تصادف زنجیره‌ای با ۲۰ مصدوم در پارک ملی گلستان + فیلم و عکس (۸ آبان ۱۴۰۴) اختصاص ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه تجهیز مدارس عشایری در سال جدید | فعالیت ۲۰۰ مدرسه تک‌دانش‌آموز در کشور  دانش‌آموزان عشایر اولویت آموزش و پرورش در کشور هستند رویدادی رنگارنگ با دختران | برگزاری اختتامیه اردوی عشایری دانش‌آموزان دختر ایران در مشهد + فیلم افزایش نیروی انسانی، اصلاح قانون حمل سلاح و افزایش تجهیزات و امکانات محیط‌بانان، در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست مستندمسابقه تلویزیونی، شکل جدید آموزش درس آمادگی دفاعی | عضویت ۳۷۰ هزار نفر در بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی: خدمات درمانی به بیماران غیربومی در مشهد بدون بودجه‌ مشخص انجام می‌شود تجلیل از محیط‌بانان کشور در مشهد | تأکید بر لزوم حمایت و تجهیز نیرو‌های حفاظتی ۱۲۰ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه سلامت هستند | الزام پرداخت حق بیمه برای تمدید اقامت اتباع خارجی هشدار عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره رانت و فساد در زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی از ۵۵۰۰ تأییدیه کیفی آسانسور تا ۶۲۶۸ بازرسی از تجهیزات تفریحی در خراسان رضوی | بازرسی و کنترل کیفیت استاندارد شبانه‌روز ادامه دارد اضافه‌شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس تا پایان سال ۱۴۰۴ برای زنان از ۴۰ سالگی به بعد چه ورزش‌هایی مناسب است؟ استفاده زیاد از موبایل، کودکان را در معرض ابتلا به اوتیسم قرار می‌دهد این رژیم غذایی التهاب لثه‌ها را کاهش می‌دهد و سلامت دهان را بهبود می‌بخشد ارتباط پای سرد با دیابت و تیروئید | روش‌هایی برای بهبود سردی پا‌ها پژوهش‌های جدید: مصرف لبنیات پرچرب در جوانی سلامت قلب را افزایش می‌دهد چطور تعادل بدن را در هر سنی حفظ کنیم؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) | مشهد از فردا سرد می‌شود وزیر بهداشت در پاسخ به شهرآرانیوز: بودجه ویژه برای خدمات بیمه‌ای بیماران و زائران مشهد اختصاص می‌یابد + فیلم سن ابتلا به سکته مغزی در ایران حدود ۱۰ سال پایین‌تر از میانگین جهانی است احتمال وقوع سیلاب در شمال کشور | امدادگران هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند گیاهان دارویی، قاتل چربی خون بالا شرکت آموزشی پایا تدبیر امید رادمان بیش از دو میلیون نفر-ساعت آموزش برگزار کرد ناکارآمدی در ساختار هزینه‌ها و ضرورت تجمیع منابع بیمه‌ای ۵ درصد اعتبارات بیمه‌های پایه به پیشگیری اختصاص یافت کانون‌های بیابانی خراسان رضوی یکی از منشأ‌های اصلی آلودگی هوا | مهار قطره‌چکانی بیابان‌زدایی روایت نسلی که نشان داده‌اند برای آنچه دوست دارند، از همه تعلقاتشان می‌گذرند | حکایت من و وطن دستگیری شبانه باند موبایل‌قاپی | با دستگیری متهمان؛ قول مردانه پلیس مشهد ۳ ساعته عملی شد
سرخط خبرها

آموزش‌و‌پرورش شرایط ثبت‌‌نام و تحصیل دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی را اعلام کرد

  • کد خبر: ۲۰۰۰۱۰
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
آموزش‌و‌پرورش شرایط ثبت‌‌نام و تحصیل دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی را اعلام کرد
وزارت آموزش‌وپرورش بخشنامه حضور دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی را ابلاغ کرده است و بر این اساس برخی مدارس با مناسب‌سازی فضا و آموزش معلمان، برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اقدام می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز طبق جدیدترین نظریه‌های علوم تربیتی، جداسازی دانش آموزان از یکدیگر رویکردی نادرست است و اکنون بسیاری از کشور‌ها به سمت نظام آموزش تلفیقی یعنی تحصیل تمام دانش‌آموزان (تیزهوش، ضعیف، معلول و...) در یک مدرسه و در کنار یکدیگر روی آورده‌اند.

نظام آموزش تلفیقی در ایران هم چند سالی است که در حال اجراست، اما با مشکلات خاص خود؛ ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. برخی مدارس از ثبت‌نام ممانعت می‌کنند آن هم به دلایلی همچون نبود امکانات لازم در مدرسه یا دشواری مسئولیت نگهداری از دانش‌آموزان معلول؛ اگر هم مدرسه‌ای با ثبت‌نام موافقت کند، گاه مادر به‌ویژه در دوره ابتدایی باید هر روز به مدرسه برود تا کار‌های فرزندش را انجام داده و عملاً مسئولیت مراقبت از او را عهده‌دار شود.

۵۰ درصد معلولان نمی‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند

پیش از این رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفته بود: در حال حاضر ۹۲ هزار دانش‌آموز معلول در کشور مشغول درس خواندن هستند که ۵۰ درصد آنان به دلیل دیدگاه نامناسب مدیران امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند.

طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش هم‌اکنون حدود ۲۱ هزار نفر از دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

هم‌اکنون بخشنامه سیاست‌های اجرایی، ضوابط ساماندهی و کیفیت بخشی به آموزش تلفیقی دانش‌آموزان استثنایی ابلاغ شده است.

در بخشی از این بخشنامه آمده است:

در قالب آموزش و پرورش به شیوه تلفیقی شاهد جایدهی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه، با فراهم کردن برخی امکانات در محیط مدارس با این شرط که آنان بتوانند با ساختار‌ها و نگرش‌های موجود و محیط بدون تغییر متناسب باشند.

کدام دانش‌آموزان معلول می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند؟

اما کدام دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش‌های تلفیقی قرار می‌گیرند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که دانش‌آموزان با یکی از آسیب‌های شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، مشکلات ویژه یادگیری، اختلال‌های رفتاری هیجانی و اختلال طیف اتیسم با هوشبهر عادی در کلاس‌های عادی آموزش و پرورش با استفاده از رویکرد تلفیقی مشغول به تحصیل می‌شوند.

مدرسه پشتیبان نیز مدرسه استثنایی ویژه‌ای است که علاوه بر انجام وظایف معمول خود به مسئولیت هماهنگی، نظارت و پشتیبانی فعالیت‌های آموزشی پرورشی و توان بخشی دانش‌آموزان تلفیقی در مدارس پذیرا می‌پردازد.

مدرسه پذیرا هم مدرسه‌ای عادی است که با ایجاد تغییرات در فضای مدرسه، کلاس درس و نگرش و فعالیت کارکنان به منظور تسهیل در فرآیند آموزش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه مناسب سازی شده است.

معلم رابط، آموزگار یا دبیر دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است که با حضور در کلاس‌های یک یا چند مدرسه از طریق پشتیبانی و همکاری مشترک با معلم اصلی، تهسیلات و خدمات آموزشی و توان بخشی مناسب را برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه فراهم می‌کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه با هماهنگی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، جلب کمک‌های خیرین، مشارکت‌های مردمی و سایر منابع باید نسبت به مناسب‌سازی فیزیکی مدارس برای حضور دانش‌آموزان دارای معلولیت با اولویت دانش‌آموزان معلول جسمی ـ حرکتی اقدام کند.

ادارات آموزش و پرورش به منظور جای‌دهی صحیح دانش‌آموزان استثنایی با هوشبهر عادی باید مدارس عادی مناسب از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی توانمند را شناسایی کرده و هماهنگی لازم جهت تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس عادی را به عمل آورند.

مدیر مدرسه پذیرا وظایفی بدین شرح بر عهده دارد: فضا و تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان تلفیقی را با توجه به شرایط و ویژگی‌ها آن‌ها مناسب‌سازی کرده و کلاس این دانش‌آموزان را در طبقه همکف مدرسه تشکیل دهد.

مدیر مدرسه با هماهنگی آموزش و پرورش و مدرسه پشتیبان نسبت به برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای معلمان دانش‌آموزان تلفیقی و سایر معلمان و عوامل اجرایی مدرسه در آغاز سال تحصیلی اقدام کند.

مدیر مدرسه پذیرا با همکاری مدیر مدرسه پشتیبان، شرایط مناسب برگزاری امتحانات همچون اختصاص منشی متخصص و مجرب، وقت اضافه، مناسب‌سازی سؤالات و ... برای دانش‌آموزان تلفیقی فراهم کند همچنین باید اقدامات لازم را جهت شناسایی و هدایت دانش‌آموزان تلفیقی توانمند برای شرکت در مسابقات علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری به عمل آورد.

مدیر مدرسه پذیرا در ارزشیابی عملکرد سالانه و ارتقای رتبه معلمان، عملکرد معلم پذیرا را در رسیدگی به امور دانش‌آموزان تلفیقی مورد توجه قرار دهد.

متن کامل سیاست‌های گسترش آموزش تلفیقی و امکان حضور دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->