افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند

  • کد خبر: ۱۴۶۷۰۵
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند
پژوهشگران عضو یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: آسفیکسی به معنای اختلال در تبادلات گازی است که سبب افزایش دی اکسید کربن در بدن نوزادان می‌شود و با کاهش اکسیژن خون و خون رسانی به مغز همراه است که موجب آسیب به سلول‌های مغزی و مرگ آن‌ها در فاصله کوتاهی از شروع اختلال می‌شود.

مهدی عباچی زاده افزود: این اختلال هنوز هم مساله مهمی است که می‌تواند منجر به مرگ و میر قابل توجهی شود به طوری که در کشور‌های در حال پیشرفت میزان وقوع آن در حد هفت تا ۲۰ مورد در هر هزار تولد زنده ذکر شده است.

وی ادامه داد: نوزادان مبتلا به کم اکسیژنی متوسط یا شدید باید در فاصله ۲ تا ۶ ساعت اول عمر، درمان را آغاز کنند و طی ۷۲ ساعت، دمای بدن باید حدود ۳۴ درجه سانتیگراد، به طور مداوم ثابت نگه داشته شود و پس از پایان سه روز، بدن نوزاد به آهستگی گرم شود به طوری که هر ساعت نیم درجه سانتی گراد دمای بدن نوزاد افزایش یابد تا وقتی که دمای مقعد بین ۳۶.۵ و ۳۷.۵درجه قرار گیرد.

این پژوهشگر فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییرات کنترل نشده دما موجب شکست درمان و ابتلا به عوارض می‌شود و دما اگر بالاتر از ۳۴ درجه باشد ارزش درمانی و حمایتی ندارد و اگر کمتر از ۳۳ درجه باشد به دلیل عوارض شدید، نوزاد بد حال شده و بر شدت عوارض افزوده می‌شود از این رو تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز است که دمای بدن نوزاد را به طور مداوم بین ۳۳ و ۳۴ درجه نگه دارد.

عباچی زاده افزود:با توجه به این نیاز مهم در امر سلامت نوزادان کشور و سابقه این شرکت در ارائه درمان‌های سرمایشی، ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان در دستور کار قرار گرفت و در این دستگاه، آب به عنوان مایع خنک کننده توسط یک سیستم خنک کننده ترموالکتریک، از طریق لوله‌های عایق شده و اتصالات بدون نشت، به داخل تشک سیلیکونی مخصوصی که برای این کار طراحی شده است هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: سر و بدن نوزاد بر روی این تشک قرار می‌گیرد و کنترل کننده الکترونیکی دستگاه، دمای مقعد و دمای سطح بدن نوزاد را به طور دائمی و لحظه‌ای پایش و طبق شیوه نامه درمانی دمای مقعدی را طی ۷۲ ساعت تنظیم می‌کند.

این پژوهشگر فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستگاه یاد شده می‌تواند با قیمتی پایین‌تر از نمونه خارجی، نیاز بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان را برطرف سازد و گام بزرگی در ارتقا سلامتی و صرفه جویی ارزی بردارد.

عباچی زاده افزود:این دستگاه هم اکنون در حال گذراندن آزمون‌های ایمنی است تا بتواند با اخذ مجوز تولید در بازار حضور پیدا کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->