مخالف با اسلام داشت و زمینه را برای انحراف جوانان ایجاد می‌کرد. سرخوردگی او در مسجد قبا، موجب شد تا در مساجد سایر محلات تهران از جمله سلسبیل، قلهک، جوادیه و خزانه ورود کند و با برگزاری کلاس‌های به ظاهر تفسیر قرآن اعضای گروهش را جذب کند.

جوانانی که علیه روحانیت اصیل شست و شوی مغزی می‌شدند و تنها راه سعادت را در حذف فیزیکی روحانیت می‌دیدند. در فاصله سوم اردیبهشت ۵۸ تا هجدهم دی همان سال، نوزده ترور با مسئولیت مستقیم گروه فرقان به سرکردگی اکبر گودرزی صورت گرفت که ترور افرادی نظیر مرتضی مطهری، محمدولی قرنی و محمد مفتح از عملیات‌های موفق و ترور چهره‌هایی همچون رهبر معظم انقلاب و آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی از عملیات‌های ناکام این تیم بود.

نیمه شب ۱۸ دی ۵۸، خانه‌ای در خیابان جمالزاده که به روایت شاهدان عینی، دو واحد بی حاشیه و آرام برای چند جوان سر به راه بود، مورد حمله نیرو‌های امنیتی قرار گرفت و پس از پرتاب نارنجک و گاز اشک آور، از میان انبوه غبار انفجار، اکبر گودرزی به همراه چند تن از همدستانش دستگیر شدند، در حالی که از خانه ساده و بی آلایش او، مبالغ زیادی پول نقد، اسلحه و یک فهرست هشتادنفره از ترور‌های بعدی، کشف شد.

سوم خرداد سال ۵۹  اکبر گودرزی به همراه شش نفر از طرف دارانش تیرباران شد.

حافظه تاریخی ایران هرگز نام اکبر گودرزی را در خود ثبت نکرد، اما در نهایت ۲۷ آذر در تقویم ملی به احترام و بزرگداشت شهید مفتح با عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه ثبت شد. به یادبود مردی که بنا داشت با وحدت روحانی و دانشجو، ارزش‌های فرهنگی و مبانی معرفتی یکی شود و جامعه را به سمت مقاصد متعالی سوق دهد.
برای مطالعه مطلب «اول شخص» که به شهید مفتح اختصاص دارد و در همین صفحه منتشر شده است، کد رو به رو را اسکن کنید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.