صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لازمه رشد اقتصاد، توقف اقتصاد دستوری است

  • کد خبر: ۱۷۳۶۰۶
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عرضه و تقاضا بالاترین مکانیزمی است که قیمت‌ها را به تعادل می‌رساند، بنابراین اگر می‌خواهیم اقتصاد رشد کند باید جلوی اقتصاد دستوری گرفته شود و از معادلات اقتصادی حذف شود.

به گزارش شهرآرانیوز، فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی امروز ۱۹ تیرماه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، اظهار کرد: چهار دهه است هر دولتی در کشور سرکار آمده است بر گران نشدن نان تاکید داشته است. همچنین همه دولت‌ها تاکید داشتند که قیمت ارز که پارامتر موثر در سایر مباحث اقتصادی اضافه نشود اما طی ۴ دهه گذشته قیمت نان و دلار ۷۰۰۰ برابر رشد داشته است. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد اقتصاد با دستور قابل حل نیست و اقتصاد علم بسیار پیچیده‌ای است.

وی افزود: وقتی بر سطحی فشار می‌آوریم سطح دیگر دچار گرفتگی می‌شود. اساس خلقت بر منطق ریاضی است و منطق ریاضی بر جهان حاکم است، بنابراین ساختارهای اقتصادی اگر دستکاری شود نتیجه عکس می‌دهد.‌ عرضه و تقاضا بالاترین مکانیزمی است که قیمت‌ها را به تعادل می‌رساند، بنابراین اگر می‌خواهیم اقتصاد رشد کند باید جلوی اقتصاد دستوری گرفته شود و از معادلات اقتصادی حذف شود. تنظیم بازار مکانیزم خودش را دارد تنظیم بازار با ایجاد وزارتخانه درست نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: طی شش دهه گذشته اگر تراز تجاری کشور را بررسی کنیم، ۵ تا ۶ سال تراز تجاری کشور مثبت بوده است آن هم زمانی بوده که  دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی با هم ادغام شده است و در ۵۴ سال دیگر  تراز تجاری کشور منفی بوده است این نشان می‌دهد که حوزه تولید و تجارت باید در یک کانون قرار گیرد. ۸۵ درصد کشورهایی که در جهان حرفی برای گفتن در حوزه اقتصادی دارند، تولید و تجارتشان در یک کانون قرار دارد. در برنامه هفتم توسعه مقرر شده که رشد مستمر اقتصادی ۸ درصد و نرخ تورم ۹ درصدی داشته باشیم و برای رسیدن به رشد اقتصادی و کاهش تورم حداقل سالانه باید ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.