یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ صحبت از ثبت مهمترین اتفاق زندگی است. علت مراجعه بخش عمدهای از مراجعان اداره ثبت احوال شعبه ۲ مشهد برای دریافت شناسنامه عضو جدید خانواده است.
انتهای هفده شهریور جنوبی ۸، شعبه ۲ ثبت احوال مشهد است. کنار پلهها برگهای برای راهنمایی مراجعان قرار دارد با این مضمون که برای دریافت شناسنامه جدید به طبقه دوم مراجعه کنند.
تعدادی از مراجعان مقابل میز کارکنان ایستاده اند تا امور اداری خودشان را به سرانجام برسانند. تعدادی نیز در گوشه و کنار اداره در انتظار نوبتشان نشسته اند.
از انتهای راهرو مردی با عجله به سمت پلهها میرود. برای گفتگو به زمان و فرصت کوتاهی که دارد اشاره میکند: از صبح درگیر کارهای ثبت احوال بودم. از آنجایی که مسیر برگشتم بسیار طولانی است، باید سریع برگردم.
خودش را محمودیان معرفی میکند. در همان فرصت چند دقیقه ای، توضیحاتی برای مراجعه به ثبت احوال شماره ۲ مشهد میدهد و میگوید: برای گرفتن شناسنامه فرزندانم آمده ام، اما موفق نشده ام شناسنامه هایشان را بگیرم. بچهها به دلیل اینکه دوقلو بوده اند زودتر از موعد به دنیا آمده اند. به همین دلیل چند هفتهای بیمارستان بچهها را نگه داشت تا از نظر شرایط جسمی به حالت مناسب برسند.
این شهروند مشهدی در ادامه بیان میکند: بچههای من در بیمارستان صاحب الزمان (عج) به دنیا آمدند. به ما گفتند برای گرفتن شناسنامه ۱۰ روز زمان داریم که مراجعه کنیم. چون بچهها نارس و در بیمارستان بستری بودند نمیتوانستم برای گرفتن شناسنامه اقدام کنم. اکنون که بچهها مرخص شده اند برای گرفتن شناسنامه آمده ام.
به ساعت مچی اش نگاه میکند: ۹ صبح بود که به شعبه رسیدم، اما تا الان که ساعت ۱۲ است هنوز نتوانسته ام شناسنامه بچهها را دریافت کنم.
او به چند باجه اشاره دارد: برای صدور شناسنامه، چهار نفری که آنجا نشسته اند باید هماهنگیهای لازم را انجام دهند. گلایه او برای حضور دوباره و رفتن این مسیر است. میگوید: مشکل ما این است که ساکن مشهد نیستیم. برای اینکه بتوانم شناسنامه بچهها را بگیرم امروز مرخصی گرفته ام. صبح ساعت ۹ بود که از گلبهار به ثبت احوال رسیدم. حالا میگویند فردا میتوانم شناسنامهها را دریافت کنم. با این شرایط دوباره باید مرخصی بگیریم و این همه راه را بیایم.
ابارشی یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز گلایهای مشابه برای روند رفت وبرگشتش به ثبت احوال دارد. او میگوید: همسرم در بیمارستان فارابی فرزندمان را به دنیا آورده است. آدرسی که برای دریافت شناسنامه به ما داده اند ثبت احوال اینجا_ محدوده هفده شهریور_بودهاست. شغل من آزاد است. امروز ساعت ۱۰ بود که رسیدم. گفتند فردا برای گرفتن شناسنامه بیایم.
نکتهای که این شهروند مشهدی به آن اشاره دارد، نحوه ارجاع مردم به شعبههای ثبت احوال است. او میگوید: نحوه ارجاع مردم به ادارات ثبت احوال به بیمارستان محل تولد نوزاد ارتباط دارد. به عبارتی دیگر مراجعان هر چند تا بیمارستان مشهد به یک شعبه ثبت احوال ارجاع داده میشوند. تا جایی که امروز و در همین چند ساعت حضورم در شعبه دیدم، جدا از من چند نفر دیگر آمده بودند که محله زندگی شان این نزدیکی نبود.
این شهروند مشهدی پیشنهادی برای ثبت احوال استان دارد و در این باره میگوید: چرا نظام ارجاع در ثبت احوال اجرا نمیشود تا شهروندان بتوانند در هر محلی که زندگی میکنند به ثبت احوال نزدیک محل سکونتشان مراجعه و شناسنامه دریافت کنند.
خواسته دیگر او، ایجاد شعبهای در زایشگاههای مشهد است تا امور دریافت شناسنامه در همان بیمارستان و قبل از ترخیص انجام شود.
موضوع مکانیزه شدن صدور شناسنامه و بهبود روند آن، یکی دیگر از خواستههای مردمی است. البته مسئولان استانی ثبت احوال در خبری که اواخر بهمن سال گذشته منتشر شده بود به کمبودهای دستگاههای مکانیزه صدور شناسنامه اشاره کرده بودند. آن طور که غلامحسین قنبری گفته بود، کمتر از ۱۰ دستگاه مکانیزه صدور شناسنامه در این استان دایر است. کمبود تجهیزات در این باره از مشکلات مهم ثبت احوال استان به شمار میرود.
اواخر اردیبهشت بود که بازدید سرزدهای از شعبه ۲ ثبت احوال مشهد داشتیم. در این بازدید سرزده مردم خواستهها و مواردی را مطرح کردند. با توجه به رسالت روزنامه شهرآرا مبنی بر درج پاسخهای ثبت احوال مشهد، پیگیریهایی صورت گرفت تا پاسخهای این اداره کل در کنار خواستههای مردمی درج شود.
اما بعد از پیگیریهای چندباره گزارشگر ما از حوزه مدیر کل ثبت احوال استان، روابط عمومی این اداره کل مرجع پاسخگویی معرفی شد. در عین حال تلاشهای ما برای دریافت پاسخ درخواستهای شهروندان از روابط عمومی ثبت احوال استان بی نتیجه ماند. مدیر روابط، عمومی این اداره کل در خصوص چرایی پاسخگو نبودن به سؤالاتی چنین بیان کرد که این سؤالات در زمره درخواستهای اورژانسی قرار ندارد.