فرید جواهرزاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز به مناسب هفته ملی گردشگری با اشاره به تعدد آثار ملی ایران که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده اند گفت: پیامدهای ثبت جهانی آثار تاریخی ملموس و ناملموس یک ملت، یعنی ویترین تمدنی آنان را به جهانیان معرفی کنند و در این زمینه، ایران با ثبت بیش از ۱۰۰ اثر جهانی، دارای یکی از کم نظیرترین ویترینهای تاریخ و تمدن ملی برای جهانیان است.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی، ما گرفتار شرایطی بودیم که امکان ارسال پروندههای ثبتی به یونسکو را نداشتیم و متاسفانه فاصله معناداری با کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و حتی آمریکا پیدا کردیم که تا مدتها جبران آن برای ما سخت بود.
وی با بیان اینکه شرایط ثبت آثار تغییر کرده است اضافه کرد: طبق قانون سازمان جهانی یونسکو، کشورها سالانه یک پرونده ثبتی ارسال میکنند و تا اینجا شرایط همگی برابر است. اما این فاصله بین ما و سایر کشورهای مدعی پابرجاست.
جواهرزاده تاکید کرد: ابتکار چند سال اخیر وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ارسال پرونده مجموعههای تاریخی برای ثبت جهانی، قدری این فاصله کم شده است و طی مدت اخیر، دو پرونده مجموعه باغهای ایرانی و کاروانسراها اثر مثبتی برای ما داشته است.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در بخش دیگری از گفت و گوی خود به نتایج ثبت جهانی آثار اشاره کرد و گفت: شاید برخی گمان کنند ثبت یک اثر تاریخی در پهنه جهانی در واقع پایان کار است؛ اما به جرئت میتوان گفت این تازه آغاز راه توسعه گردشگری برای آن کشور است.
جواهرزاده توضیح داد: اولین اقدام در جذب گردشگری، معرفی شاخصههای گردشگری آن کشور به دیگران است و معرفی درست و تبلیغات گسترده کمک بزرگی به رشد جمعیت گردشگر خواهد داشت. در واقع، وقتی اثری در سازمان جهانی یونسکو ثبت میشود، علاقمندان و مخاطبان بیشتری جذب میشوند و بازدیدها از آن کشور افزایش مییابد.
وی افزود: زیرساختها حرف اول را در تامین نیازهای گردشگری میزنند و آثار تاریخی، نمادهایی هستند که تامین زیرساخت را توجیه میکنند. داشتن سیستم حمل و نقل پیشرفته و گسترده، راهها و جاده ها، امنیت داخلی و خارجی و... نمادهای موثری برای جذب گردشگری میباشد.
جواهرزاده با اشاره به پیامدهای ثبت آثار تاریخی بر رشد حضور گردشگران خارجی در کشور عنوان کرد: اگر تبلیغات منفی برخی کشورها و رواج ایران هراسی در منطقه نمیبود، امروز ایران قطب گردشگری منطقه به حساب میآمد.
وی ادامه داد: بسیاری از دشمنان ما خواهان ایجاد رعب و وحشت علیه امنیت و ثبات ملی هستند و این باعث میشود تا مقصد گردشگری بسیاری از ملل نباشیم؛ بنابراین لازم است این تبلیغات سیاسی مضر را دفع کنیم.
جواهرزاده با اشاره به تشبیه اخیر وزیر میراث فرهنگی از گردشگری که آنرا مانند «بازی مار و پله» خطاب کرده بود تصریح کرد: سخن اخیر وزیر محترم نمایانگر این این است که در راه توسعه گردشگری، اثرگذاری و تبلیغات و ضد تبلیغات و برنامه ه دشمن برای جلوگیری از رشد گردشگری ایران باید با دقت بررسی و مشکلات آن برطرف شود تا همه از این توسعه بهرهمند شویم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: نمایشگاهها و جشنوارههای مختلف در کنار برگزاری تورهای اثرگذار برای افراد اثرگذار و دارای بازار اجتماعی مثبت، کمک بسیار مهمی در دفع حیلههای دشمنان در زمینه ایران هراسی خواهد داشت.