ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع) اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات شریعتی و مفاهمه اجتهاد در اندیشه اسلامی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس
سرخط خبرها

آمادگی آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات فرهنگی به منظور جبران فاصله‌های نسلی

  • کد خبر: ۱۶۳۲۷۳
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
آمادگی آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات فرهنگی به منظور جبران فاصله‌های نسلی
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رویکرد ویژه این آستان برای تقویت نقش مردم در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، یکی از بسترهای تقویت تعاملات مردمی است و این سازمان با توجه به ظرفیت‌های زیرساختی و تخصصی خود می‌تواند از یک سو فضایی مطمئن برای نگهداری اسناد تاریخی مردم باشد و از سوی دیگر با معرفی تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی، به کاهش گسست بین نسلی موجود در کشور کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مالک رحمتی در مراسم گرامیداشت «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» و رونمایی از قدیمی ترین اسناد گنجینه رضوی اظهار کرد: تغییر رویکرد آستان قدس رضوی در دوره حجت‌الاسلام مروی و تمرکز روی حوزه فرهنگ، اقدامی بزرگ بوده که به تبع آن امروز در آستان قدس رضوی، رویکرد فرهنگی مقدم بر همه فعالیت‌هاست.

وی تصریح کرد: در این راستا ما امروز در این آستان به دنبال تحقق زیارت متعالی هستیم و این هدف جز با تقویت نگاه فرهنگی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی محقق نمی‌شود.

ظرفیت تبدیل شدن به قطب رویدادهای فرهنگی

رحمتی تشکیل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این دوره را گامی بلند در مسیر تحقق این سیاست کلان دانست و گفت: در این مجموعه نیز، سازمان کتابخانه، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس، نقشی کلیدی بر عهده دارد و می‌تواند اثرگذاری گسترده‌ای داشته باشد.

وی در ادامه گفت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی مانند معدنی مملو از دُرّ و نگین‌های گرانبها و ارزشمند است که باید تک‌تک آن‌ها را قدر دانست و بهترین استفاده از آن را داشت. هر یک از اسناد و نسخ خطی موجود در گنجینه رضوی به خودی خود ظرفیت رویدادسازی دارد و این مرکز با توجه به ظرفیت موجود، در آینده می‌تواند به قطب رویدادهای فرهنگی بدل شود.

رحمتی تصریح کرد: مرکز اسناد آستان قدس رضوی اقیانوسی بی‌انتها و گنجینه‌ای بی‌بدیل در حوزه اسناد تاریخی و نسخ خطی بوده و بهره‌برداری از آن کاری بسیار اثرگذار در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

اهمیت تدوین سند برای رویدادهای جریان‌ساز

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، در ادامه به اهمیت کتابت و ثبت رویدادها و رخدادها و توجه به این موضوع در آیات و روایات نیز اشاره و تصریح کرد: توجه به این موضوع در آستان قدس رضوی نیز بسیار ضروی است و از همین رو یکی از وظایف این مرکز بسترسازی برای حفظ اسناد تاریخی و کهن موجود در گنجینه رضوی و در کنار آن، تلاش برای تدوین اسناد اتفاقات و فعالیت‌ها در کلیه بخش‌های آستان با رعایت چارچوب یک سند ماندگار و ثبت رویدادهای جریان‌ساز فعلی آستان قدس، همچون طرح‌های ترویج سبک زندگی رضوی، تقویت بنیان خانواده ترویج فرزندآوری و دوره های تربیتی ویژه جوانان و (بینهایت‌شو) و پویش «سفره‌های مهربانی» برای توزیع بسته‌های معیشتی بین محرومان و یا پویش «نذر امام رضا(ع)» برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد است که به برکت نام امام رضا(ع) و با مشارکت مردم محقق شده و باید ثمرات آن را برای ماندگار شدن در تاریخ ثبت کرد تا آینده‌گان نیز از این اقدامات گستره فرهنگی، اجتماعی، معنوی بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

پیشگامی آستان قدس در استفاده از فناوری‌های نوین نگهداری اسناد تاریخی

رحمتی ادامه داد: حفاظت، حراست و صیانت از اسناد و نسخ خطی گرانسنگ موجود در گنجینه رضوی، بزرگترین و مهمترین رسالت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد این آستان مقدس است و وظیفه اصلی خادمان این حوزه، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا برای صیانت بهتر و جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به این اسناد تاریخی است.

وی افزود: آستان قدس رضوی با حمایت‌های تولیت در حوزه حفاظت از اسناد و نسخ خطی همواره پیش‌قدم بوده و نتیجه این رویکرد و باور این است که هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد توسط کارشناسان و متخصصان این رشته و با روش‌های نوین نگهداری و حفاظت می‌شود و انشاءالله آیندگان شاهد برکات و ثمرات آن خواهند بود.

پناهگاهی امن برای حفاظت از اسناد تاریخی در اختیار مردم

رحمتی همچنین به اهمیت تقویت تعاملات با مردم در حوزه فرهنگی اشاره و تصریح کرد: مردم کشورمان اسناد تاریخی بسیاری در اختیار دارند و مخزن مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم از ظرفیت بی‌نظیری برای نگهداری و حفاظت از اسناد تاریخی برخوردار است؛ از همین رو برای تکمیل این ظرفیت، توصیه می‌کنم مرکز اسناد را در قالب یک کار تبلیغی و رسانه‌ای به عنوان پناهگاه اَمن برای نگهداری از اسناد تاریخی به مردم معرفی کنید تا مردم با آرامش خاطر، اسناد تاریخی خود را در قالب وقف‌نامه، هبه و یا امانت به این مرکز بسپارند و با مشارکت مردم، مخزنی غنی‌تر و جامع‌تر نسبت به گذشته شکل بگیرد.

ضرورت بهره‌برداری به‌هنگام از اسناد تاریخی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی بهره‌برداری به‌هنگام از اسناد تاریخی را دیگر وظیفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد برشمرد و گفت: خوشبختانه این سازمان برنامه‌ریزی جامع و دقیقی برای بهره‌برداری از این اسناد داشته که مصداق بارز آن برگزاری سلسله نشست‌های سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی و معرفی اسناد گنجینه رضوی بر اساس مناسبت‌های تقویمی و رخدادهای فرهنگی و اجتماعی روز است.

وی افزود: به عنوان نمونه، امروز یک سند تاریخی و کهن از دوران شاه عباس صفوی که مرتبط با معافیت مالیاتی موقوفات آستان قدس رضوی بود مشاهده کردم و معتقدم معرفی این‌گونه اسناد می‌تواند در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای و فرهنگی دشمن علیه دستگاه امامت جریان‌ساز باشد و برخی ابهامات و شائبه‌های موجود را رفع کند.

اثرگذاری در تحقق تمدن ایرانی و اسلامی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی سپس به اهمیت تدوین و صیانت از اسناد تاریخی اشاره و تصریح کرد: حاصل تدوین، حفاظت و بهره‌برداری از اسناد تاریخی، شکل گیری هویت ایرانی و اسلامی خواهد بود و هر یک از این اسناد، برگ زرینی برای تحقق تمدن ایرانی و اسلامی به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر پایه همه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور ما توجه به هویت ملی و دینی ما باشد، بدون تردید تمدن ایرانی و اسلامی محقق خواهد شد و می‌توانیم اتفاقات بزرگی را در قالب آن رقم بزنیم.

رحمتی  خطاب به کارشناسان و متخصصان مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز گفت: با توجه به این ظرفیت و رویکرد، شما سربازان و خادمانی تمدن ساز هستید و باید از تمدنی که سینه به سینه، با شهادت هزاران عالم دینی به دست‌ ما رسیده حراست کنید تا نسل فعلی و آیندگان هم از آن بهره‌مند شوند.

رحمتی همچنین وجود گسست بین‌ نسلی در کشور و غفلت صورت گرفته برای پر کردن این گسست را یکی از چالش‌های موجود برشمرد و گفت: مسئولان و متولیان فرهنگی به دلایل متعدد نتوانسته‌اند خاطرات مجاهدان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایثارگری، فداکاری و رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دستاوردهای عرصه های هنری و... را از دهه شصتی‌ها به نسل جوان دهه هفتادی و دهه هشتادی‌ منتقل کنند؛ از همین رو امروز در کشورمان با گسست بین نسلی مواجه‌ایم.

وی تاکید کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌تواند با معرفی خلاقانه، هوشمندانه و به هنگام اسناد و نسخ خطی باشد به نسل جدید، که با مسائل روز جامعه نیز مرتبط باشد، در کاهش این گسست بین‌ نسلی ایفای نقش کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->