صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یافته‌های یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که رضایت زنان و دختران از آزادی‌شان در نحوه انتخاب زندگی در داخل افغانستان در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، نهاد پژوهشی گلوپ روز جمعه، ۱۹ آبان در گزارش تازه خود گفته است، تقریبا همه زنان افغانستان در رنج به سر می‌برند و بیشتر زنان احساس می‌کنند که با آنان با احترام رفتار نمی‌شود.

براساس این گزارش، تنها ۱۱ درصد زنان اهل افغانستان که در ماه جولای مصاحبه شده‌اند از آزادی که در زند‌گی خود دارند، راضی هستند.

این کاهش بی‌پیشینه رضایت‌مندی زنان یک رکورد جدید نه فقط برای افغانستان، بلکه در میان تمام کشور‌هایی است که نهاد گلوپ در آن نظرسنجی انجام داده است.

کاهش شدید رضایت‌مندی زنان از پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده این است که آنان متوجه شده‌اند، محدودیت‌های شدیدی که پس از تسلط طالبان بر آن‌ها اعمال شده، اکنون تغییر ناپذیر است.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد با وجود آنکه مردان افغانستان از محدودیت‌های اعمال شده بالای زنان رنج نمی‌برند، اما هم مردان و هم زنان، به‌ویژه در حال حاضر نسبت به گذشته از آزادی خود در انتخاب نحوه زند‌گی‌شان ناراضی هستند.

براساس این گزارش، ۹۶ درصد زنان و ۹۳ درصد مردان در سال ۲۰۲۳ زند‌گی خود را چنان ارزیابی می‌کنند که پایین‌ترین سطح یعنی «رنج» تلقی می‌شود.

گفتنی است که طالبان در بیش از دو سال گذشته، بیش از هر چیز توصیه‌ها و فرمان‌هایی در مورد اعمال محدودیت‌ها بر زنان صادر کرده‌اند. عمده‌ترین این محدودیت‌ها شامل محرومیت زنان از سیاست، محدودیت حضور یا فعالیت در فضای عمومی، ممنوعیت ادامه تحصیل و محدودیت در حق کار می‌شوند.

با این حال، مقام‌های طالبان مدعی هستند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت تامین است.

منبع: هشت صبح

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.