صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه خط سفید دنباله هواپیما‌ها باعث گرمایش زمین می‌شوند + نقش هوش مصنوعی در جلوگیری از آن

  • کد خبر: ۲۰۷۰۵۲
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
بر اساس یک مطالعه جدید، می‌توان از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تاثیر مخربی که خط به جا مانده از پرواز هواپیما‌ها بر گرمایش زمین می‌گذارد جلوگیری کرد.

شهرآرانیوز - اینکه دقیقاً خط ابرمانند به جا مانده از پرواز هواپیماها چه میزان تأثیر منفی بر گرمایش جهانی دارد هنوز در حال بررسی است، اما مطالعه‌ای اخیراً نشان داده که این خط‌ها ۳۵ درصد از تأثیر گرمایی که صنعت هوایی بر آب و هوای زمین می‌گذارد را به خود اختصاص می‌دهند.

جیل بلیکستاین، معاون توسعه پایدار در شرکت هوایی اَمِریکن ایرلاینز، می‌گوید: «این خط شکل می‌گیرد و شاید سپس دیگر دیده نشود، اما موانعی از جریان هوا از خود به جا می‌گذارد که می‌تواند نقش زیادی در گرم‌شدن آب و هوا ایفا کند.»

این شرکت هواپیمایی اخیراً به مطالعه‌ای که گوگل و شرکت Breakthrough Energy Ventures (شرکت بیل گیتس که برای سرمایه‌گذاری فناوری‌های مختلف برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمک می‌کند) انجام می‌دهند پیوست. این مطالعه نشان داد که خلبانان می‌توانند از نقشه‌های پیش‌بینی این خط گرما که توسط هوش مصنوعی توسعه داده شده‌اند برای انجام تنظیمات جزئی ارتفاع در طول سفر خود استفاده کنند. تنظیماتی که می‌توانند تا ۵۰ درصد تاثیر گرمایشی این خط‌ها را کاهش دهند.

این مطالعه دقیقاً چه می‌گوید؟

این خط‌های گرمایی تنها زمانی تشکیل می‌شود که هواپیما‌ها از لایه‌های مرطوب در ارتفاعات بالاتر عبور کنند. گوگل و Breakthrough Energy از تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات آب‌وهوایی و داده‌های مسیر پرواز برای شناسایی مسیر‌های پروازی که بدترین موارد گرمایشی را ایجاد می‌کنند، استفاده کردند.

بلیکشتاین می‌گوید: «بهترین راه برای جلوگیری از چنین خطوطی این است که خلبان حدود دو هزار یا چهار هزار پا پایین‌تر پرواز کند.»

خلبانان طی ۷۰ پرواز آزمایشی از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۳ از این داده‌ها برای انجام تنظیمات جزئی ارتفاع استفاده کردند.

بلیکشتاین می‌گوید: «آنچه که این آزمایش نشان داد این است که خلبانان می‌توانند از چنین داده‌هایی برای پیش‌بینی مسیر خود در راه جلوگیری از ایجاد خط گرما استفاده کنند.»

این سه شرکت یافته‌های خود در این مطالعه را در آگوست ۲۰۲۳ منتشر کردند.

داده‌های بیشتر برای تنظیم پرواز‌ها

بلیکشتاین می‌گوید که در ابتدا نگرانی‌هایی در مورد تأثیر شرکت در این مطالعه بر پرواز‌ها داشت. او گفت: «برای ما این سؤال مطرح بود که آیا باید به مسافران بگوییم که چرا هواپیما در حال کم کردن ارتفاع است؟ یا نظر سازمان کنترل پرواز‌ها چه نظری خواهد داشت؟ اما وقتی وارد انجام این کار شدیم، خیلی راحت‌تر از چیزی که انتظار داشتم، انجام شد.»

بلیکشتاین معتقد است که تغییر ارتفاعی که خلبان برای جلوگیری از تشکیل خط گرما می‌دهد مانند همان کاری است که برای قرار نگرفتن هواپیما در یک تلاطم هوایی انجام می‌دهد.

او می‌گوید: «ما همیشه برنامه‌ریزی پروازی زیادی را انجام می‌دهیم و اضافه‌کردن برنامه‌ای برای جلوگیری از خط گرما چیز خاص زیادی به این برنامه‌ریزی‌ها اضافه نمی‌کند.»

نیمه خالی لیوان

خطوط هوایی باید در هنگام تلاش برای به وجود نیاوردن خطوط گرما به این نکته دقت کنند که شاید در این حوزه به کاهش گرمایش زمین کمک می‌کنند، اما به گفته تیم تحقیقاتی گوگل، هر بار که هواپیما ارتفاع خود را کاهش می‌دهد، ۲ درصد سوخت اضافی می‌سوزاند.»

بلیکشتاین در این رابطه می‌گوید: «ما باید این قضیه را کاملاً جدی بگیریم، چون حقیقتی غیر قابل اجتناب است. ما تاثیر گرم‌شدن دی اکسید کربن را با مصرف سوخت اضافی می‌دانیم و باید آن را در تحقیقاتمان لحاظ کنیم.»

دی اکسید کربن بیش از هر گاز گلخانه‌ای دیگری باعث تغییرات آب و هوایی در جو است. دی اکسید کربن حاصل انرژی سوخت فسیلی که استفاده می‌کنیم، وسایل نقلیه‌ای که با آن رانندگی می‌کنیم و محصولاتی است که در کارخانه‌ها تولید می‌کنیم. به گفته ناسا، مردم از آغاز قرن هجدهم میزان دی اکسید کربن موجود در جو را ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، صنعت هوانوردی مسئول حدود ۳.۵ درصد از تغییرات آب و هوایی است که انسان مسبب آن بوده است، که شامل مصرف بالای سوخت‌های فسیلی و همین خط‌های گرمایی می‌شود.

نکته مهم اینجاست که برای جلوگیری از ضربه‌ای که خطوط گرما به آب و هوا می‌زند لازم نیست همه عوامل را در این قضیه دخیل کنیم. به گفته محققان گوگل، اگر تنها در حدود ۱۵ درصد از پرواز‌ها از به وجود آوردن خطوط گرمایی جلوگیری کنند بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد. این شرکت تخمین می‌زند که حدود ۰.۳ درصد سوخت بیشتر در ناوگان یک شرکت هواپیمایی به خاطر کاهش ارتفاع این ۱۵ درصد را فراهم می‌آورد.

ایمنی نیز چیزی است که خطوط هوایی باید از آن اطمینان حاصل کنند. قبل از کاهش ارتفاع برای جلوگیری از تشکیل خط گرما، خلبانان باید ابتدا از برج‌های اداره هوایی فدرال اجازه بگیرند.

بلیکشتاین می‌گوید: آسمان‌ها در بعضی از مناطق شلوغ است، و بنابراین باید ببینیم که آیا می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بدیهی است که کاهش ارتفاع هیچ تأثیری بر ایمنی ندارد، اما باید دید هماهنگی با برج‌های مراقبت به این دلیل بار اضافه‌ای به کار آن‌ها وارد نمی‌کند.

آینده چگونه است؟

یکی از راه‌های جلوگیری از قرارگیری بار اضافی احتمالی بر برج‌های مراقبت این است که این تغییر ارتفاع‌ها قبل از بلند شدن هواپیما در برنامه پرواز خلبان قرار گیرد. با این کار، خلبان مجبور نیست در طول پرواز از برج مراقبت بخواهد تا با کاهش ارتفاع او موافقت کند.

بلیکشتاین می‌گوید که آن‌ها قصد دارند در پرواز‌های طولانی‌تر و شبانه نیز تلاش برای اجتناب از به وجود آوردن خط گرما را آزمایش کنند. او در حال حاضر با خطوط هوایی کشور‌های دیگر در مورد احتمال به کارگیری این راهکار‌ها در حال مذاکره است. او معتقد است که اجتناب از به وجود آوردن خطوط گرما در آسمان می‌تواند در دو تا پنج سال آینده به قضیه‌ای جدی در کل صنعت هوانوردی تبدیل شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.