صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۳۰۳ هزار واحد ناپایدار و بافت فرسوده در استان نیاز به کمک ویژه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، وحید داعی در جمع نمایندگان شهرستان‌های استان در هفدهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی خراسان رضوی درخصوص مشکلات و معضلات حوزه مسکن تصریح کرد:  امروز ما در کشور بر مبنای ۴ میلیون مسکن که دولت پیش بینی کرده ساخت وساز را پیش گرفتیم که ۳۹۱هزار سهم خراسان رضوی در طول ۴ سال است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان افزود: این تعداد مسکن ۴ بخش دارد بخش اول حمایتی است، از این تعداد ۱۹۵ هزار واحد دولت همزمین تامین می‌کند و هم تسهیلات داده می‌شود؛ که این بخش به دو روش انبوه سازی و یا واگذاری به خود مردم انجام می‌شود.

وی افزود: بخش دوم که نقش شهرداری ها پر رنگ است بحث نوسازی مسکن در بافت فرسوده است که میزان آن ۵۶ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده استان است. از این میزان حدود ۳۰۳هزار واحد ناپایدار داریم داریم که نیاز به کمک ویژه است. شهرداری هاو شوراها نقش بسزایی در ارائه بسته های تخفیفی و تشویقی در خصوص نوسازی بافت فرسوده دارد.

به گفته وی، ما برای ۹۶ تا شهر با کمک شهرداری ها بسته تشویقی تعیین کردیم و به کمیسیون پنج تحویل داده شده است و این موضوع امکان پذیر است. ما تقاضا داریم در بحث بسته های تشویقی نگاه ویژه ای از سوی شهرداری انجام شود.

داعی ادامه داد: بخش سوم بخش خود مالک زمین است. ۷۵هزار واحد مسکونی در این بخش قرار دارد که بدون سپرده گذاری تسهیلات داده می شود و حتی فرم ج هم نیازی ندارد.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، بخش چهارم که مربوط به حوزه روستایی است ۶۴ هزار واحد می باشد که به شکلی خراسانرضوی رتبه اول خانوار بالای ۲۵ هزار نفر در کشور دارد.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: وعده ساخت مسکن که در کشور عنوان شده ما هم اعلام کردیم امادگی ساخت۱۰۰هزار واحد مسکن را در مشهد داشته باشیم.

موسی الرضا حاجی بگلو در ادامه افزود: ما اعتقاد داریم اگر مسکن سازی در شهرها و‌ روستاها شکل بگیرد به تبع ان اشتغال و تولیدرا به همراه دارد ما به دنبال آن بودیم وعده ساخت مسکن در مشهد را به سرعت عملیاتی کنیم و پیگیر این موضوع به جد هستیم. برای ساخت مسکن کمک کنید چون این آمادگی در شهرداری وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه قرار داد ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی با دو بانک صورت گرفته است ما نگاهمان این است که به دولت کمک کنیم ولی انتظار داریم مجموعه راه و شهرسازی هم پای کار باشند تا این تعداد ساخت مسکن امکان پذیر باشد. به سختی سرمایه گذار را جذب می کنیم و باید کمک کنیم این سرمایه گذار حفظ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما گلایه مندی از شهرهای جدید بینالود و‌ گلبهار داریم، چه دلیلی دارد بعد از دو سال سرپرست داشته باشد چرابه دلیل اختلافات این دو مجموعه بزرگ با سرپرست اداره می شود.

وی افزود: در بحث بینالود هم باید کمک شود رونق ساخت و ساز مسکن انجام شود. ما تقاضا داریم در کمیسیون ماده پنج از شورای استان دعوت شود، چنانچه حق رای نداریم اما می توانیم کمک حال باشیم.

حاجی بگلو افزود: ما در شورای شهر مشهد به دنبال کمیسیون در حوزه ساخت مسکن هستیم که در مناطق کم برخوردار پروانه رایگان صادر کنیم و نظام مهندسی هم در این راستا هزینه هایش را کمتر کند تا ساخت مسکن در آن محدوده سرعت بگیرد.

حاجی بگلو در حاشیه این مراسم نیز گفت: امروز در هفدهمین جلسه شورای اسلامی استان یکی از دستورالعمل‌ها انتخاب حسابرس سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان بود. از دیگر دستور کار‌های ما دعوت راه و شهرسازی استان به اجلاس بود که در رابطه با طرح‌های تفصیلی شهر‌های استان صحبت به عمل آید. طرح‌های تفصیلی در بسیاری از شهرستان‌ها انجام نشده و ساخت و ساز‌ها به درستی انجام نشده است.

به گفته رییس شورای اسلامی استان، ما به دنبال ساختاری هستیم تا هر چه سریعتر بحث طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان‌ها شکل بگیرد. یکی از دلایلی که می‌تواند در حوزه ساخت و ساز کمک کند همین طرح‌های تفضیلی است که باید هر چه سریعتر انجام شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.