به گزارش شهرآرانیوز، در ابتدای این مراسم دکتر مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، ابتکار این جشنواره را برگرفته از سیاستهای ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی عنوان و اضافه کرد: این جشنواره دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ هدف اول توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی و هدف دوم جریانسازی و امتداد اجتماعی زیارت و اصلاح سبد مصرف فرهنگی خانوادههاست.
رجوعی افزود: در کمیته علمی جشنواره بنا شد که بر اساس رسالتها و ماموریتهای آستان قدس رضوی، آثار مبتنی بر حوزههای کلیدی همچون بازیهای رایانهای، اسباببازی و سرگرمی، ایدههای نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری، واقعیت افزوده و مجازی، نرمافزارهای کاربردی، ایدههای خلاقانه در حوزه طراحی معماری اسلامی، صنایع دستی و هنرهای کاربردی، ایدههای نوآورانه در صنعت چاپ، بستهبندی و نشر و مد و پوشاک باشد. با همتی که همکاران ما در دبیرخانه این جشواره داشتند پنج رویداد هم در سطح کشور با مشارکت گسترده دانشگاهها و پژوهشگاههای معتبر برگزار شد. این رویدادها شامل بخش شمال غرب که با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و پارک علم و فناوری این شهر برگزار شد. رویداد اسباب بازی تهران با عنوان «سکو» که با همکاری حوزه هنری و مرکز نوآوری امید برگزار شد. رویداد سوغات فرهنگی زائر در شهر قم و سبک زندگی رضوی در شهر اصفهان با همکاری خانه نوآوری و خلاق اشراق و حوزه علمیه قم و در نهایت رویداد اسباب بازی مشهد که با همکاری مرکز کارآفرینی و نوآوری تحت حمایت شهرداری مشهد برگزار شد.
رجوعی در خصوص آثار مورد داوری قرار گرفته نیز گفت: آثاری که به جشنواره رسید در مرحله اول بالغ بر ۸۰۰ اثر بود که ۴۰۰ اثر از این مرحله عبور کردند. بعد از داوری تخصصی ۶۰ اثر از ۴۰۰ اثر برگزیده شدند که در نمایشگاه مربوط به آثار برگزیده در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت و از این بین ۸ اثر نیز حائز رتبههای برتر شدند و دو اثر نیز در بخش دانش آموزی شایسته تقدیر شدند.
محمد جواد استادی، دبیر بخش هنری این جشنواره نیز در گزارشی با تقدیر از نقش آستان قدس رضوی در زمینهسازی و اعتلای گفتمان زیارت، گفت: شاید برخی، خدمات آستان قدس رضوی را تنها به ارائه خدمات فیزیکی به زائران تقلیل دهند در صورتی که آستان قدس رضوی این ماموریت را دارد که گوهر بی نظیر زیارت را در جنبههای مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی برای هر کسی که بتواند از این مفهوم استفاده کند عرضه کند. هیچ زبانی بهتر از هنر برای عرضه این مفاهیم برای گروههای مختلف مردم وجود ندارد. گنجینه عظیم هنری حرم مطهر رضوی، تنها موزه نیست، بلکه یک مکتب معرفتی است و هر شخصی با هر مذهب و گرایشی در سپهر حرم مطهر قرار میگیرد تحت تاثیر معنویت آن واقع میشود، چون هنرمندان در ۸۰۰ سال گذشته تلاش کرده اند تا این مفاهیم را فرآوری کرده و آنها را تبدیل به فرمهای تاثیرگذار کنند.
وی ادامه داد: پیوند سه حوزه مهم هنر، دانش و نوآوری میتواند زمینهساز تولید محصولات، ایدهها و خدمات بزرگی باشد و بخشهای مختلف در برگزاری این جشنواره تلاش کردند تا در همکاری با یکدیگر این حوزهها را متبلور کنند.
استادی تاکید کرد: باید تلاش کنیم محصولات تولید شده توسط این هنرمندان جشنواره را به تولید انبوه رسانده و به دست مصرفکنندگان برسانیم. پس از امروز باید کار خود را آغاز کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) با وسیع خواندن مفهوم صنایع خلاق فرهنگی، آن را شامل ۴ ویژگی پشتیبانی دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری، داشتن سرمایه فکری و اثر فرهنگی عنوان و اضافه کرد: صنایع خلاق فرهنگی که این جشنواره به دنبال آن است نیازمند الزاماتی است. یکی از این الزامات پیوند این صنعت با حکمت است. حکمت از سنخ علمی است که پشتوانه آن خرد ناب است. دومین الزام تقویت دانش بنیادها به شمار میرود. الزام سوم مالکیت معنوی است، مسئلهای که فراموش شده در حوزه صنعت ماست. چهارمین الزام حمایت در تجاریسازی است. هنرمندی که اثری را خلق کرده است باید حمایت شود تا بتواند خلق جدیدی را نیز به وجود بیاورد؛ و پنجمین الزام تقویت محتواست. ما باید محتوا و معارف اهل بیت را بتوانیم در این صنایع خلاق تجلی بدهیم.
همچنین دکتر حسن بلخاری، نویسنده، پژوهشگر و عضو فرهنگستان هنر نیز در سخنان خود گفت: اگر بخواهیم تعریفی فلسفی در خصوص صنایع خلاق مطرح کنیم، باید به ارسطو رجوع کنیم جایی که بر خلاف استاد خود افلاطون که انسان را فقط در ساحت عملی و نظری تعریف میکرد، به قوه دیگری در جان و نهاد انسان با عنوان ابداع اشاره کرد که هستی شناسی هنر با این کار او آغاز شد. او گفت انسان تنها محصور در نظر و عمل نیست بلکه وجه سوم ابداع را نیز داراست. این نکته بسیار مهمی در فلسفه هنر محسوب میشود.
بلخاری ادامه داد: عقبه نظری ابداع تخیل است که این هم نقطه تعالی و قدرت انسان است و هم میتواند باعث سقوط و حضیض او باشد. این بستگی دارد که انسان پنجره تخیل خود را به سمت عالم بالا و ملکوت یا به قلمروی ذلت باز کند. در هیچ تمدنی مانند تمدن اسلامی به اهمیت قوه تخیل انسان اشاره نشده است و باید از این زیربنا به خوبی استفاده کرد.
در پایان این مراسم و در بخش آثار برگزیده دانش آموزی این جشنواره، زهرا خانوردی موسی آبادی و علی محمدی به عنوان منتخب معرفی و جایزه سکه طلا، تندیس و لوح تقدیر را دریافت کردند.
اما در بخش اصلی جشنواره و رتبه سوم مرجان تاجپور برای تولید ماگ نابینایان و علی سلطانی به خاطر طراحی بازی فکری رئوفا در رتبه دوم با جایزه دو سکه طلا، مجید عابدی و پرستو شکیب برای تولید رومیزی برنجی تزئینی قابل استفاده به عنوان عطردان، وحید حسن زاده با صنایع دستی خلاقانه و آقای ظفری زیورآلات هنری و رتبه نخست جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ع) نیز با جایزه سه سکه طلا به زهرا مطیع با تولید گرامافون و هادی متولی با تولید جورچین رسید.