صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مرحله دوم واگذاری موتورسیکلت‌های برقی آغاز شد | شرایط فروش قسطی موتور، بدون پیش پرداخت در مشهد اعلام شد

  • کد خبر: ۱۸۰۹۵۱
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
  • ۷
شهرآرا با بررسی چالش‌های طرح موتور برقی اقساطی به تشریح جزئیات مرحله دوم این طرح پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای موتور‌های برقی در مشهد از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و در آن سال شورای شهر مشهد در مصوبه‌ای مجوز تعویض موتور‌های بنزینی با برقی را صادر کرد. این مصوبه و طرح تقریبا نیمه‌کاره رها شد تا اینکه در سال ۱۳۹۹ شورای شهر بار دیگر و در راستای عمل به قانون هوای پاک، دستور جایگزینی ۲۰ هزار موتور برقی با بنزینی را ابلاغ کرد.

حدود دو سال بعد و پس از استقبال نه‌چندان زیاد مردم از این طرح، واگذاری موتور‌های برقی بازهم دستخوش تغییر شد؛ این‌بار شهرداری اعلام کرد که در طرحی سه‌ساله ۱۰۰ هزار موتور برقی به شهر تزریق خواهد کرد. طرح جدید از ۲۶ آذر سال گذشته شروع شد و با وجود اینکه نوسانات عجیب‌وغریب دلار بر بازار موتور‌های برقی تأثیر گذاشت، بیش از هزار موتور برقی در این طرح به مردم واگذار شد.

با این حال محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد در آیین رونمایی از طرح واگذاری ۸۸۸۸ دوچرخه قسطی از شهرآرا خواست در زمینه تشویق مردم به استفاده از طرح موتور‌های برقی اقساطی نیز ورود جدی داشته باشد. در این راستا این روز‌ها مرحله دوم طرح توسعه استفاده از موتور برقی با اضافه‌شدن دوچرخه برقی و اسکوتر برقی به سبد این طرح درحال اجراست.

تغییرات مرحله دوم نسبت مرحله نخست

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به توافق با هفت تأمین‌کننده موتور برای ارائه محصولاتشان، گفت: در گام نخست هزار دستگاه موتور برقی به مردم تحویل داده شد و اجرای موفق این طرح، مشهد را به شهری شاخص در زمینه استفاده مردم از موتورسیکلت برقی تبدیل کرد.

سیدجعفر شمس با بیان اینکه مرحله دوم طرح توسعه موتور برقی به‌تازگی آغاز شده است و تغییراتی نسبت به مرحله اول دارد، توضیح داد: یکی از ویژگی‌های جدید این مرحله از طرح توسعه موتورسیکلت برقی، اضافه‌شدن دوچرخه برقی و اسکوتر به طرح است و تنوع محصول هم افزایش پیدا کرده است.

سعی هم کردیم فرایند خرید را تا حد ممکن ساده کنیم و خدمات بیشتری بدهیم. اکنون مردم با طی‌کردن چهار مرحله مراجعه به سامانه و دریافت پیش‌فاکتور، مراجعه به نمایندگی و تأیید پیش‌فاکتور، مراجعه به یکی از شعب بانک مهر ایران و مراجعه دوباره به نمایندگی برای خرید نهایی و تحویل موتورسیکلت، می‌توانند وسیله مدنظر خودشان را تهیه کنند.

با این همه، اما شماره‌تلفن ۳۱۲۹۶۸۴۴-۰۵۱ پاسخگوی سؤالات شهروندان در زمینه این مرحله از طرح توسعه استفاده از موتور برقی خواهد بود. شمس ادامه داد: در طرح توسعه موتورسیکلت برقی، باتوجه‌به اینکه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد برای شهروندان با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نظر گرفته شده است، نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی از سوی شهروندان به نمایندگی‌ها نیست و کل مبلغ خرید موتور در قالب وام پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری در ادامه تصریح کرد: سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری درحال مذاکره با سایر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان موتورسیکلت برقی برای شرکت در طرح است و پیش‌بینی می‌کنیم چند تولیدکننده بزرگ کشور به‌زودی به این طرح اضافه شوند.

هدف این طرح کاهش تصادف‌های موتورسیکلت‌ها در شهر است

ضرورت فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به خرید موتورسیکلت برقی موضوع دیگری بود که مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری درباره آن صحبت کرد و کاهش تصادف‌های موتورسیکلت‌ها را از اهداف مهم طرح توسعه موتورسیکلت برقی در مشهد برشمرد و بیان کرد: در ماجرای موتورسیکلت‌های برقی فقط دنبال هوای پاک نیستیم، بلکه می‌خواهیم تعداد تصادف‌های موتورسیکلت‌ها را در شهر کم کنیم. براساس آمارها، حدود ۹۰ درصد تصادف‌های موتورسیکلت‌ها که به فوت منجر می‌شود، سرعت موتور بیش از هشتاد کیلومتر بوده است، ولی حداکثر سرعت موتورسیکلت‌های برقی کمتر از هفتاد کیلومتر است که برای تردد ایمن در شهر بسیار منطقی است.

هزینه شارژ موتورسیکلت برقی؛ هر بار ۲۰۰ تومان

شمس با اشاره به تلاش برای اصلاح باور‌ها و تصور‌های غلط درباره موتورسیکلت‌های برقی، توضیح داد: یکی از این باور‌های اشتباه این است که شارژکردن موتورسیکلت برقی مصرف برق زیادی دارد، درحالی‌که شارژ کامل یکی از این موتور‌ها بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومان است. ماجرای باتری موتور‌های برقی هم یکی‌دیگر از تصورات غلط درباره این وسیله است. برخلاف تصور عده‌ای، فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت موتور برقی مربوط به باتری است، نه نیمی از آن.

درباره خرابی باتری موتور‌ها و این صحبت که با خراب‌شدن آن دیگر موتور قابل استفاده نیست، مردم بدانند از طریق تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی و نمایندگان آن‌ها می‌توانند باتری موردنیاز خود را به‌راحتی تأمین کنند؛ ولی در کل، عمر باتری‌های اسیدی بیش از دو سال است و لیتیوم‌ها تا پنج سال هم عمر مفید دارند.

وی ادامه داد: بازار دست‌دوم موتور‌های برقی نیز موضوع دیگری است که مردم را نگران کرده است، درصورتی‌که امروز موتورسیکلت برقی به‌راحتی خریدوفروش می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وطن
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
نصیب کسی نمیشه. این مدل بی کیفیت وپر خرج هست
منصوره نجاتی
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
من یک موتور سه چرخ میخوام کجا مراجعه کنم مشهد
علی نجاتپور
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
نظری ندارم فقط به خاطر هوای پاک خریدارم
علی نجاتپور
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
نظری ندارم فقط به خاطر هوای پاک خریدارم
علی
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
یگ کار گر مگه چقدر میگره قیمت خون بابا آدم این که خودرو نیست لا اقل به قیمت کشورهای دیگر حساب کنید هر تور که‌ شده میخواهید مردم بچاپین
صادقی
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
سلام براثبت نام درخواست خرید کدام سایت هستش
ناشناس
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
سلام ایاخانمهایم میتوانندازاین متوراستفاده کنند