به گزارش شهرآرانیوز سعید صیفی در نشست هماندیشی فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی که در راستای برگزاری نمایشگاه بین المللی صادرات به کشورهای آسیایی میانه و افغانستان در سالن جلسات نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: امروزه شعار صنعت نمایشگاهی، توسعه بازار و جهانیسازی است و نمایشگاهها به عنوان ویترینهای اقتصادی هر شهر و استانی نام برده میشوند.
وی افزود: نمایشگاه بینالمللی مشهد از قطبهای صنعت نمایشگاهی ایران است که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار کرده است.
صیفی با اشاره به اینکه نمایشگاهها یکی از موثرترین روشها برای انجام معاملات و کسب و کار هستند، افزود: یکی از دلایل اصلی برای حضور شرکت هادر نمایشگاهها تماس با مشتریان متعدد در یک دوره زمانی کوتاه است و هیچ جایگزینی هم برای تماس رو در رو وجود ندارد، زیرا نمایشگاهها، محرکهای قوی برای رشد اقتصاد و صادرات هستند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا برگزاری نمایشگاهها در راستای توسعه تولیدات داخلی انجام شود، عنوان کرد: با توجه به نقش نمایشگاهها در رونق اقتصاد و صادرات غیرنفتی، این فرصت وجود دارد تا صنایع داخلی با ارائه و نمایش محصولات و خدمات خود در جهت افزایش فروش و در نتیجه رونق مبادلات عمل کنند.
وی اضافه کرد: موقعیت نمایشگاه بینالمللی مشهد به گونهای است که میتوان از آن به عنوان دروازه فعالیتهای اقتصادی و صادرات به آسیای میانه و افغانستان نام برد.
صیفی با اشاره به اینکه از وظایف شرکت نمایشگاه بینالمللی مشهد، برگزاری نمایشگاههای داخلی، خارجی و همچنین اعزام و پذیرش هئیتهای تجاری است، یاد آور شد: خوشبختانه در کنار فعالیتهای خوبی که در نمایشگاه بینالمللی مشهد انجام شده و در حال پیگیری است، از سال ۱۴۰۰، نمایشگاه بینالمللی مشهد ریاست انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران را نیز عهدهدار است و در این راستا بر اساس پیگیریهای صورت گرفته از سازمان توسعه تجارت ایران، مدل جدیدی تعریف شده که بر مبنای آن نمایشگاههای بینالمللی صادرات به کشورهای هدف برگزار میشود.
وی اضافه کرد: در راستای این تصمیم در سال جاری استان زنجان نمایشگاه صادرات به روسیه را برگزار کرد و در چند روز آینده هم نمایشگاه بینالمللی صادرات به پاکستان در بندر چابهار برگزار خواهد شد.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران خاطرنشان کرد:با توجه به همجواری استان خراسان رضوی و اهمیت و جایگاه این استان، طی مشورت با دوستانمان در وزرات صمت و سازمان توسعه و تجارت، بنا شد برای نیمه اول سال ۱۴۰۳ نیز نمایشگاه بین المللی مشهد، میزبان برگزاری اولین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان باشد.
صیفی آسیای میانه و افغانستان را دارای پتانسیل بسیار بالایی در حوزههای اقتصادی برای کشورمان دانست و افزود: در راستای دیپلماتی اقتصادی کشورمان به ویژه در دولت سیزدهم و تلاشهای وزرات امور خارجه طی یکی دوسال گذشته، صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای مشترک المنافع و آسیای میانه افزایش یافته است، به گونهای که تا پایان فروردین امسال، رشد ۵۰ درصدی صادرات به این کشورها و قفقاز و روسیه را شاهد بوده ایم.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب که بر اساس آن ۱۵ کشور همسایه با جمعیتی حدود ۶۰۰ میلیون نفر باید در مسائل مختلف و به ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند، گفت: با توجه به جمیع این جهات و نگاه ویژه به عبور از تحریمهای یک طرفه و ظالمانه دشمنان، برگزاری نمایشگاههای خارجی را با جدیت پیگیری میکنیم و تلاش داریم نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان با قوت و قدرت تمام و به صورت ملی در مشهد برگزار شود.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد، با بیان اینکه این نمایشگاه کاملا تخصصی برگزار خواهد شد، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، حضور فعالان اقتصادی که برنامه صادراتی دارند و شرکتهایی که در حوزههای صادراتی با این کشورها همکاری میکنند است و متناظر با آن نیز فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و نیز مسئولان مرتبط از کشورهای آسیای میانه و افغانستان را دعوت میکنیم.
صیفی با تاکید بر اینکه ایران برای کشورهای مختلف و به ویژه همسایگانش یک فرصت سرمایهگذاری و تجاری محسوب میشود، گفت: گسترش تجارت با کشورهای آسیای میانه و همچنین افغانستان میتواند منافع زیادی برای کشورمان و به ویژه فعالان اقتصادی بخش خصوصی داشته باشد که امید داریم این نمایشگاه با برگزاری موفق خود به واسطه استقبال و همراهی ویژه بخشهای دولتی و خصوصی به یکی از نمایشگاههای سر آمد و برند شرکت نمایشگاه بینالمللی مشهد نیز تبدیل شود.
منبع: تسنیم