به گزارش شهرآرانیوز، واقعا همه غافلگیر شدند. داخل اتاقک پذیرش کسی نبود. هیچ کس جلو نگهبانی بیمارستان چشم انتظار آمدن جانشین معاون دادستان نبود. همه درحال انجام امور عادی روزانه خودشان بودند و خبری از هماهنگیهای از پیش تعیین شده برای ورود جانشین معاون دادستان استان به بیمارستان کامیاب نبود. رئیس بیمارستان زمانی متوجه حضور جانشین معاون دادستان شد که حدود چهل دقیقهای از بازدید سرزده گذشته بود؛ و از اینجا روایت بازدید سرزده جانشین معاون دادستان از بیمارستان کامیاب همراه با ما شروع شد تا مسئولان سرزده در کنار خدمتگزاران و مردم باشند و از نزدیک در جریان کم وکیف خدمات ارائه شده به مردم قرار بگیرند.
این روایت بیش از ۱۲۰ دقیقه بازدید سرزده قاضی امید ابراهیم زاده، جانشین معاون دادستان مرکز استان در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم است که هم زمان با شروع تیرماه و هفته قوه قضائیه انجام شد.
ساعت ۷:۵۰ دقیقه صبح است. از همان ساعات اول صبح گرمی هوای تیرماه رخ نشان میدهد. ترافیک خیابان فداییان اسلام بر این گرما و عطشِ زودرسیدن میافزاید. منتظر حضور جانشین معاون دادستان برای بازدید سرزده از بیمارستان کامیاب هستیم.
قرار بازدید با روزنامه شهرآرا، ساعت ۸ صبح هماهنگ شده است. هنوز ۱۰ دقیقهای تا سر موعد زمان هست.
مقابل در ورودی بیمارستان شهید کامیاب چند خانواده بساط صبحانه خود را پهن کرده اند.
مردی همان طور که چای فلاسک را داخل لیوانهای دسته دار میریزد، از اتفاقات بیمارستان و بیماری که بستری دارند، با کناردستی اش صحبت میکند: «دیروز دکتر معاینه کرد و گفت عمل نتیجه داده است. از پزشک معالج پرسیدم بالاخره چه زمانی مرخص میشود، گفت معلوم نیست، باید هنوز صبر کنید. با این اوضاع معلوم نیست تا چه موقع با همین وضع در مشهد باشیم.»
ساعت ۸ صبح، جانشین معاون دادستان مرکز استان در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم همراه با یکی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون فوت وقت و تأخیر آماده بازدید سرزده از بیمارستان کامیاب هستند. به محض ورود، نخستین چیزی که توجه جانشین معاون دادستان را به خود جلب میکند، واحد خالی اطلاعات و راهنمایی بیمارستان است.
جانشین معاون دادستان نبود فردی برای راهنمایی مردم به منظور ورود به بیمارستان را یک ضعف میداند و خواستار آن است که در همه حال و در همه شرایط فردی برای پاسخگویی و راهنمایی مردم در باجه اطلاعات حضور داشته باشد.
با این توصیه، قاضی ابراهیم زاده همراه با یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی وارد محوطه بیمارستان میشود. سمت راست محوطه کپسولهای اکسیژن قرار دارد و نور آفتاب به این کپسولها میتابد.
جانشین معاون دادستان قرارگرفتن کپسولهای اکسیژن در معرض آفتاب را خطرناک میداند و میخواهد این موارد نیز در اصلاحات مورد توجه قرار گیرد.
هنوز گپ وگفت ادامه دارد که الهه جاقوری، مدیر پرستاری بیمارستان امدادی مشهد، خودش را به گروه بازدیدکننده میرساند.
ورودی آمبولانس بیمارستان نخستین بخش بازدید است. فاصله بین تریاژ و محل ورودی آمبولانس یکی از نقاط مورد بحث جانشین معاون دادستان است. تأکیدی که قاضی ابراهیم زاده دارد، بر قرارگیری محل تریاژ و ورودی آمبولانس در یک محدوده است تا خدمت رسانی به مردم با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود.
مدیر خدمات پرستاری توضیحاتی برای این شرایط میدهد. جاقوری میگوید: ساختمان بیمارستان کامیاب قدیمی است و حدود پنجاه سال قدمت دارد، به همین دلیل بسیاری از بخشهای موجود با شرایط ایدئال و مناسب بیمارستانی فاصله دارند. قطعا در بیمارستانهای جدید این موارد از همان ابتدا در ساخت بیمارستان مورد توجه قرار میگیرد.
با این حال، فاصله موجود میان تریاژ، محل شرح حال گرفتن از بیمار، و ورودی اورژانس آن قدر زیاد نیست و این دو واحد مقابل هم قرار گرفته اند.
هم زمان داخل راهرو چند نفر از خدمه در حال حمل کپسولهای اکسیژن هستند. جانشین معاون دادستان به شرایط حمل کپسولهای اکسیژن انتقاد میکند و میگوید: کپسولهای اکسیژن باید با شرایط خاص و دارابودن درپوش و کلاهک مخصوص جابه جا شوند. این گونه جابه جاکردن کپسولهای اکسیژن مناسب شرایط بیمارستان نیست.
اورژانس و خدمت رسانی این قسمت، بخش بعدی بازدید از بیمارستان کامیاب است. پزشک اورژانس میگوید از ابتدای صبح یک بیمار پذیرش شده و خدمات درمانی به او ارائه شده است.
نکتهای که جانشین معاون دادستان میگوید، زمان رسیدگی به بیماران است؛ اینکه چقدر زمان میگذرد تا بیمار بستری شده در بخش اورژانس، تعیین تکلیف و به بخش ارجاع داده شود.
جاقوری، مدیر خدمات پرستاری بیمارستان کامیاب، این زمان را شش ساعت اعلام میکند و میگوید: فاصله پذیرش در اورژانس تا زمانی که باید بیمار به بخشها و حوزه دیگر درمانی ارجاع داده شود، در نهایت شش ساعت است. او تأکید میکند حتی در اوج سفرها و افزایش آمار تصادفات در روزهایی مانند نوروز سعی شده است این زمان رعایت شود.
ادامه بازدیده سرزده مان بخش دیالیز بیمارستان است. مدیر خدمات پرستاری نکتهای دارد. جاقوری میگوید: به معنای واقعی سرزده آمدید و اصلا خبر نداشتیم. حتی روابط عمومی نیز در جریان نبود که به ما اطلاع دهد تا دست کم قبل از رفتن به بخشها آنها را از این بازدید سرزده مطلع کنیم.
توضیحات جاقوری برای بخش دیالیز بیمارستان کامیاب از این قرار است: این بخش یکی از بخشهای جدید و تازه افتتاح شده بیمارستان است و اکنون ۱۰ تخت دیالیز دارد.
ساختمان دیالیز همان طور که مدیر پرستاری بیمارستان گفته بود، هنوز حال وهوای نوبودن دارد. رنگهای دیوار و ظاهر ساختمان، همان نشانه جدیدبودن این بخش است.
دو بیمار خانم درحال انجام دیالیز هستند. جانشین معاون دادستان به نبود پرده تفکیک کننده میان بیماران در بخش دیالیز اشاره میکند. او میگوید: وجود این پرده جزو حقوق بیماران است و باید در این بخش باتوجه به بستری شدن چندین بیمار در کنار یکدیگر، این پرده وجود داشته باشد.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان کامیاب مشهد میگوید که داشتن پرده جداکننده در دستورکار بوده و سفارش خرید داده شده است؛ بنابراین در آیندهای نزدیک نصب خواهد شد.
بخش زنان و اطفال یکی دیگر از بخشهایی بود که جانشین معاون دادستان از آن بازدید کرد. راهرو باریک و سقف کوتاه این قسمت، گویای نشانههایی از قسمتهای قدیمی بیمارستان کامیاب بود که خودنمایی میکرد. مدیر خدمات پرستاری بیمارستان کامیاب بر قدیمی بودن این قسمت اشاره و تأکید میکند. توضیح بیشتر او درباره بخش زنان و اطفال بیمارستان کامیاب از این قرار است: در این قسمت بخش جراحیهای بانوان و کودکان را داریم. بیمارانی که جراحی میشوند، در این قسمت بستری میشوند.
جانشین معاون دادستان با نظر مساعد همراه یکی از بیماران، داخل اتاق میشود. روی تخت دختربچهای هشت ساله بستری است و مادر این کودک کنار تخت نشسته است. جانشین معاون دادستان فراهم بودن شرایط برای همراهان بیماران را بسیار مهم میداند و در این ارتباط سراغی از صندلی تخت شو همراه بیمار میگیرد. مدیر این بخش میگوید: فقط بخش اطفال و اتاقهای خصوصی دارای صندلی تخت شو است. برای سایر همراهان بیمار، صندلی معمولی داریم.
سرویس بهداشتی دیگر موضوعی است که مورد سؤال جانشین معاون دادستان قرار میگیرد. آن طور که مدیران بخش پاسخ میدهند، اتاقهای خصوصی دارای سرویس بهداشتی است. درباره سایر اتاق ها، به ازای ۳۵ تخت موجود در این بخش، یک سرویس بهداشتی با چند چشمه در نظر گرفته شده است.
هم زمان با گفتگو درباره بخش جراحی زنان و کودکان، مسعود خانی، رئیس بیمارستان کامیاب، به جمع حاضر اضافه میشود. رئیس بیمارستان کامیاب در همان بدو ورود خواستار رفع یک مشکل است. او به شرایط بیمارستان به عنوان مرکز درمان سوانح اشاره میکند و میگوید: باتوجه به همین مسئله، بیشتر بیماران این بیمارستان افراد حادثه دیده در تصادفات، درگیریها و نزاعهای فردی و جمعی هستند. بیشتر اوقات در یک تصادف یا نزاع، از هر دو طرف درگیری آسیب میبینند و به این بیمارستان ارجاع داده میشوند. این موضوع سبب میشود هر روز درگیریهای لفظی یا حتی برخوردی از همراهان طرفهای آسیب دیده در بیمارستان داشته باشیم.
خانی با اشاره به فیلم یکی از برخوردهای اخیر در بیمارستان، بیان میکند: همین چند روز قبل بود که گروهی با قمه وارد بیمارستان شدند. این شرایط کار کادر درمان را با مشکل روبه رو میکند.
رئیس بیمارستان شهید کامیاب مشهد به تعداد تماسهای این بیمارستان با ۱۱۰ نیز اشاره میکند. به گفته او هر روز و به صورت متوسط شانزده تماس از بیمارستان کامیاب با ۱۱۰ گرفته میشود.
خانی در ادامه بیان میکند: بارها درخواست کرده ایم که یک گشت نیروی انتظامی در این بیمارستان حضور داشته باشد تا بتوانیم با سرعت طرفهای دعوا را به آرامش دعوت کنیم، اما تاکنون نتیجه دل خواه حاصل نشده است.
رئیس بیمارستان کامیاب در ادامه خواستار توجه ویژه دادستانی به این درخواست برای تسهیل در استقرار نیروی انتظامی در این بیمارستان شد.
بخش تهیه و توزیع غذا یکی دیگر از بخشهای بازدیدی جانشین معاون دادستان استان بود. موضوع پسماند و نحوه جمع آوری آن نیز از دیگر مواردی بود که قاضی ابراهیم زاده بررسی کرد.
در پایان، رئیس بیمارستان توضیحاتی درباره بیمارستان میدهد: بیمارستان کامیاب یکی از مدرنترین بیمارستانهای مشهد است که توانسته است رتبه اعتباربخشی کشوری از وزارت بهداشت دریافت کند.
خانی بیان میکند: این بیمارستان از لحاظ توسعه پیشرفت قابل توجهی داشته است. فضای بیمارستان کامیاب از ۲ هزارو ۵۰۰ مترمربع به ۲۵ هزار مترمربع رسیده و سیصد تخت بستری دارد.