شهرآرانیوز - بنابر نظر بیشتر مراجع تقلید تنها نُه چیز روزه را باطل میکند:
خوردن و آشامیدن
جماع (عمل زناشویی)
استمناء
دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر (ع)
رساندن غبار غلیظ به حلق
فرو بردن تمام سر در آب
باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
اماله کردن با چیزهاى روان
قى کردن (استفراغ).
بوکردن گیاههای معطر یکی از مکروهات روزهداری است. ولی عطر زدن مکروه نیست و روزه را باطل نمیکند. حتی استفاده از عطر و خود را خوشبو نمودن، در اسلام از مستحبات به شمار میآید و همیشه موردسفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است، تا آنجا که به نمازگزاران سفارش شده است در برابر عظمت و جلال و هیبت حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و عطر زده وارد نماز شوند.
در عصر حاضر و به دلیل تردد در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیتها و گرما و تعریق زیاد بدن و مانند اینها، عطر زدن، در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمتها و پیشگیری از آزردن شامههای حساس، توصیه میشود.
به نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن، نه تنها منافاتی با روزه ندارد بلکه آن تحفه روزهدار است. پس عطر زدن در احکام روزه امری متمایز از بوئیدن ریاحین به شمار میآید و برای آن حکم دیگری ذکر شده است.
در تفاوت حکم این دو موضوع و دیگر فروعات مرتبط با آن، در تحریر الوسیلة؛ ج۱، ص:۲۷۲ چنین آمده است:
و منها - شم الریاحین خصوصا النرجس، و المراد بها کل نبت طیّب الریح، نعم لا بأس بالطیب فإنه تحفة الصائم، لکن الأولی ترک المسک منه، بل یکره التطیب به للصائم، کما أن الأولی ترک شم الرائحة الغلیظة حتی تصل الی الحلق
بنابراین:
۱- از جملۀ مکروهات روزه، بوئیدن ریاحین است، مخصوصا گل نرگس؛ و مقصود از ریاحین هر گیاهی است که بوی خوش داشته باشد.
۲- عطر زدن مانعی ندارد، زیرا آن تحفه روزهدار است، لکن بهتر آن است که مشک را بکار نبرد، بلکه خوشبو شدن با مشک برای روزهدار مکروه است.
۳- بوئیدن بوی غلیظ بطوری که به حلق برسد، بهتر است که ترک شود.
سؤال: استعمال عطر براى روزهدار، در ماه رمضان چه حکمى دارد؟
جواب: استعمال عطر براى روزهدار مستحب است؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است.
سؤال: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ: مانعی ندارد.
سوال: استفاده از عطر یا بوئیدن گیاهان معطّر برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ: استعمال عطر و بوهای خوش برای روزه دار مستحب است ولی بوییدن گیاهان معطر کراهت دارد. البته توجه داشته باشید که عطر زدن خانمها در خارج از منزل در روایت اسلامی نهی شده است، ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد.
حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه ای: صرف بخار غلیظ روزه را باطل نمی کند. در صورتی که بخار به صورت آب در دهان درآید و آن را فرو دهد، روزه را باطل می کند.
حضرت آیت الله سیستانى: در صورتی که بخار در دهان به صورت آب درآید و داخل حلق شود و عرفاً صدق شرب کند، مبطل است؛ والا بنا بر احتیاط مستحب مبطل است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازى: بنابر احتیاط واجب اگر بخار غلیظ را به حلق برساند، روزه باطل می شود.
حضرت آیت الله وحید خراسانى؛ احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
حضرت آیت الله بهجت: اگر به صورت بخار غلیظ باشد، باید آن را به حلق نرساند و اگر بخارها در فضای دهان به صورت آب جمع شوند، نباید فرو دهد.