به گزارش شهرآرانیوز، تجهیزات ترافیکی نظیر چراغهای راهنمایی، تابلوهای راهنما و حفاظهای جادهای از جمله اجزای حیاتی برای ایمنی و روانسازی ترافیک شهری هستند.
همچنین آسانسورها نقش بسیار مهمی در ساختمانهای مسکونی و تجاری ایفا میکنند. بهویژه در شهر بزرگی مانند مشهد که پلهای عابر پیاده متعددی دارد که مجهز به آسانسور است. با این حال گزارشهای متعدد از خرابیها و آسیبهای به این تجهیزات به صورت متداول از سوی مردم مطرح میشود. خرابیهایی که ناشی از تصادفات یا خرابکاریهای عمدی برخی افراد در برخی مناسبتهاست. همین مسئله سبب شده است که این تجهیزات به صورت مداوم نیاز به تعمیر و بازسازی داشته باشند.
مریم حسینی، یکی از ساکنان محله قاسمآباد، در مورد مشکلات ایجاد شده یا خراب شدن تجهیزات ترافیکی اینطور میگوید: تقریبا هر ماه شاهد خرابی علائم ترافیکی در محله خود هستیم. این خرابیها باعث ترافیک سنگین و حتی تصادفات میشود. شهرداری باید سریعتر این مشکلات را برطرف کند.
خرابی آسانسورهای زیرگذر مترو یکی دیگر از مواردی است که شهروندان بارها به آن اشاره داشتهاند و در ادامه خواستار رفع این مشکل بودهاند. نمونه این پیامهای مردمی برای آسانسورهای زیرگذرهای بولوار وکیلآباد و محدوده سیدرضی است که بارها مردم به خرابی آن اشاره کردهاند.
محمد رضایی، ساکن بولوار وکیلآباد، درباره مشکلات آسانسورها اینطور میگوید: یکی از دلایل خرابی آسانسورها استفاده نادرست کودکان است. بارها دیدهایم با آنکه دکمه آسانسور زده شده است، اما کودکانی که همراه پدر و مادرشان منتظر آمدن آسانسور هستند دکمه را فشار میدهند. پدر و مادر هم به این موضوع توجهی ندارند که حداقل کودک را به خرابی دکمه آگاه کنند. نتیجه آن خرابی آسانسور و چالش و مشکلاتی است که برای افراد مسن و کسانی که مشکلات حرکتی دارند، ایجاد میشود.
توضیحات ابتدایی شهرداری مشهد برای این مشکلات به اقدامات انجام شده برای تعمیر و نگهداری تجهیزات آسیبدیده است. موضوعی که مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد به آن اشاره دارد. علی سمیعی پیش از هر توضیحی به این نکته تأکید و اشاره دارد که رفع خرابیها بیشک نیازمند تعامل و همکاری بیشتر نهادهای مرتبط است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد با اشاره به خسارت وارد شده به تجهیزات ترافیکی برای توضیحات بیشتر میگوید: تصادفات با تابلو و تجهیزات ترافیکی شامل بشکه، استوانه، گاردریل و هندریل از جمله خسارتها به تجهیزات ترافیکی سطح شهر است که هزینه تحمیلی به مبلغ ۲ میلیارد تومان برای سازمان دارد.
سمیعی درباره خسارت به آسانسورها در سطح شهر نیز میگوید: موارد تخریبی در آسانسورها شامل تخریب در، شکستن شیشه، شاسی کابین، شاسی طبقه یا شعارنویسی و نصب برچسب در داخل کابین است. او میافزاید: سرقت تجهیزات آسانسور اغلب در بزرگراههای بسیج، بابانظر و پیامبر اعظم (ص) و بولوار توس است و بیشتر دستههای سیم و کابل سه فاز مورد سرقت قرار میگیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل به استقرار نگهبان در پلهای عابرپیاده سطح شهر نیز اشاره دارد و در ادامه بیان میکند: در ماه سه یا چهار سرقت از تجهیزات پل عابرپیاده داریم. در این راستا تجهیز مجدد کمی زمانبر است. سمیعی درباره برآورد ماهانه خسارت به پلهای عابرپیاده سطح شهر میگوید: ماهانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان خسارت به پلهای عابرپیاده وارد میشود. او در ادامه آماری از پلهای شهری ارائه میدهد و دراینباره میگوید: در مجموع ۶۳پل عابر پیاده مکانیزه داریم که شش پل عابر پیاده در حال ساخت است.
احمد کریمی، کارشناس شهرسازی نیز دراینباره میگوید: شهرداری باید برنامههای آموزشی و فرهنگسازی بیشتری را در سطح شهر اجرا کند. همچنین، تجهیز مکانهای عمومی به دوربینهای مداربسته میتواند به عنوان یک ابزار پیشگیری مؤثر عمل کند.
بیشک همکاری بین شهرداری و نهادهای اجتماعی میتواند به کاهش این آسیبها کمک کند. از سوی دیگر برگزاری جلسات مشاوره و آگاهیبخشی به شهروندان در مورد اهمیت حفظ تجهیزات شهری ضروری است.