به گزارش شهرآرانیوز، تلخی دردی که در گزارش دیروز با شما در میان گذاشتیم، هنوز در کامتان هست؟ موضوع مزاحمتهای تلفنی برای دستگاههای امدادرسان مثل اورژانس اجتماعی را میگوییم. یک سوی ماجرا، گفتگو با نمایندگانی از این دستگاهها بود و شنیدن آمارهای تأسف برانگیز از فراوانی مزاحمت ها؛ همان ۱۷ هزار تماس مزاحمی که هر ماه با آتش نشانی گرفته میشود؛ همان ۵ هزار تماسی که با اورژانس ۱۱۵ برقرار میشود و نیز سهم ۳۳ درصدی مزاحمتها از مجموع تماسهایی که با ۱۲۳ گرفته میشود. سوی دیگر ماجرا تلاش برای کاستن از این آسیب بزرگ است.
برای تحقق آن ابتدا باید از قانون و ضعفهای احتمالی اش برای برخورد با مزاحمان تلفنی دستگاههای امدادی آگاه میشدیم. مطلبی که با عنوان «رفتار دستگاه قضا با مزاحمان تلفنی دستگاههای امدادی چگونه است؟» روز پیش در همین صفحه منتشر شد و ماحصل سؤال و جوابهای ما با صادق غرآبادیان، بازپرس دادسرای مشهد، در همین ارتباط بود.
از شما چه پنهان، حدود یک ماه پیش که نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، از روزنامه شهرآرا بازدید کرد نیز فرصت را غنیمت شمردیم و موضوع مزاحمتها را با او مطرح کردیم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به ضعف قانون برای درنظرگرفتن برخوردهای بازدارنده با این مزاحمان تلفنی، اذعان و بر اصلاح آن تأکید کرد. با این حال، کیست که از فرایند زمان بر اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی خبر نداشته باشد؟! تا آن زمان، تکلیف خادمان مردم در این دستگاهها چه میشود؟ آیا باید همچنان صبوری به خرج دهند و مزاحمت تلفنی عدهای را هنگام کار سخت و پراسترسشان تحمل کنند؟ آیا با ظرفیتهای قانونی موجود میشود برای این درد، درمانی هرچند موقت پیدا کرد؟
سابقه خوب مشهد در همدلی مدیرانش را که مرور کردیم، به اینکه «کار نشد ندارد» امیدوار شدیم و در جلسهای اختصاصی با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی، دریافت هایمان از موضوع را با سیدامیر مرتضوی در میان گذاشتیم. هرچه از ابتدای جلسه میگذشت، اطمینانمان به اینکه روی گزینه مناسبی برای حل درون استانی قضیه دست گذاشته ایم، بیشتر شد.
اشاره مرتضوی به بندهایی از سند تحول قوه قضائیه، یکی از دلایلی بود که ما برای موضوع مزاحمتهای تلفنی سراغ این مقام قضایی رفته بودیم؛ آنجا که بررسی راهکارها برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی را مورد تأکید قرار داده است، همین طور تعریف مجازاتهایی که از وقوع دوباره جرم پیشگیری کند و دراصطلاح، بازدارندگی لازم را داشته باشد.
ضعف در شیوه انعکاس موضوع مزاحمتها به دستگاه قضا، یکی از آسیبهایی بود که به زعم این مقام قضایی به صدور احکامی غیربازدارنده از سوی قاضیان منجر میشود. او معتقد بود اگر گزارش جرائمی مثل مزاحمت تلفنی برای دستگاههای امدادرسان با چاشنی جزئیاتی مثل فحاشی به مأمور دولت حین خدمت و نیز دفعات تکرار این جرم به شکلی صحیح منتقل شود، بی شک به صدور احکامی منجر خواهد شد که مجرم را از رفتارش پشیمان کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی وجود آسیبی به نام مزاحمت تلفنی برای دستگاههایی مثل آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس و... را به معنی ضعف در آموزش جامعه دانست و افزود: واقعیت این است که با همه اقدامات آموزشی و فرهنگی، هنوز در مراحل حساس سازی، آگاه سازی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، خوب و قوی کار نشده و اهمیت موضوع و تبعات مزاحمتها در جامعه نهادینه نشده است. در این راستا میتوان از راهکارهای مختلفی مثل استفاده از ظرفیت شورای اجتماعی محلات مشهد که در ۱۷۰ محله فعال است، استفاده کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه باید در موضوع مزاحمتها اقدامات دیگری مثل جلسات هم اندیشی و تخصصی با قضات نیز برگزار شود، سؤالی را مطرح کرد که به یکی از حلقههای گم شده برای برخورد با مزاحمان دستگاههای امدادی اشاره دارد: سؤال بنده این است که مسئولان دستگاههای امدادرسان تاکنون چند جلسه مشترک با حوزه پیشگیری از وقوع جرم در دادسرا برگزار و چقدر حساسیت موضوع را تبیین کرده اند؟ مگر نه اینکه اگر اهمیت قضیه برای مقام قضایی جا بیفتد، میتواند به صدور دستورات و آرایی بازدارندهتر منجر شود؟
پیشگیری از تصادفات منجر به جرح و فوت به ویژه در بولوار وکیل آباد و آزادراه مشهد-باغچه، موضوعی بود که مرتضوی از آن به عنوان تجربهای موفق و در حال انجام یاد کرد و افزود: قبلا سرعتهایی تا دویست کیلومتربرساعت در این محورها داشتیم، همین طور حرکات غیرمتعارف رانندههایی که خطرآفرین بودند. دستور توقیف این خودروها، الزام به حضور راننده در دورههای آموزشی و گرفتن آزمایش سلامت از آن ها، اقداماتی بود که با رویکرد پیشگیرانه انجام شد و در کاهش تصادفات، برکات فراوانی به همراه داشت. این تجربه و دیگراقدامات پیشگیرانه در مشهد در مناسبتهایی مثل چهارشنبه سوری، میتواند درباره مزاحمتهای تلفنی برای دستگاههای امدادی هم تکرار شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با همه تأکیدش بر موضوع پیشگیری از وقوع جرم در مزاحمت تلفنی برای دستگاههای امدادی، بر این واقعیت هم اذعان داشت که از مقابله بازدارنده با مزاحمان تلفنی نباید غافل شد.
او از شهرآرا خواست تا در هماهنگی با دادستانی مرکز استان، این موارد را پیگیری کند؛ از فعال شدن معاونت پیشگیری دادسرای مشهد در این موضوع تا برگزاری جلسه مشترک با مدیران دستگاههای امدادی برای تبیین ابعاد مزاحمتها و نیز تعریف شعبه ویژه برای رسیدگی قاطعانه به این جرم و صدور آرایی که بر جنبه پیشگیرانه کار کارشناسی شده باشد. بازتاب رسانهای این اقدامات برای افزایش ضریب تأثیرگذاری آرای صادرشده در جامعه نیز از محورهای توافق شده در این جلسه بود.
پایان گفت وگوی شهرآرا با معاون دادگستری خراسان رضوی به معنی آغاز سلسله جلساتی است که پایان یافتن امنیت خاطر مزاحمان تلفنی دستگاههای امدادی را نوید میدهد.