دست‌انداز سامان دهی دست فروش‌های جاده‌ای در جاده بهشت رضا (ع) آماده باش مناطق ۱۳ گانه شهرداری مشهد در پی هشدار نارنجی هواشناسی (۵ اسفند ۱۴۰۳) حادثه واژگونی خودرو ون در محور فریمان به تربت‌جام ۹ مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) تیمار ۴۰۰ درخت کهنسال در مشهد تقویت خطوط عبوری و مقصد حرم تا ۴۰۰ دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۴ و شب‌های قدر | سرویس‌دهی رایگان اتوبوس در شب‌های قدر و سال تحویل ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) توزیع رایگان درختان مثمر و غیرمثمر برای شهروندان مشهدی | قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد: مبلمان شهری مشهد زیباسازی می‌شود آماده‌سازی ایوان سلام در پایانه مسافربری مشهد برای نوروز ۱۴۰۴ اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد: نیازمند ایجاد مرکز داده‌های زیارت در رصدخانه شهری مشهد هستیم رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس: آثار جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ آماده می‌شوند
سرخط خبرها

بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۹۸۴۹۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر خبر داد.
بیتا سخایی
خبرنگار بیتا سخایی

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اصغری با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در سطح شهر، منطقه، ناحیه و محله اظهار کرد: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شد.

وی افزود: محور‌های مختلط، معابری است که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی را ایفا می‌کند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردارست و در توانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارد. از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفتگانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نمی‌بایست با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، منقطع شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: بر همین مبنا امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با سایر کاربری‌ها زمانی ممکن بود که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌روی موجود بود. با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت عدم دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت.

اصغری بیان کرد: بازنگری ضوابط مذکور براساس تعدد درخواست‌ها و گرایش شهروندان محترم با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد. این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شد. در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، در مورد برخی دیگر ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و در مورد تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بود که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفت تا به نیاز‌ها و گرایش‌ها پاسخ مطلوبی داده شود.

وی ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهساز‌ی و نوسازی تدوین شدند.

معاون شهرسازی و معماری تصریح کرد: ضمن اینکه در کلیه معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم امکان احداث کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی داشتند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کردند به‌منظور ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلانشهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پر رنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

وی گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و سایر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->