صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرامور باغبانی جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال جاری ۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۴۷۰ اصله نهال مجوزدار تولید شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کاهش دارد.

احمد نادری در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با اعلام این خبر اظهار کرد: مهم‌ترین علت کاهش تولید نهال در استان، سرمای شدید و یخبندان دی‌ماه (دمای ۲۸ - درجه سانتیگراد زیر صفر) سال گذشته بود که این امر باعث شد پیوندک‌های خواب اکثر درختان هسته‌دار سرما بزند، البته نهال‌های دانه‌دار سیب و گلابی کمتر از هسته‌داران دچار خسارت سرمازدگی شدند.

وی بیان کرد: از میان کل نهال‌های مجوزدار تولیدی، ۳۰۷ هزار و ۷۰۰ قلمه ریشه‌دار انگور، ۲۰۰ هزار اصله نهال پایه رویشی، ۲۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال گردوی پیوندی و الباقی شامل یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۲۷۰ اصله نهال هسته‌دار، دانه‌دار و بادام است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعداد نهالستان‌های مجوزدار استان ۲۱ واحد است که طی یک سال اخیر هفت واحد به این شمار اضافه شده است.

نادری ادامه داد: همچنین دو واحد باغ مادری برای تولید نهال از پایه‌های رویشی وارداتی و چهار واحد آزمایشگاه کشت بافت گیاهی در استان فعالیت دارند که دو واحد از این آزمایشگاه‌ها فعال است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه نهال‌های تولیدی بدون شناسه (برچسب سبز یا آبی) بدون نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید می‌شود از نظر سلامت و اصالت مورد تایید نیست و عمدتاً آلوده به انواع عوامل پاتوژنیک بیماری‌زاست که باعث کاهش عملکرد محصول و کاهش عمر اقتصادی درختان می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.