آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

«داعشی و عاشقی» اثری با موضوع داعش برای مخاطب نوجوان

  • کد خبر: ۱۳۵۲۸۱
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
«داعشی و عاشقی» اثری با موضوع داعش برای مخاطب نوجوان
علیرضا ظفر منتقد ادبی و فعال حوزه کتاب در نشست نقد و بررسی کتاب «داعشی و عاشقی» گفت: این اثر اولین کتاب با موضوع داعش در کشور است که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشست نقد و بررسی رمان «داعشی و عاشقی» پیش از ظهر امروز در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی با حضور مجید ملامحمدی نویسنده اثر و علیرضا ظفر منقد ادبی و فعال حوزه کتاب و جمعی از دانش‌آموزان نوجوان مشهدی برگزار شد.
 

«داعشی و عاشقی» روایتگر تاریخچه، اهداف و افکار داعشیان

مجید ملامحمدی درباره نگارش «داعشی و عاشقی گفت: این اثر روایت داستان دوجوان، زن و مرد خشن و تندخو یکی به نام «ژوزف» که اصالتی فرانسوی دارد و دیگری «زینا» از اعضای داعش است که با هدف انجام عملیات انتحاری در عراق پا در مسیر پیاده‌روی اربعین می گذارند.

وی با اشاره به چگونگی شکل گیری ایده‌ داستان داعشی و عاشقی گفت: من تاکنون بیش از شش بار در مراسم معنوی و جذاب پیاده‌روی اربعین در کربلا حضور داشتم و چون نویسنده هستم خیلی با دقت اتفاقات تاثیرگذار و خاطرات برخورد مهربانانه شیعیان عراق و میزبانی آنان از زائران دیده و گاهی آنان را یادداشت کردم تا اینکه یک روز در قم سوژه تالیف کتاب در ذهنم جرقه زد و شروع به خواندن کتاب‌های مختلف در رابطه با داعشی‌ها و خشونت‌هایی که نسبت به شیعیان در عراق و سوریه داشتند کردم و براساس مطالعاتم در کتاب‌های مختلف، فضای مجازی، منابع خبری، رسانه‌ها و تاریخ‌های شفاهی و وقایع‌نگاری‌هایی که در خصوص شهدای مدافع حرم و داعش منتشر شده است، تصمیم گرفتم با موضوع انجام عملیات انتحاری داعشی‌ها در مسیر پیاده روی اربعین حسینی، رمانی را بنویسم.

وی ادامه داد: این داستان را زمانی شروع به نوشتن کردم که هنوز داعش در عراق و سوریه حضور پررنگی داشت. سال‌های پیش در رابطه با  پیاده روی اربعین، خطر حضور داعش و ایجاد ناامنی در منطقه به صورت جدی احساس می‌شد که البته هنوز هم این خطر حس می‌شود، خواستم درباره تاریخچه، اهداف و افکار داعشیان اطلاعاتی را به بچه‌ها منتقل کنم که البته سعی‌ کرده‌ام کتاب خالی از خشونت باشد. 

ملامحمدی با اشاره به اینکه کتاب «داعشی و عاشقی» روایتگر مودت و دوستی با حضرت اباعبدالله و توجه ایشان به زائرینشان مخصوصا به زائران پیاده‌روی اربعین است که حتی دشمنان حضرت را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: در این اثر هم چنین بدذاتی و انحراف مخالفان اهل بیت(ع) برای نوجوانان به نمایش گذاشته شده و قسمت ژوزف فرانسوی که مسلمان شده و نام یوسف را برای خود انتخاب می‌کند و روایت مهمان نوازی شیعیان عراق و خوابی که ابوحسین می‌بیند به نظرم از بخش‌های جذاب کتاب است.
 

روایت دوگانه جبهه حق و باطل در کتاب «داعشی و عاشقی»

در این نشست علیرضا ظفر منتقد ادبی و فعال حوزه کتاب نیز گفت: کتاب «داعشی و عاشقی» برای مخاطب نوجوان با نثری روان، صریح با ادبیاتی لطیف نوشته شده است.

وی ادامه داد: در این اثر با روایت‌های حقیقی اشخاص، فضای داعش، چالش‌های موجود در این زمینه، پیاده روی اربعین حسینی برای مخاطب نوجوان به تصویر کشیده می‌شود. در این اثر دوگانه جبهه حق و باطل، تصویر شیعیان از حضور داعش در قالب شخصیت دو عامل انتحاری یکی جوانی اروپایی به‌نام ژوزف و زنی عرب به‌ نام زینا بیان می‌شود.

ظفر ، نگارش رمانی با مضمون داعش با نثری روان برای مخاطب نوجوانرا  از نقاط قوت اثر دانست و افزود: در این اثر در قالب رمان، آداب و رسوم عراقی‌ها در پیاده روی اربعین حسینی، نوع مهمان‌نوازی شیعیان و نحوه پیاده‌روی اربعین حسینی برای نوجوانان روایت می‌شود و اولین اثری است که با موضوع داعش برای نوجوانان نوشته شده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: این اثر دارای گره داستانی ضعیف است و چالش‌هایی که برای دو عامل انتحاری در این اثر به وجود می‌آید گاهی مواقع سطحی به نظر می آید و برای مخاطب باور پذیر نیست. این کتاب دو راوی دارد که هر دو عامل انتحاری هستند نوع استعاره‌های روایت شده، نحوه بیان عملیات و معجزات بیان شده  توسط عاملان انتحاری در این اثر نمی‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. نگاه باید عمیق‌تر باشد . پایان داستان از ابتدا مشخص است که عملیات انتحاری در مسیر پیاده روی اربعین حسینی صورت نمی‌گیرد که این مسئله به نظر از نقاط ضعف داستان است.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->