ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرامت خانواده

  • کد خبر: ۱۷۱۲۷۹
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کرامت خانواده
به‌مناسبت سالروز شهادت امام‌باقر (ع) خوب است از دیدگاه‌های ایشان درباره خانواده بیشتر بدانیم.

به‌مناسبت سالروز شهادت امام‌باقر (ع) خوب است از دیدگاه‌های ایشان درباره خانواده بیشتر بدانیم. یکی از موضوعاتی که ما در بیشتر مواقع آن را نادیده می‌گیریم، خشونت و سوء‌خلق است که این امر در خانواده، زشت‌ترین خشونت است. در اخلاق اسلامی بر پاسداشت حقوق خانواده و حاکمیت مدارا و کرامت کردن و حرمت داشتن و حسن خلق با خانواده، تأکید شده است.

بداخلاقی و سوءخلق در همه زمینه‌ها بد است، اما در درون خانواده بدتر است. اهل‌بیت (ع) همواره پیروان خویش را به رحمت و عزت خانواده و اهل‌وعیال سفارش کرده و از بدخلقی بازداشته‌اند. امام‌باقر (ع) فرموده‌اند: «مَا اَقبَح... سُوءُ الخُلقِ عَلی الاهل؛ چقدر قبیح و زشت است... سوءخلق در خانواده. (نزهه‌الناظر و تنبیه‌الخاطر، ص ۱۰۴ و ۱۰۵ * عوالم العلوم‌والاحوال من الآیات‌والاخبار و الاقوال مستدرک سیده‌النساء علیهاالسلام الی الامام‌الجواد علیه‌السلام، ج ۱۹، ص ۲۱۰).

سوءخلق، ضد حسن‌خلق است و سوء‌خلق، قبیح و مذموم و حسن خلق، زیبا و ممدوح است. براساس این حدیث، کمترین اهانت و خشونت به خانواده، نفی شده است. زشت شمردن سوءخلق دربرابر اهل، راهنمای شایستگی حسن‌خلق دربرابر اهل است. «اهل» در مرحله نخست، پدر و مادر و همسر و فرزندان و سپس خویشان و بستگان و فامیل و خاندان انسان است. «سوء‌خلق» همه جلوه‌های بدرفتاری و بدگفتاری و شر و تباهی و اقدامات اندوه‌بار و خشونت و زشتی‌های گوناگون در روابط با دیگران را شامل می‌شود.
امام پنجم (ع) سوءخلق در خانواده را قبیح شمرده‌اند.

در این حدیث، هرگونه تندی و زدن و حرمت‌شکنی و خشونت در قول و فعل و اهانت و تهمت و ناسازگاری و لجبازی در دایره «ما اقبح» جای دارد و زشت و ممنوع است. امام‌باقر (ع) به مردان هشدار می‌دهند که سوء‌خلق در برخورد با همسر و فرزندان و والدین قباحت دارد و باید از آن دوری جست. انسان خردمند و فرهیخته، کار قبیح انجام نمی‌دهد. «ما اقبح» زشتی فراوان کار و ناپسندی و ناخوشایند بودن را می‌رساند. ما اقبح، فعل تعجب است و آن زمان که انسان از فراوانی و کثرت چیزی شگفت‌زده می‌شود به‌کار می‌رود.

شگفت‌انگیز و بسیار زشت است و چقدر قبیح و پلید است سوء‌خلق مرد درباره خانواده و خاندانش. زشتی و قباحت سوء‌خلق مرد دربرابر همسر و فرزندانش و خشونت خانوادگی، بسیار زشت است و زشتی آن شگفت‌انگیز. امام‌باقر (ع) در این حدیث، سوءخلق خانوادگی را به‌شدت تقبیح فرموده‌اند و در جمله‌ای کوتاه، رفتار زشت و نامطلوب با همسر و فرزندان را به‌صراحت نکوهش کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->