رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مرز ریلی در استان یک مزیت صادراتی است، بهطوریکه بیش از ۸۰درصد صادرات ریلی از خراسان رضوی انجام میشود و بیشتر صادرکنندگان آسیای میانه خراسانی هستند.
کاظم شیردل در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره لزوم توجه به تولید محصول کیفی اظهار کرد: همه کشورهای هدف صادراتی ما از لحاظ اقتصادی پیشرفت کردند که مسلماً تولیدکنندهها و صادرکنندههای ما بحث تولید کیفی را باید مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بازارمان را در بلندمدت حفظ کنیم.
وی افزود: کیفیت، بسته بندی بهروز، ارسال بهموقع محصول، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و درنهایت برندسازی شرط یک تولید و عرضه موفق است. مسلماً در دنیای امروز و بازار جهانی تجارت سنتی پاسخگو نیست.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از تولیدکنندگان در این مسیر حرکت کردند که در بازار جهانی حرفی برای عرضه محصولات خود دارند، افزود: در یک برهه زمانی چون کشورهای آسیای میانه قدرت خرید کمی داشتند به دنبال جنس ضعیف و بیکیفیت بودند، اما اکنون این کشورها هم با دقت بیشتری بازارهای خود را پیدا میکنند و به دنبال جنس باکیفیت هستند.
این فعال در حوزه صادرات افزود: ایران از بعد منطقهای و ظرفیتهای تولیدی بستر خوبی برای کشورهای اطراف و بهخصوص عربی است. مسلماً تولیدکننده با تولید محصول بیکیفیت نباید این ظرفیت را بسوزاند و بازار منطقهای را ازدست بدهد چراکه رقبای تجاری همچون چین وجود دارد.
شیردل به این موضوع اشاره کرد که خراسان رضوی نسبت به کشور رشد قابل توجهی در صادرات داشته است. بیش از ۹۶درصد صنایع ما بخش خصوصی است و کالاهایی که از استان صادر میشود چه در بخش صنعتی و چه کشاورزی برندهای خوبی عرضه میشود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان تصریح کرد: مرز ریلی در استان به عنوان یک مزیت صادراتی است، به طوریکه بیش از ۸۰ درصد صادرات ریلی از خراسان رضوی انجام میشود و بیشتر صادرکنندگان آسیای میانه خراسانی هستند و به این به عنوان یک مزیت بوده که در این کشورها ابتدا از کالای خراسانی استفاده شود و بعد محصولات سایر نقاط کشور بهره صادراتی ببرند.
وی افزود: ظرفیت جدیدی در بازارهای عمان برای استان ایجاد شده که همین موضوع یک سکوی پرتاب برای حضور در کشورهای آفریقایی خواهد بود و باید برنامه ریزی برای تصاحب این بازار ایجاد شود.
شیردل با اشاره به اینکه بیشتر خام فروشی در حوزه فولاد و پتروشیمی است، یادآورشد: در آینده باید به سمتی برویم که هزینه صادرات پایین بیاید، اگر قیمت تمام شده محصول را پایین بیاوریم، خیلی از کالاهای غیر نفتی از قبیل پوشاک، کیف و کفش و صنلیع دستی را میتوانیم صادر کنیم، اما چون این قبیل محصولات هزینه تمام شده زیادی در کشور دارند خود به خود ازاین بازارها حذف میشوند.
وی افزود: تعهد ارزی یکی از معضلات بزرگ برای صادرات است و همین باعث میشود صادرکننده از بازار جهانی حذف شود.