صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رحم اجاره ای چیست؟

  • کد خبر: ۱۴۳۶۴۵
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
رحم اجاره‌ای یک روش برای کمک به تولید مثل است که در آن جنینی که از تخمک و اسپرم یک زوج ایجاد شده است، در رحم یک شخص سوم کاشته می‌شود و تا هنگام رشد طبیعی جنین و زایمان، همراه او خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، رحم اجاره‌ای یا جایگزین یکی از انواع روش‌های کمک باروری است در این روش جنین ۹ ماه بارداری را درون رحم شخص ثالث (زن حامل) خواهد گذراند در حالی که جنین ژن هایش را از پدر و مادر اصلی خود دریافت کرده است. اسپرم و تخمک از زوجین دریافت و به وسیله‌ی یکی از روش‌های کمک باروری مثل آی وی اف جنین ایجاد می‌شود و جنین ایجاد شده در رحم شخص دیگری قرار می‌گیرد.

شخص سوم که جنین در رحم او قرار داده می‌شود وظیفه دارد دوران نه ماه بارداری را طی کند و لازم است تمامی مراقبت‌هایی که جهت حفظ سلامتی جنین نیاز است انجام دهد و در نهایت پس از تولد نوزاد آن را تحویل خانواده اصلی خود دهد.

البته نا گفته نماند این روش پیچیدگی‌هایی از لحاظ روحی و قانونی و پزشکی دارد و بسیار مهم است زوجین که کاندید استفاده از این روش هستند به همراه شخص سوم از لحاظ سلامتی روحی و جسمی بررسی شوند.

با توجه دلایل ذکر شده لازم است این تکنیک در مراکزی که به صورت تخصصی در حوزه ناباروری فعالیت می‌کنند انجام شود.

دلایل استفاده از رحم جایگزین

شرایط پزشکی فرد که همچون ابتلا به فشار خون بالا یا بیماریی‌های قلبی و تنفسی و… و استفاده از یکسری دارو‌ها ممکن است فرد را مستعد کاندید برای اسفاده از این روش کند ویا مشکلاتی جسمی که مادر با آن مواجه است مثلا اگر رحم نداشته باشد به دلیل هیسترکتومی. همچنین مشکلاتی که مادر در بارداری‌های سابق با آن مواجه بوده است از قبیل سقط مکرر، حاملگی خارج از رحمی، زایمان‌های زودرس متوالی و …

ناباروری زوجین: به دلایلی همچون اندومتریوز شدید یا سندروم آشرمن (زخم رحم) ممکن است نابارور باشند.

مراحلی که برای استفاده از رحم اجاره‌ای باید طی شود:

انجام معاینات پزشکی:هر سه فرد (پدر، مادر، فرد حامل) با مراجعه به متخصصین از لحاظ پزشکی بررسی شوند که شامل آزمایشات و بررسی‌های ژنتیکی و سونوگرافی و… می‌باشد

بررسی مسائل امور حقوقی جهت مشخص شدن باید‌ها و نباید‌ها در دوران بارداری برای والدین و فرد حامل 

بررسی توسط کمیته رحم اجاره ای: اصولا اقدامات درمانی و حقوقی انجام شده را ارزیابی می‌نمایند.

انجام روش‌های کمک باروری همچون IVF

مراقبت‌های دوران بارداری: بایستی تمامی مراقبت‌ها و غربالگری‌هایی که فرد عادی در دوران بارداری انجام می‌دهد فرد حامل نیز به هنگام استفاده از این روش انجام دهد.

زایمان: پس از زایمان، امور حقوقی مربوطه انجام می‌گیرد و جنین به پدر و مادر ژنتیکی تحویل داده می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.