صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مهمترین اخبار روز افغانستان یکشنبه (۲۷ فروردین ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۵۹۱۹۲
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
تایید جان باختن اکمل امیر، بالاترین قحطی افغانستان در ۲۵ سال گذشته، آمادگی قزاقستان برای پذیرش دیپلمات‌های طالبان و تضمین ملابرادر برای حفظ جان سرمایه گذاران خارجی در افغانستان را در بسته مهمترین اخبار امروز افغانستان بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بسته خبر امروز (۲۷ فروردین ۱۴۰۲) را در ادامه بخوانید:

جبهه آزادی خبر جان باختن «اکمل امیر» را تأیید کرد

پس از آنکه سه شنبه هفته گذشته جبهه آزادی خبر درگیری و جان باختن شماری از فرماندهان ارشد خود را در سالنگ جنوبی افغانستان منتشر کرد. امروز یکشنبه این جبهه خبر جان باختن اکمل امیر از چهره های ارشد این جبهه را نیز تایید کرد.

پیش از این گزارش‌های ضد و نقیضی درباره زنده ماندن وی پس از درگیری با طالبان و نیز انتقال او به تاجیکستان منتشر شده بود.

جبهه آزادی از گروه‌های مسلح مخالف طالبان است که فرماندهی نظامی آن را ژنرال «یاسین ضیا» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش افغانستان به عهده دارد و بیشتر از نیروهای امنیتی و دفاعی سابق تشکیل شده است.

افغانستان با بالاترین قحطی در 25 سال اخیر روبرو است

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا) اعلام کرد که با پایان‌یافتن بودجه، افغانستان با بالاترین خطر قحطی در ۲۵ سال اخیر مواجه شده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در توئیتی نوشت: بودجه برای عملیات بشردوستانه در افغانستان در حال اتمام است و این امر جان میلیون‌ها نفر را با خطر مواجه می‌کند.

به‌گفته‌ اوچا، کم‌تر از پنج درصد درخواست مالی این سازمان برای کمک‌رسانی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان تأمین شده است.

این نهاد می‌گوید در حالی‌که بحران افغانستان بزرگ‌ترین و جدی‌ترین بحران بشری در جهان است، عملیات بشردوستانه در این کشور کم‌ترین کمک مالی را دارد.

به‌گفته‌ی اوچا، ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

طبق آمار سازمان ملل، حدود شش میلیون نفر در افغانستان با سطوح اضطراری ناامنی غذایی روبه‌رو هستند و یک قدم با قحطی فاصله دارند.

واکنش طالبان به بیانیه نشست سمرقند

طالبان در واکنش به بیانیه مشترک نشست سمرقند در ازبکستان که خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شده گفته است که حکومت کنونی در این کشور همه شمول بوده و از پشتیبانی مردم برخوردار است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان گفت: بحث چگونگی حکومت، یک بحث داخلی بوده و هیچ تهدید امنیتی‌ از افغانستان متوجه کشورهای منطقه نیست.

وی افزود: مشخص نیست منظور شرکت کنندگان نشست سمرقند از حکومت فراگیر چیست و باید یک نظام فراگیر به آنها نشان داده شود تا منظور از حکومت فراگیر را درک کنند.

این مقام طالبان خاطرنشان کرد:« در افغانستان صلح، ثبات و امنیت تأمین است و هیچ‌ نوع تحرکی که برای کشورهای خارجی تهدید باشد، وجود ندارد و آنها هم نمی‌توانند در این مورد، سند و شواهدی ارائه کنند.»

گفتنی است پس از گذشت دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان هنوز هیچ کشوری دولت موقت این گروه را به رسمیت نشناخته . برخی کشورها تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را یکی از شرط های اساسی به رسمیت شناختن حکومت طالبان عنوان کرده‌اند.

قزاقستان از آمادگی برای پذیرش دیپلمات‌های جدید افغانستان خبرداد

معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با معاون نخست وزیر هیئت حاکمه افغانستان از آمادگی این کشور برای پذیرش دیپلمات‌های جدید افغان خبر داد.

«سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان در امور تجارت و همگرایی و «عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر هیئت حاکمه افغانستان در دیدار با یکدیگر پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی،ترانزیتی، خط آهن وپروژه های زیربنایی گفتگو کردند.

براساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر ملا برادر، معاون نخست وزیر قزاقستان در این دیدار پیشنهاد طرف افغان مبنی بر پذیرش دیپلمات‌های جدید جهت گسترش روابط دو کشور را پذیرفته است.

ملا برادر: امنیت تجارت و سرمایه‌گذاران را تامین می کنیم

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا گفت در حال حاضر افغانستان نسبت به هر زمان دیگر برای سرمایه گذاری آماده شده است.

 

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا در افتتاح ساخت یک پروژه بزرگ تجاری- مسکونی که قرار است از سوی بنیاد سرمایه گذاری گلبهار در کابل ساخته شود گفت در حال حاضر افغانستان نسبت به هر زمان دیگری برای سرمایه گذاری آماده تر شده است.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا در این مراسم گفت: افغانستان در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگر برای سرمایه گذاری آماده شده و تطبیق پروژه عمرانی امروز، نشان دهنده این امر است.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا تاکید کرد طالبان از تجار ملی و سرمایه گذاران حمایت می کند و همچنین در حفظ جان و مال آنها مسئولیت دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.