۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روزه داری بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک معالج انجام شود

  • کد خبر: ۱۵۶۳۳۸
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
روزه داری بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک معالج انجام شود
عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران مبتلا به دیابت باید با مشورت پزشک معالج اقدام به روزه داری کنند، زیرا بی توجهی به مصرف به موقع دارو‌ها و رعایت رژیم غذایی می‌تواند صدمات زیادی را به این بیماران وارد کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا مظلوم خراسانی، با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید در طول روز دارو مصرف کنند و تامین آب مورد نیاز بدن برای آن‌ها حیاتی است، گفت: داشتن اطلاعات کافی از شرایط بیماری فرد و مشورت با پزشک، قبل از اقدام به روزه‌داری در این ماه برای این بیماران ضروری است. 

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع این بیماری، دیابت نوع ۱ و نوع ۲ است، گفت: علاوه براین در دیابت بارداری که در زمان بارداری برای بانوان اتفاق می‌افتد نیز مانند دیابت نوع ۲، میزان انسولین در بدن کاهش می‌یابد که معمولا بعد از زایمان این مشکل برطرف می‌شود.

 دکتر مظلوم خراسانی با اشاره به اینکه روزه داری در بیماران دیابتی می‌تواند خطراتی را برای سلامتی آن‌ها داشته باشد، گفت: متاسفانه برخی از بیماران با تغییر در الگوی رژیم غذایی و عدم مصرف مایعات، باعث بروز اختلال در قند خون و ایجاد بیمار‌ی‌های دیگر می‌شوند.

وی با تاکید براینکه اجتناب از روزه‌داری به ویژه برای افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند اهمیت بیشتری دارد، گفت: همچنین بیماران دیابتی که از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که سطح انسولین خون آن‌ها را تنظیم می‌کندو همین عامل باعث کنترل قند خون در محدوده طبیعی می‌شود، در زمان روزه‌داری، با قطع مصرف داروها، تغییر در رژیم غذایی و کاهش میزان تحرک، گلوکز و انسولین کافی در بدن تولید نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: گلوکز باعث ترشح انسولین و سوخت برای عضلات، کبد، قلب، مغز و سایر اندام‌ها به شمار می‌رود، کمبود گلوکز و انسولین و عدم تامین این مواد حیاتی در بدن، باعث افزایش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ می‌شود.

وی ابراز کرد: به‌طورکلی توصیه می‌شود بیماران دیابتی از گرفتن روزه اجتناب کنند، زیرا روزه داری روی میزان سطح قند خون آن‌ها اثر می‌گذارد، به‌ویژه افرادی که علاوه بر دیابت به بیماری‌های دیگر ناشی از این بیماری مثل مشکلات کلیوی، چشمی، قلبی و عروقی مبتلا هستند.

دکتر مظلوم خراسانی بیان کرد: در برخی موارد بعد از مشورت با پزشک و ارزیابی شرایط بیمار، با رعایت رژیم غذایی مناسب در زمان سحر و افطار، روزه‌داری امکان‌پذیر است. در این موارد نیز توصیه می‌شود که تقریبا ۲ ساعت قبل و بعد از افطار و سحر حتما میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنید. اگر سطح گلوکز خون بیشتر از ۳۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، نباید روزه بگیرید، همچنین افرادی که انسولین مصرف می‌کنند نیز نباید به هیچ عنوان روزه بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ سلامتی در روزه داری بیماران حتما با پزشک معالج مشورت کنند، گفت: بیماران دیابتی که اقدام به روزه داری کردند، اگر علائمی مثل سرگیجه، لرز و تعریق بیش از حد داشتند حتما با پزشک مشورت کرده و سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->