صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آسانسور جایگزین پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده مشهد می‌شود | هر هفته از ۵ پل سرقت می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۸۱۹۹
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
قرار است آسانسور جایگزین پله برقی‌های فرسوده شود.

به گزارش شهرآرانیوز یک روایت عادی و تکراری از کنار یک ابهت آهنی و فلزی. اغلب ما بدون توجه به پل هوایی با پله‌های برقی که در این گرما در کنار دادوبیداد کمبود برق بی وقفه می‌چرخد، گذشته ایم. البته هرکداممان بهانه‌ای قرص و محکم داشته ایم؛ «اوه کی بره بالا؟، حوصله اش نیست، بی خیال تا بخواهم از پل استفاده کنم خیابون رو سه سوته ردکردم.» بین خودمان بماند، سه رنگ چراغ راهنمایی را به یک چشم می‌بینیم؛ سبز و زرد و قرمز برایمان فرقی ندارد و برایمان همه یک رنگ است. رنگی که‌ می‌شود به استناد آن فوری از خیابان گذشت. حتی گاهی از زیر پل هوایی، از خیابان عبور کرد.

همین سبک عبور ما از خیابان باعث شده است که مسئولان آمار بدهند با این مضمون که کمتر از ۲۰ درصد از پل‌های هوایی شهر استفاده می‌شود. آمار دیگری هم وجود دارد: تصادف‌ها در نزدیکی همین پل‌های عابر پیاده رشد هفت درصدی داشته است.

امان از پله

این روایتی است از گزارشگر ما با شما به عنوان عابران پیاده در قصه پرغصه استفاده از پل‌های هوایی.

اسماء، یکی از شهروندانی است که به گفته خودش خیلی کم از پل‌های هوایی استفاده می‌کند دلیلی که‌ می‌آورد از این قرار است: برخی از پل‌های هوایی سطح شهر یا پله برقی ندارند یا اگر هم دارند از کار افتاده و خراب هستند. چرا باید این همه پله را بالا بروم؟ تا بخواهم از پله‌ها بالا بروم از خیابان عبور کرده ام. البته سعی می‌کنم با دقت عبور کنم.

او به نمونه‌ای از پل‌های هوایی که مردم خیلی کم از روی آن عبور می‌کنند اشاره دارد: پل خیابان هفت تیر، بعد از میدان هشتصد، پله برقی ندارد. خود من با آنکه جوان هستم دیگر توان ندارم از پله بالا بروم. در خانه خودمان به دلیل اینکه آسانسور ندارد چهارطبقه را همیشه از پله بالا می‌روم. آنجا مجبورم و چاره ندارم، اما برای عبور از خیابان دلیلی ندارد که دوباره از پله استفاده کنم.

در کنار این گلایه، اما پل‌هایی وجود دارند که با وجود پله برقی باز هم اقبالی برای رفت وآمد از آن‌ها وجود ندارد. نمونه اش پل سه راه راهنمایی که پله برقی دارد و یک پل گالری برای جذابیت گذر از پل ایجاده شده، اما عابران از حاشیه خیابان عبور می‌کنند.

این شهروند به پل هوایی اواسط هاشمیه اشاره دارد پله برقی‌ای که هم آسانسور دارد و هم پله برقی، اما اقبال عمومی برای عبور از آن وجود ندارد و بیشتر مردم از زیر این پل عبور می‌کنند.

وقتی تعمیر و نگهداری گران است

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد پاسخگوی سؤالات مردم درباره پل ها، روگذر‌ها و شرایط پله برقی‌ها و آسانسورهاست.

در صدر پیام‌های مردمی و شهروندان مناطق مختلف خرابی آسانسور‌ها و پله‌های برقی قرار دارد. چرایی خرابی پله برقی‌های پل‌ها و روگذر‌ها را علی سمیعی این گونه جواب می‌دهد: هزینه تعمیر، نگهداری و سرویس دهی متداول و برنامه‌ای پله‌های برقی بسیار بالاست. برای خرابی پله برقی‌ها البته مطالعاتی صورت گرفته است.

توضیحات او برای این مطالعات از این قرار است: بر پایه مطالعات انجام شده درباره نرخ استفاده بهینه پله برقی و آسانسور، تصمیم نهایی بر آن شد که پله برقی‌های مستهلک جمع آوری و در صورت نیاز معبر، آسانسور نصب شود.

آسانسور‌ها در شرایط مطلوب‌تر

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد وضعیت آسانسور‌های روگذر‌ها و زیرگذر‌ها را مطلوب ارزیابی می‌کند. سمیعی در توضیحاتی جامع‌تر می‌گوید: با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت که در حال حاضر تمام آسانسور‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

موضوع خاموشی‌های آسانسور‌ها نکته دیگری است که شهروندان در پیام‌های خود به آن اشاره کرده اند. وی در توضیحاتی برای این خاموشی‌ها می‌گوید: بخش غالب خاموشی‌های آسانسور‌ها موقتی بوده و مربوط به تعمیر و تجهیز است.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد بیان می‌کند: رصد و نظارت آسانسور‌ها و تجهیزات مکانیزه پل‌ها به دلیل اهمیت ایمنی، جزو اولویت هاست؛ بنابراین همان طور که اشاره شد خاموشی‌های آسانسور‌ها موقت است و پس ۲۴ ساعت راه اندازی می‌شود.

محور دیگری که سمیعی برای خرابی آسانسور‌ها اشاره دارد در مورد سرقت تجهیزات و لوازم آسانسورهاست. او‌ می‌گوید: با وجود نگهبان‌ها در طول روز و نیز استفاده از تیم حفاظتی ثمین (نظارت ۲۴) موضوع سرقت تجهیزات آسانسور‌ها هنوز وجود دارد.

هر هفته تجهیزات ۵ پل سرقت می‌شود

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد بیان می‌کند: در هفته تقریبا تجهیزات پنج پل مورد سرقت قرار می‌گیرد. همین سرقت‌ها سبب می‌شود که زمان خاموشی آسانسور برای راه اندازی مجدد طولانی‌تر شود. به عنوان نمونه در بیشتر مواقع که کابل‌ها و سیم کشی‌های داخلی آسانسور مورد سرقت قرار می‌گیرد حدود سه تا هفت روز زمان نیاز است تا با تعمیر و تجهیز بتوان آن را مجدد راه اندازی کرد.

در ادامه میزان استفاده از پل‌های هوایی و روگذر‌ها را از سمیعی جویا می‌شویم. او در پاسخ این طور می‌گوید: با توجه به آمارگیری انجام شده از پل‌های عابر در معابر غیربزرگراهی میزان استفاده از این پل‌ها کمتر از ۲۰ درصد است.

سمیعی برای تأکید این را هم می‌گوید که این آمار مربوط به مجموع پل‌های موجود در مشهد (اعم از پل‌های مکانیزه و پل‌های غیرمکانیزه) است.

افزایش ۷ درصدی تصادفات در نزدیکی پل‌ها

شرایط پل‌ها در حوزه ترافیکی و تصادفات موضوع دیگری است که مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد به آن پاسخ می‌دهد. او‌ می‌گوید: در این حوزه نیز مطالعاتی صورت گرفته است. برپایه همین مطالعات، نصب پل‌ها در معابر غیر بزرگراهی باعث افزایش هفت درصدی تصادفات عابر در محدوده پل‌ها شده است.

به گفته سمیعی این تصادفات ناشی از استفاده نکردن از پل عابر و همچنین ناایمن بودن سطح گذر عابر پیاده به علت نصب پل است.

شناسایی ۱۱ پل بدون کارایی

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در ادامه می‌گوید: شهرداری مشهد به عنوان شهرداری پیشرو برای ایجاد شهر انسان محور، از سال ۹۹ اقدام به انجام مطالعات و بررسی کارایی پل‌های عابر غیربزرگراهی کرده است. در گام نخست یازده عدد پل شناسایی شد تا برای جمع آوری آن و نیز ایمن سازی و آرام سازی ترافیک در این محدوده اقدام شود.

به گفته سمیعی از این تعداد پل، تاکنون پل بولوار مطهری شمالی جمع آوری شده است. همچنین در راستای اجرای کلان پروژه «حق تقدم عابر پیاده» بیش از ۱۵۰ تقاطع بهسازی شده است.

او در ادامه به یک مصداق و نمونه اشاره دارد و در توضیحاتی بیان می‌کند: در راستای ارتقای ایمنی تردد عابران پیاده، پل عابر تقاطع امام خمینی (ره) _ مدرس یک نمونه از پل‌هایی است که در دستور جمع آوری قرار دارد با این حال برخی از شهروندان به این اتفاق و شکل گیری آن حساس هستند. همین مسئله جمع آوری این پل‌ها را با تعلل روبه روکرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.