صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نود و هفتمین جلسه نقد کتاب حوزه هنری خراسان رضوی به نقد و بررسی کتاب «گل سنجد» اثر «سید احمدعلی فاخر» شاعر افغانستانی ساکن مشهد اختصاص یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «گل سنجد» اثری منتشر شده از «سید احمدعلی فاخر» شاعر افغانستانی است.

سید احمدعلی فاخر، شاعر ۶۳ ساله در سال ۱۳۳۹ در شهرستان «دره گز» ولایت بلخ افغانستان متولد شد و در سال ۱۳۵۷ به ایران مهاجرت کرده است.

فاخر در سل ۱۳۷۸ به انجمن ادبی «در دری» در مشهد پیوست و در قالب‌های مختلف شعری از جمله غزل، رباعی، دوبیتی و سپید، شعر سروده است.

پیش از کتاب «گل سنجد»، آثار دیگر از این شاعر نیز با نام‌های «گل سنگ»، «پولک‌های دامن گل نسا»، «گل بادام» و «حنجره‌های سوخته» منتشر شده است.

اما کتاب «گل سنجد» که به همت انتشارات انجمن ادبی هشت بهشت و در شهر بلخ به زیور طبع آراسته شده است، یک مجموعه رباعیات و شامل ۱۴۴ رباعی است که در موضوعات مختلف سروده شده است.


نشست نقد و بررسی کتاب «گل سنجد» با حضور «محمدکاظم کاظمی»، «ابوطالب مظفری» و جمعی از شاعران و منتقدان افغانستانی و ایرانی عصر روز یکشنبه در حوزه هنری مشهد برگزار شد، اشعار این کتاب مورد نقد و بررسی مخاطبان قرار گرفت.

حاضران در این نشست تاکید کردند که در کنار سادگی، تازگی و طراوت، استفاده از واژگان ساده و به دور از تکلف اشعار این کتاب که حکایت از دنیای درون این شاعر داشته، بیان مطالب بومی و محلی در قالب رباعی، بیان لحظه‌های واقعی زندگی از نقاط قوت شاعر و اشعار او است.

اما انتقاداتی نیز متوجه اشعار وی بود.

برخی از اشعار دارای زوائد و کلمات تکراری است که به نظر می‌رسد، می‌توانست به راحتی از آن حذف شود و تاثیری در اصل شعر بر جا نگذارد.

ضمن این که در مورد برخی از اشعار نیز به دلیل ورود ادبیات محاوره ای، در وزن شعر‌ها مشکلاتی به وجود آمده است.

در طول چهار دهه گذشته که مشهد میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران افغانستانی بوده است، شاعران و نویسندگان زیادی از مهاجران افغانستانی در مشهد رشد کردند و آثار خوبی از آن‌ها نیز منتشر شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.