صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در عید غدیر چگونه به یکدیگر تبریک بگوییم؟

  • کد خبر: ۱۷۲۹۷۳
  • ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
در عید غدیر با چه جمله‌ای به یکدیگر تبریک بگوییم؟ تبریک و تهنیت و شادباش‌گویی در عید غدیر از اعمال این روز است.

امام‌رضا (ع) متن تبریک گفتن در روز عید غدیر را به غدیریان آموخته‌اند و درباره تهنیت در این روز فرموده‌اند: «هو یوم التهنیه یهنئ بعضکم بعضاً، فاذا لقی المؤمن اخاه یقول: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر‌المؤمنین و الائمه علیهم‌السلام؛ روز عید غدیر روز تهنیت است. بعضی از شما به بعضی دیگر تهنیت می‌گویند، پس هنگامی که مؤمن برادر مؤمنش را ملاقات کرد بگوید: ستایش خاص خدایی است که ما را از تمسک‌جویان به ولایت امیرالمؤمنین و سایر امامان قرار داد». (الاقبال‌بالاعمال‌الحسنه، سیدبن‌طاووس، ص ۴۶۴-۲۰۳).

در این متن زیبا و روشنگرانه، نکته‌های ناب و درس‌های بزرگی نهفته است. راغب اصفهانی در بیان معنای امساک و تمسک می‌نویسد: «امساک الشئ التعلق به وحفظه و استمسکت بالشئ اذا تحریّتُ الامساک؛ امساک شیء به معنای تعلق به آن و حفظ آن است و زمانی که من امساک چیزی را در سطح مطلوب و شایسته کسب کنم، استمساک به آن شیء کرده‌ام.» (المفردات فی غریب‌القرآن، ماده مسک، ص ۴۱۸).

«تمسک» به معنای چنگ زدن و گرفتن و تعلق یافتن کامل و وابستگی همه‌جانبه و حفظ کردن است.
امیرالمؤمنین امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) و سایر امامان، عروه‌الوثقای الهی‌اند که باید به آنان وابستگی پیدا کرد و به آن‌ها اختصاص یافت و به آنان چنگ زد. باید آنان را به امامت و مرجعیت علمی و سیاسی پذیرفت و همواره از آن‌ها پیروی کرد.

در روز عید غدیر به‌صورت برجسته و آشکار و عمومی، حکم وحی الهی را پیامبر خدا (ص) به جهانیان ابلاغ کردند و همه انسان‌ها و اهل ایمان به تمسک کردن به امیرالمؤمنین، امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) و سایر امامان دعوت شدند. پیامبر (ص) از همه حاضران خواستند پیام غدیر را به غایبان و از همه پدران خواستند این پیام را به فرزندانشان برسانند.

در روز عید غدیر با تبریک گفتن به یکدیگر، به‌عبارت مذکور این حقیقت الهی را یادآوری و بازگویی می‌کنیم و خدای سبحان را بر توفیق خویش در تمسک به اهل‌بیت (ع) می‌ستاییم. تمسک به امام‌علی (ع) و اهل‌بیت (ع) بر هر مسلمانی واجب است؛ چون امامت و ولایت از اصول دین است. ایمان به امامت و اظهار آن و اطاعت کامل از امام در واژه تمسک، نهفته است. باید حقیقت و جایگاه امامت را شناخت و شناساند و لازم است پدران و مادران، تمسک به امیرالمؤمنین امام علی‌بن‌ابیطالب و سایر ائمه (ع) را به فرزندان خویش آموزش بدهند تا والدین و فرزندان همه از متمسکان به اهل‌بیت (ع) شوند.

«امیرالمؤمنین» لقب ویژه امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) است و برای هیچ شخص دیگری به‌کار نمی‌رود. براساس وحی الهی و فرمان پیامبر اعظم (ص) فقط حیدر، امیرالمؤمنین (ع) است. امام‌رضا (ع) در این متن تبریک‌گویی از لزوم تمسک به ولایت امیرالمؤمنین و دیگر امامان یاد کرده‌اند و به‌جای نام علی‌بن‌ابیطالب، لقب امیرالمؤمنین را قرار داده‌اند تا جهانیان بدانند که تنها علی‌بن‌ابیطالب (ع)، امیرالمؤمنین است.

سزاوار است این متن تهنیت در ملاقات‌های روز عید غدیر تکرار شود و همگان با همین جمله به یکدیگر تبریک بگویند و نظام امت و امامت را استمرار بخشند.
متمسک به اهل‌بیت (ع) شخصی است که کوشش می‌کند سبک زندگی برتر اهل‌بیت (ع) را بشناسد و با اندیشه و معرفت به سبک زندگانی آنان آراسته شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.