داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس
سرخط خبرها

رئیس‌جمهور ازبکستان خواستار مشارکت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای شد

  • کد خبر: ۱۹۳۸۶۰
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
رئیس‌جمهور ازبکستان خواستار مشارکت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای شد
شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری ازبکستان در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) خواستار مشارکت افغانستان در روند همگرایی منطقه‌ای شدکه نمایندگان آن در این رویداد دعوت نشده بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند، خواستار پیوستن افغانستان به روند ادغام منطقه‌ای شد.

او تصریح کرد: «می خواهم توجه شما را به این واقعیت جلب کنم که نشست امروز بدون مشارکت افغانستان یکی از اعضای سازمان ما برگزار می‌شود. وی تصریح کرد که مشارکت فعال این کشور در فرآیند‌های همگرایی منطقه‌ای شرط ضروری برای توسعه پایدار ما است.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش داده و مشکلات اجتماعی-اقتصادی را در این کشور حل کنند.

افغانستان یکی از اعضای اکو است، اما همانطور که قبلاً توسط شیرزاد اسدوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان گفته شده بود، نمایندگان کابل به این اجلاس دعوت نشدند، زیرا دولت موقت فعلی افغانستان توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

انتقاد طالبان از دعوت نشدن در نشست اکو

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد یکی از مقامات رسمی طالبان در مصاحبه با طلوع نیوز گفت نمایندگان افغان باید به اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند که روز گذشته برگزار شد دعوت می‌شدند.

وی افزود که این نشست باید برپایه اصول اقتصادی و نه سیاسی برگزار می‌شد. متاسفانه به طالبان اجازه شرکت داده نشد. در حالی که حضور نماینده ما در اجلاس این رویداد را کارآمدتر می‌کرد.

عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان نیز گفت: طالبان متعهد به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه و منطقه است؛ بنابراین در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند تلاش برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری در سطح منطقه‌ای انجام می‌شد.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک ساختار اقتصادی بین دولتی منطقه‌ای است شامل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان است. این سازمان در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه ایجاد شد و دفتر مرکزی دبیرخانه دائمی آن در تهران است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->