صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

به‌نشر، انتشارات آستان قدس رضوی در ۵ سال اخیر با رویکردی متفاوت به تاریخ انقلاب، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن ویژه نوجوانان و جوانان پرداخته است که نتیجه آن انتشار ۷۰ عنوان اثر در این موضوعات را شامل می‌شود.

 به گزارش شهرآرانیوز، آثار به نشر در موضوع تاریخ انقلاب، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن از رمان و داستان تا طرح قالب‌های اندیشه‌ای و آموزشی البته با زبان و ادبیاتی جذاب و مخاطب پسند بوده است که طبق گفته حسین سعیدی مدیرعامل این انتشارات، اغلب آن‌ها به دلیل استقبال مخاطبان، در نوبت‌های متعدد چاپ و منتشر شده است و در جشنواره‌های مختلف ادبی خوش درخشیده‌اند.

تغییر رویکرد و توجه به موضوعات فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی

مدیرعامل به نشر درباره اهتمام این انتشارات به موضوعاتی از قبیل تولید آثار در باب فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، اشاعه و بیان ارزش‌های آن می‌گوید: در سابقه ۳۰ ساله به‌نشر تنها ۵ اثر پراکنده در موضوع فرهنگ و انقلاب اسلامی تولید شده است. از سال ۱۳۹۶ و در دوره مدیریتی جدید، با تغییر رویکرد، تلاش کردیم با سفارش اثر به نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی، برنامه ریزی و طرح ریزی تولید آثار را آغاز کنیم.

این حرکت موجب شد تا ۷۰ عنوان اثر با موضوع فرهنگ و گفتمان اسلامی ویژه گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در محور‌های حوزه‌های فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، سیره امام و رهبری، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، شخصیت‌های موثر در انقلاب و آشنایی با زمینه‌های شکل گیری و حوادث انقلاب اسلامی در قالب‌های مختلف شعر، داستان، رمان و مستندنگاری در به‌نشر تولید شود.

او ادامه می‌دهد: به‌نشر این توفیق را داشته تا در فهرست آثار انقلابی خود کتاب‌هایی درباره بنیان‎گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و نیز مقام معظم رهبری برای کودکان تولید و منتشر کند.

جدیدترین آثار انقلابی به‌نشر در حوزه کودک و نوجوان

مدیرعامل انتشارات به‌نشر اذعان می‌کند: آخرین کتاب‎های چاپ شده در این موضوع که به تازگی روانه بازار شده‎اند، مجموعه شعر «بوی‎گل‎سوسن» و داستان «دست‎های رنگی» است.

 او به کتاب «دست‌های رنگی»  ویژه نوجوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: این اثر داستانی بلند درباره انقلاب ۵۷ نوشته مصطفی خرامان است که بخش‌های مختلفی دارد و روایتگر زندگی پسری است که پدرش پلیس است و در بحبوبه انقلاب مراقب است که  روی دیوار‌های سفید منزلش کسی شعار ننویسد. کتاب «دست‌های رنگی» فضای طنز آمیز  دارد و مسائل انقلاب، شخصیت‌های موثر و رخداد‌های انقلابی در قالب گفتگو‌هایی  بین افراد در کتاب مطرح می‌شود.

او اظهار می‌کند: «بوی گل سوسن» شامل مجموعه اشعار انقلابی برای کودکان سروده سمیه تورجی است که سحر رضائیه زاد آن را تصویرگری کرده است.

روایت‌های دقیق و معتبر انقلاب سال ۵۷

سعیدی به مجموعه ۲۱ جلدی «یک روایت معتبر» بازخوانی روایت اشخاص، وقایع و اماکن ویژه و مهم مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» در حجم کم، اما دقیق و معتبر با بیان روایت‎هایی مستند از ایام انقلاب اسلامی به شیوه‎ای نو، نسل چهارم انقلاب را با وقایع آن دوران آشنا می‌کند.

سعیدی ادامه می‌دهد: کتاب «روز برمی‌خیزد» با موضوع ادبیات انقلاب اسلامی به قلم مصطفی فعله‌گری نویسنده و منتقد ادبی نوشته شده است و سرگذشت یک زندانی سیاسی اهل اندیشه  را در روزگار حکومت پهلوی بیان می‌کند که آرزوی نگارش زندگی یکی از زندانیان سیاسی نامدار جهان را در سر دارد و در این جست‌وجو، به ضرورت نوشتن کتابی درباره امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: کتاب «سند‌هایی برای محاکمه دوباره شیخ» نیز از دیگر آثار به‌نشر با موضوع انقلاب به قلم حسن احمدی روایتگر خاطرات، مبارزات، شکنجه‌ها و تبعید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی از شخصیت‌ها و مبارزان برجسته انقلاب اسلامی علیه حکومت شاهنشاهی است.

 به گفته مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، «بیداری»، «رویای آق تاریم»، «دشت یاغی‌ها»، «آدم‌های غلط»، «خلوت مدیر»، «تیغ و تاج»، «رانت، فرهنگ سیاسی تبعی و اقتدارگرایی در ایران (۱۳۵۶- ۱۳۳۲)» و «آژان برازنده» از دیگر آثار انقلابی به‌نشر در بخش عمومی و بزرگسال است.

او به انتشار آثار انقلابی به‌نشر ویژه کودکان و نوجوانان در قالب کتاب‌های پروانه اشاره کرده و می‌گوید: مجموعه ۱۲ جلدی «در هوای انقلاب»، «بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران: امام خمینی (ره)»، مجموعه شعر «عطر خنده امام»، مجموعه ۱۲ جلدی «شاه فراری شده»، مجموعه شعر «روح سبز ما، بهار ما، سلام»، مجموعه چهار جلدی «قصه‌های امام خمینی (ره) و بچه‌ها»، مجموعه‌های شعر «خبر ناگهان پخش شد» و «تاج شاه و کلاه»  از آثاری است که برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

منبع: آستان نیوز 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.