صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از تکمیل ضوابط و مقررات کاربری‌های اقامتی سطح شهر با رویکرد انعطاف پذیری حداکثری خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اصغری اظهار کرد: ضوابط کاربری‌های اقامتی در طرح‌های تفصیلی در تأمین نیاز‌های زائرین اهمیت زیادی دارد به همین منظور در زمان تدوین ضوابط و مقررات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد ضوابط کاربری‌های اقامتی مجدداً با رویکرد پاسخ مناسب به تمامی اقشار زائرین با سایر ذینفعان مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و نهایتاً در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسید.

وی با اشاره به سیاست‌های حاکم بر تکمیل ضوابط طرح، افزود: مشهد سالانه پذیرای حدود ۲۵ میلیون زائر می‌باشد که به تناوب در مناسبت‌های مختلف و در طی سال وارد این کلانشهر می‌شوند و تمام تلاش مدیریت شهری ایجاد شرایط مناسب و ارایه گونه‌های متنوع کالبدی- عملکردی و اقتصادی برای جمیع طیف‌ها و اقشار مختلف میهمانان امام رضا(ع) است.

اصغری ادامه داد:سابقاً در ضوابط عام کاربری اقامتی دفترچه خدمات عمومی، استقرار کاربری اقامتی در پهنه‌های مجاز شامل احداث هتل و هتل بوتیک و بومگردی تعیین شده بود. با توجه به پیش بینی نقش گردشگری و هویت زائر پذیر بودن در حوزه میانی شرقی و حوزه مرکزی، ضروری بود تا این ضوابط در این حوزه‌ها از حیث تحقق پذیری و سایر ابعاد تکمیل و به صورت اختصاصی تدوین گردند.  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: سیاست‌های حاکم بر تدوین این ضوابط با تأکید بر ایجاد و بهبود کیفیت‌های محیطی، شامل ایجاد دامنه وسیعی از انواع گونه‌های اقامتی در پاسخ به نیاز و سبک زیستی گروه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی که منتهی به ۸ گونه بهره برداری ذیل این کاربری اعم از هتل، متل، هتل آپارتمان، مسافرخانه و مهمانپذیر، خانه زواری یا خانه مسافر، خوابگاه و مهمانسرا‌ها و زائرسرای در ادارات و شرکت ها، اقامتگاه بومگردی و هتل بوتیک در زائرسرا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین توجه به انعطاف پذیری حداکثری، تشویق به تأمین خدمات و پویایی ناشی از اختلاط کاربری محدوده‌های مختلف به صورت امکان استقرار کاربری‌های آموزشی، ورزشی، درمانی، فرهنگی، پارک و فضای سبز نیز برای شهروندان متقاضی فراهم است.

اصغری گفت: سیاست مورد توجه در حوزه مرکزی و میانی به دلیل خصلت زائر پذیر بودن وامکان تبدیل شدن به سکونت موقت، حفظ هویت سکونت دایم در پهنه‌های مسکونی و توجه به تناسب قطعه بندی و عملکرد مقیاس خدمات می‌باشد؛ لذا در ضوابط امکان بهره برداری واحد‌های مسکونی به صورت همزمان در قالب خانه مسافر (زواری) در قطعات کوچک مقیاس پیش بینی شده است. همچنین احداث هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره و هتل آپارتمان سه ستاره با قطعات ۶۰۰ متر و بیشتر در پهنه صیانت از ساختار‌های فرهنگی و تقویت اقامت ارزان قیمت مجاز دانسته نشده است تا از تبدیل بافت به پهنه صرفاً اقامتی و حذف سکونت دایم جلوگیری شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: الزاماتی نیز جهت رعایت عناصر کیفیت ساز از جمله، رواق، پیشخوان، الزام تامین پارکینگ و استقرار بهره برداری‌های مکمل درون گرا در ضوابط در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب پیش بینی می‌شود با ارائه تنوعی از گونه‌های مختلف بهره برداری مورد نیاز زائرین امام هشتم (ع)، علاوه بر اینکه خدمات کاملی در امر اقامت صورت پذیرد که در استطاعت و متناسب نیاز کلیه گروه‌های اقتصادی اجتماعی است، با تثبیت و تشویق سکونت، امر سکونت و زیارت به صورت توامان مجدداً احیا و کیفیت زیست شهر را برای زائرین و مجاورین محترم ارتقاء و بهبود بخشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.