آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

همه چیز درباره جرم مزاحمت + انواع و میزان محکومیت

  • کد خبر: ۸۴۱۳۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
همه چیز درباره جرم مزاحمت + انواع و میزان محکومیت
امروزه مزاحمت افراد برای یکدیگر به یکی از شایع‌ترین دعوا‌های مطرح در دادگستری تبدیل شده است و افراد ممکن است با انگیزه‌های مختلف همچون انتقام، سودجویی، متلک‌پرانی و موارد دیگر مزاحم دیگران شوند.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ امروزه مزاحمت افراد برای یکدیگر به یکی از شایع‌ترین دعوا‌های مطرح در دادگستری تبدیل شده است و افراد ممکن است با انگیزه‌های مختلف همچون انتقام، سودجویی، متلک‌پرانی و موارد دیگر مزاحم دیگران شوند. به طور کلی، مزاحمت شامل هر کاری است که در جهت سلب آسایش، ایجاد تنش یا ترس انجام می‌شود.

مطابق قانون مجازات اسلامی، کسانی که برای مردم به‌ویژه بانوان مزاحمت ایجاد می‌کنند به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می‌شوند و دادگاه می‌تواند علاوه بر اعمال مجازات، براساس نوع و مقدار آن، شخص مزاحم را به رفع مزاحمت و جلوگیری از پایمال شدن حق و اعاده اوضاع به حالت قبل از ارتکاب جرم محکوم کند. در این شماره، قصد داریم شما را با انواع مزاحمت، روش‌های اثبات آن و نیز قوانین مربوط آن آشنا کنیم.

+ با انواع مختلف مزاحمت بیشتر آشنا شوید

مزاحمت به معنای بر هم زدن آسایش شخص یا عده‌ای از افراد است که می‌تواند به شکل زبانی یا بر اثر رفتار دیگری باشد؛ لذا مزاحمت به ۳ دسته مزاحمت تلفنی، مزاحمت ملکی و مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان تقسیم می‌شود.

به شخصی که آگاهانه از طریق وسایل مخابراتی مانند گوشی همراه باعث آزار دیگری و سلب آسودگی او شود، مزاحم تلفنی می‌گویند. این گونه مزاحمت جرم تلقی می‌شود و قطعا مجازات به همراه دارد.

مزاحمت ملکی به این معناست که شخصی بدون خارج کردن مال از تصرف مالک، مزاحم تصرف یا استفاده وی شود. این فرد موظف است خسارت و زیان مالک را بپردازد.

یکی دیگر از انواع مزاحمت مزاحمت برای بانوان است که از حساسیت بیشتری برخوردار است. با توجه به ارزش‌های مذهبی جامعه، قانون‌گذار مزاحمت برای بانوان را جرمی قابل مجازات دانسته است.

+ مزاحمت خیابانی برای بانوان جرم است

به موجب ماده ۱۴ منشور حقوق شهروندی، شهروندان از جمله زنان حق دارند در صورت تعرض به آزادی و امنیت خود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به سهولت به مأموران امنیتی دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، در ماده ۱۰۳ همین منشور به حق زنان در مشارکت در فضا‌ها و مراکز عمومی تأکید شده است؛ لذا هرچه باعث ایجاد خلل در این حضور و مشارکت شود با واکنش قانون روبه‌رو خواهد شد.

هم‌چنین به موجب ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض و مزاحم بانوان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت، به آنان توهین کند، به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

+ نحوه شکایت و رسیدگی به مزاحمت خیابانی چگونه است؟

نخستین گام شکایت، کشف جرم است. برای این منظور، یا شاکی باید شکایت را مطرح کند یا جرم در منظر عموم شکل گرفته باشد و در همان لحظه ضابطان دادگستری مانند نیروی انتظامی در محل حاضر باشند تا مزاحمت را گزارش دهند.

اما یکی از مواردی که سبب می‌شود قربانیان این جرم از شکایت خود صرف نظر کنند دشوار بودن اثبات مزاحمت است. البته در بعضی موارد، خودداری از شکایت به دلیل ترس از آبرو صورت می‌گیرد.
اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، توصیه می‌شود صدایتان را بالا ببرید تا دیگران متوجه فرد مزاحم شوند و از این طریق، بتوان راحت‌تر او را شناسایی کرد. هم‌چنین اگر مزاحمت از سوی راننده وسیله نقلیه رخ می‌دهد، حتما شماره پلاک خودرو را یادداشت کنید تا آن را در اختیار پلیس قرار دهید.

پس از ارائه گزارش به کلانتری و تکمیل اطلاعات، پرونده برای رسیدگی به دادسرا ارسال می‌شود. در دادسرا تحقیقات لازم درباره پرونده انجام می‌شود و متهم احضار خواهد شد.به یاد داشته باشید برای ثبت شکایت با عنوان مزاحمت خیابانی، نیازی به حضور در دادسرا نیست. با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی، می‌توانید از آزارگر شکایت کنید.

+ چه مجازاتی در انتظار مزاحمان تلفنی است؟

بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.

برای این منظور، کافی است به دادسرای محلی که مزاحمت در آنجا رخ داده است مراجعه و شکایت خود را مطرح کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->