به گزارش شهرآنیوز، سیدمحمدصادق علیپرست امشب، ۱۴ اردیبهشت ماه، در آیین تجلیل از مقام اساتید فعال در حوزه فرهنگ و تمدن در برج سپید مشهد اظهار کرد: معلمان مدارس امام رضا (ع) نشانههایی از اخلاص، فداکاری، صداقت و خلوص در معلمی را دارند. مدیران و معلمان ما در فضای متبرکی به نام حضرت رضا (ع) همیشه معلمی را مقدس میدانند.
وی با اشاره به فعالیتهای شاخص مدارس امام رضا (ع) ادامه داد: در مدارس امام رضا (ع) تربیت نسلی مومن، انقلابی، کارآمد و آشنا و آمیخته با فرهنگ رضوی دنبال میشود که این دانشآموزان با تاکید بر ساحتهای ششگانه تعلم و تربیت در تمام شئون آموزش میبینند. الگوسازی یکی از مهمترین اهداف ما در این دسته از مدارس است. مسالهای که باید بتواند به عنوان پیشران به نظام آموزشی کشور خدمت کند. به طور دقیقتر در مدارس امام رضا (ع) الگویی براساس اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم، سند چشمانداز تحول و اهداف آستان قدس باید تربیت شود.
علیپرست با بیان اینکه یکی از بخشهایی که روی آن برای الگوسازی تمرکز داریم، سیاستگذاری است، گفت: این یعنی برای الگوسازی ریلگذاری و جریانسازی صورت میگیرد. در همین راستا طی یک سال گذشته بیش از ۱۵ سند آماده شده که براساس آن مسائل بنیاد فرهنگی رضوی، طراحی برنامه سه ساله آن، ارزشیابی از عملکرد معلمان در مدارس، تدوین چارچوب تربیتی سوالمحور، تدوین نظام ارزشیابی بازیمحور، تدوین برنامه جامع آمادگی برای کنکور، تدوین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران، تدوین الگوی کلاسهای زبان، تدوین اساسنامه پژوهشسرای علمی و فرهنگی دانشآموزی، تعیین اولویتهای پژوهشی بنیاد و نیازسنجی دورههای آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی هدفگذاری شده است.
رئیس بنیاد فرهنگی رضوی بیان کرد: در حوزه متربیان و اولیا نیز دنبال بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پرورشی با اتخاذ روشهای نوین یادگیری، رویکرد سوالمحوری، تولید ابزارهای آموزشی، یادگیری مبتنی بر پروژه، آموزش زبان در دورههای ابتدایی و متوسطه و برگزاری طرح سه ساله کنکور اقدام میکنیم.
وی عنوان کرد: در این مسیر ما از تمام ظرفیتهای ممکن نیز استفاده میکنیم. به عنوان نمونه بنیاد فرهنگی رضوی از مجموعههایی نظیر دانشگاه رضوی، بنیاد پژوهشها، دانشگاه امام رضا (ع)، موسسه آفرینشهای هنری، انتشارات بهنشر، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، مجموعه تربیت بدنی، آستان قدس، مجموعه بقاع متبرکه، اداره کل آموزش و پرورش استان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و... استفاده و با آنان تفاهمنامههایی نیز امضا شده است.
علیپرست اضافه کرد: همچنین اصلاح شهریه مدارس، تجهیز و بهسازی فضای آموزشی مدارس و استانداردسازی آن، توجه به کارآفرینی و اشتغالزایی و... نیز از دیگر برنامههایی است بنیاد فرهنگی رضوی آن را در مدارس امام رضا (ع) دنبال میکند.
وی در تشریح اقدامات این بنیاد برای توسعه کارآفرینی در مدارس امام رضا (ع) نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای کارآفرینی و اشتغالزایی پرونده ویژهای در مدارس امام رضا (ع) گشوده شده و نگاه ما این است که این مدارس باید بتواند از مسائل کشور مشکلگشایی کند و کارهای بر زمین مانده آموزش و پرورش را به سرانجام برساند. در همین راستا امسال نمایشگاهی در حاشیه شهر مشهد برگزار شد که در آن ۱۰ غرفه برای نمایش تولیدات دانشآموزانمان در اختیار گرفته شد. به طور کلی تلاش ما این بوده که در مدارس حاشیه شهر برای حل مشکلات آن نواحی با ایجاد اشتغال و رفع فقر برنامهریزی کنیم. در این راستا به خانوادههای دانشآموزان این مناطق راههای درآمدزایی و اشتغال را آموزش میدهیم. در همین راستا سال پیش بیش از ۵۰ خانواده از این طریق توانستند مهارتهای درآمدزایی را فرا و از آن نتیجه بگیرند.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مکارم اخلاق، وقف و نذر و... در قالبهای نوین در مدارس امام رضا (ع) به عنوان یکی دیگر از اقدامات مدارس امام رضا (ع) عنوان کرد: این فعالیتها با رویکرد نقشآفرینی موثر دانشآموزان دنبال شده است. به عنوان نمونه در شبهای قدر ماه رمضان دانشآموزان یکی از مدارس پذیرای ۱۵۰۰ نفر از خانوادهها بودند و خود غذا را آماده میکردند.
علیپرست توضیح داد: همچنین امسال مدارس امام رضا (ع) توانستند رتبه دوم المپیاد کشوری اقتصاد و مدیریت را کسب کنند. این برای مدارس ما ارزش زیادی دارد. به طور کلی در این مدارس تمام ساحتهای تربیتی مورد توجه ماست. البته یکی از ساحتهایی که مغفول مانده، عرصه اقتصاد است. امروز در مدارس ما انیمیشن تولید میشود که قابل ارائه برای عموم است. همکاران ما در مجموع ۲۰ هزار دقیقه تولید محتوا داشتهاند که این محتوا با محتوای کتب درسی در فضای اینترنت در حال پخش است.
وی تصریح کرد: برآیند همه این اقدامات افزایش رضایتمندی خانوادههای دانشآموزان است. در حال حاضر یکی از سرمایههای ارزشمند مدارس امام رضا (ع) انجمن اولیا و مربیان آن است. با اتکا به همین ظرفیتها سال گذشته دانشآموزان ما توانستند ۱۱۱۴ عنوان در مسابقات مختلف کسب کنند. باید توجه داشت تربیت تمامساحتی در مدارس امام رضا (ع) تنها یک شعار نیست بلکه ۲۸۰۰ برنامه به تفکیک برای این منظور در این مدارسمان پیاده شده است.
علیپرست خاطرنشان کرد: آنچه برای این مدارس در پیش داریم نیز طراحی و اجرای ثمربخش درس تربیت دینی است. تلاش ما این است که پرورش استعدادهای دانشآموزان محروم، تاسیس مرکز مشاوره مدارس، رویکرد بینالمللیسازی مدارس و... را به عنوان برنامههای پیش رو در دستور کارمان قرار دهیم.
رئیس بنیاد فرهنگی رضوی با طرح این درخواست از اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مبنی بر اینکه ظرفیت هنرستانها در اختیار بنیاد فرهنگی رضوی قرار گیرد، اظهار کرد: ما بارها از اداره کل آموزش و پروش استان خواستهایم اجازه دهند ظرفیت هنرستانها در اختیار بنیاد رضوی قرار گیرد، چون ما میتوانیم این هنرستانها را به کارگاههای آستان قدس تبدیل کنیم؛ یعنی اگر قرار است هنرستان دانشآموزی را تربیت کند، تنها مجموعهای که میتواند این کار را به نحو احسن پیش برد، بنیاد فرهنگی رضوی است. در واقع بنیاد فرهنگی رضوی میتواند دانشآموزان را به کارگاههای آستان قدس متصل و از این طریق زمینه اشتغال آنان را فراهم کند.