جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهایی همراه است که با ترجیح کارگردانهای آنها در سکوت خبری ساخته شدهاند. «روز صفر» یکی از این فیلمهاست؛ با سوژهای که حتی نام شخصیت اصلی به حد کافی مخاطب را گیر میاندازد؛ عبدالمالک ریگی.
سعید ملکان در ابتدا و از اوایل دهه هفتاد با چهرهپردازی وارد سینمای ایران شد. دهه نود، اما فرصتی بود تا ملکان وارد وادی تهیهکنندگی شود. همکاری او با بهرام توکلی در فیلمهایی، چون «آسمان زرد کمعمق»، «بیگانه» و «تنگه ابوقریب» تا همین اواخر و «تختی» هم ادامه داشت. «آرایش غلیظ»، «ویلاییها» و «ابد و یک روز» از دیگر آثاری هستند که سعید ملکان در مقام تهیهکننده آنها ظاهرشده است.
بااینحال، به نظر میرسد که تهیه کنندگی برخی از مهمترین آثار چند سال اخیر سینمای ایران برای ملکان کافی نبوده است و حالا او با اولین فیلمش، روز صفر فیلمسازی در فضای حرفهای سینمای ایران را هم تجربه میکند.
ملکان برای اولین فیلمش به سراغ عبدالمالک ریگی و ماجرای دستگیری او رفته است. بماند که اتفاق عجیبی است که سینمای ایران دو سال پیاپی به دنبال این سوژه میرود، اول با «شبی که ماه کامل شد» و حالا هم روز صفر.
البته روز صفر سعید ملکان با اثر نرگس آبیار بسیار متفاوت است، هم از حیث پرداخت و هم از حیث زاویه دید و روایت. درحالیکه آبیار در بستر یک عاشقانه سعی کرده بود به عبدالحمید ریگی، وجهی انسانیتر ببخشد و تمرکزش را روی روابط خانواده ریگی گذاشته بود، ملکان، همانطور که در خلاصه فیلمش هم آمده است یک موضوع ملتهب را برگزیده است.
عوامل این فیلم عبارتند از:
کارگردان: سعید ملکان
نویسنده: سعید ملکان، بهرام توکلی
تهیهکننده: سعید ملکان
بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، تینو صالحی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، محمدعلی راجپوت، ابوالفضل صفاری