افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی خراسان رضوی دل‌درد‌های کودکتان را چگونه تسکین دهید؟ کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع شهرستان فریمان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خصوصیات و معیار‌های کفش مناسب چیست؟ حریق ۴۰ واحد در شهرک امامزاده ابراهیم شفت | آتش سوزی تلفات جانی نداشت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم چگونه شاد باشیم؟ اجازه گرفتن بچه‌ها برای بیرون رفتن از منزل آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید چطور محیط اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟ بازیگوشی والدین؛ قدمی مؤثر تا حال خوب فرزندان کشف و ضبط ۲ هزار و ۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش جان ۶ بیمار شد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جست وجوی همسر همسان | درباره مراکز همسان گزینی که  می‌توانند شرایط یک زندگی پایدار را برای زوج‌ها فراهم کنند  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی رایج‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چگونه اموال خود را پیش از مرگ به دیگری منتقل کنیم که مالیات کمتری دهیم؟
سرخط خبرها

چگونه پس‌انداز کنیم؟

  • کد خبر: ۱۹۸۲۱۳
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
چگونه پس‌انداز کنیم؟
درباره راهکار‌های پس‌انداز کردن که آینده مالی شما را تضمین می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز همه ما پس‌انداز کردن را از بزرگ‌ترهایمان آموزش دیده‌ایم. از همان کودکی با قلک‌هایمان و در بزرگ‌سالی با حساب‌های بانکی‌مان. در هر صورت پس‌انداز پول در هر زمانی از زندگی انسان به‌نوعی وجود داشته و هر بار با تغییر نسل‌ها نوع و شرایط آن عوض شده است.

رسیدن به استقلال مالی برای آینده‌ای روشن، لازمه هر زندگی است. بسیاری از ما با آنکه به این موضوع آگاه هستیم، اما قادر نیستیم راهکار‌های متعدد پس‌انداز کردن را درست و اصولی به‌کار ببندیم تا از یک پشتوانه مالی خوب برای آینده برخوردار باشیم. حتما اصطلاح «فیل سفید» را شنیده‌اید. حکایتی که در آن پادشاهی برای پادشاه کشور همسایه فیلی بزرگ و سفید هدیه برد.

نگهداری و حفظ سلامت این فیل هزینه‌های زیادی در بر‌داشت، اما هیچ منفعتی از آن تولید نمی‌شد. هر پادشاه جدیدی هم که به مسند قدرت می‌نشست با وجود آگاهی از سوددهی نداشتن و خرج‌تراشی این فیل تنها به دلیل هزینه‌های گزافی که در گذشته برای نگهداری آن خرج شده بود، تمایلی به رد کردن و فروش آن نداشت. فیل‌های سفید زیادی در زندگی ما هستند که هرچه زودتر باید از شر آن‌ها خلاص شویم تا به سوددهی و بازدهی برسیم. مواردی ازاین‌دست دشمنی بزرگ برای پس‌انداز پول می‌باشند.

پس‌انداز، خوب یا بد؟!

اول از هر چیز باید بگوییم پس‌انداز کردن مختص افراد آینده‌نگر است. آن‌هایی که برای رسیدن به زندگی هدفمندی که از پیش برای خود ترسیم کرده‌اند، انگیزه کافی برای اندوخته کردن مالشان دارند. البته نه به این معنی که زندگی حال را رها و تنها برای آینده اندوخته جمع می‌کنند، بلکه برای بهتر کردن شرایط مالی زندگی، پس‌انداز پول را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

با این توصیف اگر بنا باشد پولی را پس‌انداز کنیم باید در ابتدای امر، هدف‌گذاری کنیم. به عنوان نمونه فراهم کردن رفاهیات زندگی روزمره مثل خرید اجناس یا سفر‌های گران‌قیمت، پیش‌بینی یک اندوخته مالی برای شرایط اضطراری، تهیه جهیزیه یا خرج تحصیل فرزندان و... می‌تواند از انگیزه‌های پس‌انداز باشد.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که شرایط فعلی زندگی هر فرد زمینه اهداف پس‌اندازش را فراهم و تعیین می‌کند. به این معنی که شرایط مالی هر فرد تأثیر بسزایی در اهداف پس‌اندازش می‌گذارد. به عنوان نمونه یک فرد غنی می‌تواند با خرید زمین‌ها و املاک گران‌قیمت آینده‌نگری کند و یک فرد با شرایط مالی معمولی با خرید تکه‌ای طلا سرمایه‌گذاری برای آینده داشته باشد.

مخالفان بخوانند!

خیلی از افراد دور‌و‌برمان با پس‌انداز پول مخالف هستند. البته اشتباهات رایج در این افراد باعث شده است که نگاهشان به پس‌انداز کردن منفی شود. به عنوان نمونه قرار دادن درصد مشخصی از درآمد ماهیانه در بانک بر اساس سودی که از طرف بانک به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد، روشی کاملا قدیمی و منسوخ برای پس‌انداز است. از آن بدتر نگه داشتن سرمایه‌های نقدی است که هیچ رشدی را تجربه نمی‌کنند.

شعار «در لحظه زندگی کردن» فارغ از آینده‌نگری دلیل دیگری است که برخی از افراد را مخالفان سرسخت پس‌اندازتبدیل کرده است.

تاریخچه پس‌انداز پول

اولین روش‌های پس‌انداز که مشابه امروز بوده است را باید به امپراتوری روم نسبت داد. زیرا برای زمان‌های اضطراری اقدام به ذخیره‌سازی و پس‌انداز سرمایه‌ها می‌کردند.

اولین بانک دولتی در جهان «سنت جورج» بود که در جنوای ایتالیا و در سال ۱۴۰۷ تأسیس شد.

اولین بانک مدرن ایران، بانک نوین شرقی متعلق به بریتانیا بود که در سال ۱۲۰۶ شمسی در تهران افتتاح شد و در شهر‌های مشهد، تبریز، رشت، اصفهان، شیراز و بوشهر نمایندگی داشت.

روش‌های پس‌انداز پول با درآمد کم

هر فرد نسبت به دارایی و درآمدی که دارد می‌تواند بخشی از آن را پس‌انداز کند. پس این نگاه غلط است که پس‌انداز کردن نیازمند درآمد بالا‌ست. برای پس‌انداز پول با درآمد کم این راه‌ها را امتحان کنید:

  • خرید سکه‌های چند‌گرمی طلا
  • سرمایه‌گذاری در بورس
  • حساب پس‌انداز بانکی برای اخذ وام با سود کم
  • شراکت با اطرافیان در کسب‌و‌کار
  • خرید واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری

با بهترین روش‌ها پس‌انداز کنید

دخل و خرجتان را روی کاغذ بیاورید

کاغذ و خودکار را بردارید و یک جدول بکشید. در فهرست‌بندی هزینه‌های اصلی به عنوان نمونه اجاره خانه، مایحتاج رومزه، هزینه بنزین، کرایه راه، قبوض، تفریح و... را معین کنید و یک ستون را به باقی مانده پولتان که همان پس‌انداز است، اختصاص دهید. با این کار خرج‌های اضافی کنار می‌رود. همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی‌اطلاع‌اند. این امر باعث می‌شود که کنترل مخارج و درآمد‌ها دشوار شود.

عمومی رفت‌وآمد کنید

به جای آنکه نگران مخارج بالای خودرو شخصی‌تان باشید که با هر رفت‌و‌آمد به استهلاک آن افزوده می‌شود از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنید. با این کار علاوه بر آنکه در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شده است به کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی کمک شایانی کرده اید. با این کار پول خود را مدیریت کرده‌اید و استرس روبه‌رو شدن با خرج‌های ناگهانی را ندارید.

به دنبال تخفیف‌دار‌ها بگردید

از محصولاتی که تخفیف دارند حالا می‌خواهد پوشاک‌باشد یا خوراکی برای خانه یا محصولات فرهنگی استفاده کنید. می‌توانید در خبرنامه سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات تخفیف‌دار عضو شوید و از آخرین رویداد‌های تخفیف‌دار مطلع شوید. حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هر ماه تعدادی از محصولاتشان را با تخفیف می‌فروشند.

جدا از این‌ها خانم‌هایی که هزینه‌های زیادی را صرف آرایش و پیرایش می‌کنند، می‌توانند به آموزشگاه‌های آرایشگری سری بزنند. هنرجویان برای تمرین آرایشگری، از افراد می‌خواهند تا مدلشان شوند بدون دریافت پولی. با این روش، می‌توانید مقدار زیادی پس‌انداز کنید. راستی حواستان باشد که اجناس مرغوب با کیفیت بالا خریداری کنید. این جمله معروف را از یاد نبرید که «آن‌قدر پول‌دار نیستم که جنس ارزان بخرم.»

بهترین طرف قراردادتان را انتخاب کنید

این روز‌ها خیلی‌ها خودشان را بیمه تکمیلی درمان کرده‌اند. پیدا کردن فهرست طرف‌های قرارداد مثل داروخانه، آزمایشگاه، بیمارستان و مطب پزشکان مجرب از هزینه‌های گزاف درمان می‌کاهد. زیرا با مراجعه به طرف‌های قرار‌داد می‌توان رایگان یا با مبلغ ناچیزی درمان شد.

تفریحات لحظه آخری

اگر زیاد اهل گردش و تفریح هستید و نگران هزینه‌های سفر هستید، می‌توانید از تور‌های تخفیف‌دار و لحظه آخری بهره‌مند شوید. یا اگر خودتان به مسافرت می‌روید، از وسایل نقلیه ارزان‌تر استفاده کنید، هتل ارزان قیمت‌تر رزرو کنید و زمان کمتری در مقصد بمانید تا از هزینه‌های اضافی بکاهید. حتی اگر در‌آمدتان بالاست، باز هم سعی کنید ولخرجی نکنید، هواپیمای خیلی گران سوار نشوید و هتل‌های خیلی لوکس رزرو نکنید. با این روش می‌توانید پول بیشتری پس‌انداز کنید و البته در خریدهایتان در کشور یا شهر مقصد کم نیاورید.

نقدی خرید کنید

وقتی تمام پول ماهیانه‌تان در کارت است بهترین روش این است که مبلغ معینی را سر هر ماه از حسابتان خارج و در کارت دیگری بگذارید. هزینه‌های روزانه مانند کرایه، خوردوخوراک جزئی یا هزینه‌های شارژ اینترنت گوشی و …شامل این کارت است. با این کار هم از خرج شدن بیهوده پولتان جلوگیری می‌شود و هم با انجام مداوم این کار و مشاهده افزایش موجودی این پس‌انداز، انگیزه شما برای این کار بیشتر افزایش می‌یابد.

از اجاره تا امانت

این روز‌ها قیمت کاغذ بسیار بالا رفته است. با این روند شاهد افزایش قیمت کتاب‌های چاپی هستیم. چه اشکالی دارد کتاب مورد علاقه‌تان را از کتابخانه یا یک دوست امانت بگیرید. همچنین می‌توانید به جای خرید کتاب‌های کمک آموزشی به سراغ سال بالایی‌ها بروید و کتاب را از آن‌ها تهیه کنید.

اولویت آموزش و یادگیری است

صرف اینکه فلان دوستتان در بازار بورس سود آن‌چنانی کرده است بدون هیچ اطلاعی وارد سرمایه گذاری نشوید. حتما به دنبال راه‌های آموزش سرمایه‌گذاری بروید. حالا می‌خواهد کتاب با موضوع‌های بازاریابی و فروش، تبلیغات، مذاکره، مدیریت مالی، توانایی تحلیل اقتصادی باشد یا شرکت در کلاس‌های متعدد مالی. راستی اگر فرصت مطالعه ندارید از کارشناسان اقتصادی در همه زمینه‌ها، مشاوره بگیرید یا در صورت امکان، در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید.

شراکت کنید

شاید ایده‌های خوب اقتصادی برای اندوخته‌های مالی آینده در سر دارید، اما سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های سوددِه را ندارید، می‌توانید با اصل ایده و حتی سرمایه کم با دوستان خود شریک شوید. از این راه هم پول خود را پس‌انداز کر‌ده‌اید و هم نرخ رشد مناسبی برای سرمایه خود به وجود آور‌ده‌اید.

از انباری تا بورس

خیلی‌ها علاقه‌مند هستند تا اقلامی را که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد در مکانی انبار کنند. در حالی که این دیدگاه کاملا اشتباه است. گاهی از فروش لوازم غیر‌ضروری و بدون استفاده می‌توان در بازار‌های مالی سرمایه‌گذاری کرد. در شرایط فعلی تنها با ۵۰۰‌هزار تومان می‌توانید هر سهمی را در بازار بورس بخرید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

گرفتار اقساط نشوید

وام گرفتن را نمی‌توان یکی از راه‌های پس‌انداز بیان کرد. وام را می‌توان پس‌اندازی قلمداد کرد که شما پیشاپیش کل مبلغ نهایی را در اختیار دارید، اما حتما باید با اصول وام گرفتن و هزینه کردن آن آشنا باشید. در غیر این صورت در دام بزرگ اقساط بانک‌ها گرفتار می‌شوید و سرمایه‌های خود را از دست می‌دهید.

یکی دیگر از عادت‌های بدی که در جوامع امروز رواج پیدا کرده است، به عقب انداختن بدهی‌ها و درنتیجه انباشته شدن جریمه‌ها روی هم است. شاید اگر کل هزینه‌های اضافی‌ای که بابت جریمه دیرکرد پرداخت کرده‌اید را جمع کرده بودید، اکنون سرمایه مناسبی در دست داشتید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->