صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان هزینه شده است

  • کد خبر: ۲۰۰۲۷۰
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش، گفت: دولت بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی هزینه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز علی محبی پیش از ظهر امروز در بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش، اظهار داشت: خداوند اساس خلقت را با پژوهش و تحقیق آغاز کرد زمانی که اعلام کرد در زمین خلیقه قرار می‌دهم بلافاصله سوال پژوهشی از ناحیه ملائکه مطرح شد خداوند جواب سوال را با کار مطالعاتی و تحقیقاتی آغاز کرد و در جای جای قرآن راجع به اهمیت پژوهش و تحقیق را شاهد هستیم تا جایی که خصوصیت و پژوهش گران را مشخص و دستور به پژوهش می‌دهد بنابراین ادامه خلقت علم و تحقیق است.

وی افزود: اصول دین تحقیقی است نه تقلیدی و برای پذیرفتن توحید باید تحقیق کرد، در حال حاضر در دنیا جنگ؛ جنگ علم است و ملاک برتری علم است، اگر کشور‌های قدرتمند به دنیا زور می‌گویند به این جهت است که از نظر مرتبه علمی بالاتر هستند و مرتبه علمی بالا سلطان بودن را برای آن‌ها مطرح کرده است بنابراین کسی که به علم نرسد مجبور به تبعیت است.

رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بدون تحقیق مدیریت کردن و مدیریت غیر علمی که پیوست پژوهشی برای تصمیمات وجود نداشته باشد به عنوان بزرگترین آفت حاکمیت و مدیریت کشور‌های جهان سوم است، پیامبر (ص) می‌فرماید هر پوششی بدون تحقیق بی‌فایده است و هر کجا با مشکل مواجه شویم و ضربه خوردیم نشان می‌دهد یا بدون تحقیق بوده و یا کاربست پژوهشی وجود نداشته است، بنابراین افراد اهل تحقیق نیز تحقیقات خود را به مرحله عمل می‌رسانند و عملی می‌کنند.

محبی عنوان کرد: تعداد پژوهشگران دکترا که در سال کار مطالعاتی انجام می‌دهند بسیار زیاد است به طوری که در آموزش و پرورش بیش از ۵۰ هزار معلم پژوهنده و حدود ۱۰ هزار دکتر معلم وجود دارد، آیا شایسته است با این سرمایه بی بدیل باز بگویم مشکل لاینحل داریم؟ کشور برای رسیدن به توسعه راهی جز تعلیم و تربیت ندارد و اگر تعلیم و تربیت بخواهد کشور را به اوج برساند راهی جز پژوهش محور کردن تعلیم و تربیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین نکات سند تحول دولت توجه به پژوهش محوری، خلاقیت، نوآوری و تفکر و پژوهش است، اگر کتاب‌های درسی مورد اعتراض همه و ناکارآمد است به این جهت است که کتب درسی پژوهش محور نیستند و قوه پژوهشگری دانش آموزان پرورش پیدا نمی‌کند. اگر دانش آموزان به مسیر خطا سوق پیدا می‌کنند به دلیل این است که به آن‌ها جست و جوگری صحیح را آموزش ندادند و سواد آموزشی ندارند.

رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سرعت علم و تکنولوژی به حدی است که علم با سرعت عجیبی در حال افزایش است و آنچه که تولید می‌شود معلوم نیست که کارآمد و مفید باشد، در طول زمان مفاهیم مختلفی از باسواد وجود داشت، اما هم اکنون با سواد به کسی گفته می‌شود که قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت دقیق داشته باشد بنابراین راه نجات کشور در گرو ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش است و راه ارتقا آموزش و پرورش توجه به پژوهش و پژوهش محور کردن تمام برنامه‌ها است.

محبی تصریح کرد: پژوهش باید از درون کلاس تا سطح وزارتخانه باشد، بیش از ۱۰ سال است به دنبال تحول هستیم، اما بعد از این مدت هنوز نقشه راه اجرای سند تحول را نهایی نکردیم که مورد گله شدید مقام معظم رهبری بود که این مهم در پژوهشکده انجام شد، در نقشه راه سند تحول دو سطح از تحول دیده شده که باید منسجم و هماهنگ با هم پیش بروند سطح اصلی سطح مدرسه‌ای تحول است که باید تحول از مدرسه آغاز شود.

وی ادامه داد: پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش یک نقشه راه را ترسیم و سه ماموریت را دنبال می‌کند ماموریت نخست توسعه پژوهش و تحقق مدرسه و معلم پژوهنده و دانش آموزش خلاق و جستجو گر است، اولویت دوم شناسایی و حل علمی مسائل نظام تعلیم و تربیت از سطح مدرسه تا سطح کلان است، الگوی تعالی مدرسه پنج بُعد دارد و برای متحول کردن مدرسه نباید فقط به دنبال یک بُعد از مدرسه رفت بلکه باید پنج بُعد دیده شود، بُعد مدیریت و راهبری است که مدرسه در حوزه مدیریت و راهبری شاخص‌هایی را داشته باشد که آیا مدرسه برنامه راهبری برای تعالی خود دارد و شورایی اداره می‌شود و اختیارات لازم را در حوزه تامین منابع دارد و در حوزه مدیریت منابع انسانی خوب عمل می‌کند، بُعد دوم کنشگران مدرسه است و همه کنشگران باید در تحول دیده شود، بُعد سوم برنامه درسی و تربیتی است که براساس سند تحول برنامه درسی و تربیتی باید ۸۰ درصد زمان دانش آموز را بگیرد، بُعد محیط است، بُعد نتیجه و پیامد است.

رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه در سه مولفه باید خروجی خوبی داشته باشد و مدرسه باید یاد گیرنده، پژوهنده و تصمیم ساز باشد، مدرسه باید توانسته باشد با برنامه‌هایی که برای والدین می‌گذارد حداقل همراهی را در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشد در نهایت معلمان باید کار کنند و دانش آموزان احساس تعلق به مدرسه داشته باشند. کتاب درسی باید کاربردی، متنوع، جذاب و پویا باشد، دانش آموز باید زمانی که شروع به خواندن کتاب می‌کند با علاقه ادامه دهد.

محبی عنوان کرد: در پژوهشکده مدل مدرسه تراز و تمام مولفه‌ها و استاندار‌ها تهیه شده و از ابتدای ماه آینده این طرح ابلاغ می‌شود تا مدارس به صور ت داوطلبانه شروع به ارزیابی کنند، قرار است از هم اکنون تا مهر ناه ۱۴۰۳ نیز با کمک معلمان در سراسر کشور مرحله آزمایشی آماده سازی و گفتمان سازی را طی کنیم و از ابتدای مهر سال آینده الگوی ارزیابی مدارس ابلاغ شود.

وی در ارتباط با رتبه بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی مطالبه است که اسناد تحولی بر آن تاکید داشتند که بعد از ۱۰ سال انجام شد، دولت بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه بندی هزینه کرد، رتبه‌بندی باید دو دستاورد مهم را داشته باشد دستاورد نخست این است که منزلت و معیشت معلمان را رقم بزند و کیفیت نظام تعلیم و تربیت را ارتقا بخشد، اما تمام اهداف از رتبه بندی معلمان محقق نشد که علت این بود که قانون ما را مکلف کرد ظرف سه ماه رتبه بندی بیش از ۹۰۰ هزار معلم را انجام دهیم، حدود ۱۰۰ سال است که دانشگاه داریم و با تمام تشکیلاتی که وجود دارد هنوز رتبه‌بندی به ۱۰۰ هزار نفر نرسیده است، اما آموزش و پرورش ظرف سه ماه و بدون پیشینه توانست ۹۰۰ هزار نفر را و حدود بیش از ۴۰ برابر هیات علمی دانشگاه‌های کشور را رتبه بندی کند و طبیعی است که این حجم از رتبه بندی از کیفیت و ارتقای صلاحیت علمی می‌کاهد.

رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آیین‌نامه رتبه‌بندی جدید تدوین شده و چرخش‌های اصلاحی در آیین نامه صورت گرفت و رویکرد ارزیابی از قیاسی به استقرایی تغییر کرد، همچنین تربیت ارزیابان حرفه‌ای از معلمان پیشکسوت، تشخیص صلاحیت حرفه‌ای معلم از طریق دانش آموزان، والدین و خود ارزیابی معلم و موفقیت عملکرد معلم در موفقیت‌های کلاس، بررسی مستندات نیز انجام شده است. این چرخش‌های شیوه نامه‌ای در رتبه بندی دیده شده تا شاهد رشد و جهش صلاحیت حرفه‌ای معلمان و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت شود.

محبی عنوان کرد: راه نجات کشور جز توجه به آموزش و پرورش نیست که این مهم با شعار محقق نمی‌شود، نمی‌شود شعار اولویت آموزش و پرورش را سر داد، اما بند اصلی سند تحول که می‌گوید سالی یک درصد به بودجه آموزش و پرورش اضافه شود که حداقل به ۲۰ درصد بودجه عمومی برسد، اما بعد از ۱۲ سال نیز زیر ۱۲ درصد باشد، نمی‌شود شعار اولویت داشتن آموزش و پرورش را سر دهند، اما در برنامه هفتم همه بند‌ها تصحیح شود به غیر از بند نخست که ارتقای بودجه از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد است نیز اصلاح نشود، چطور می‌شود ۴۰ درصد کارکنان دولت معلمان باشد، اما ۱۲ درصد بودجه عمومی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند بدیهی است که این امر ناترازی ایجاد می‌کند.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان در بدترین شرایط کشور اجرا شد که نشان می‌دهد دولت سیزدهم توجه علمی به این حوزه دارند، سازمان برنامه و استخدامی اگر قرار است آموزش و پرورش به مصابح امر ملی باشد باید اول وضعیت آموزش و پرورش را روشن کنند تا اتفاق ناگوار اسفند سال گذشته پیش نیاید، به اعتقاد بنده جامعه فرهیخته فرهنگی ما آماده تحول هستند که تنها انگیزه و حمایت از آن‌ها مسیر تحول را ایجاد می‌کند.

رئیس پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طبق قانون یک درصد بودجه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند، سال گذشته حدود ۷۸ میلیارد تومان بودجه یک درصد پژوهش بود که از این مبلغ تنها ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جذب شد و باقی به خزانه برگشت داده شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.