سرخط خبرها

وزیر ارشاد: سیاست ما، سیاست گسترش موسیقی نیست+ فیلم

  • کد خبر: ۲۱۲۰۳۴
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
وزیر ارشاد: سیاست ما، سیاست گسترش موسیقی نیست+ فیلم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست ما، سیاست گسترش و ترویج موسیقی نیست. نه به این دلیل که مخالف این موضوع هستیم، به این دلیل که در این حوزه محدودیت مدیریتی داریم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین همایش ملی «فقه و هنر» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: حضور ما در همایش فقه و هنر به معنی پشتیبانی کامل از مسیری است که در این موضوع آغاز شده است. ما نیازمند این حوزه هستیم و به همین دلیل نیز از آن کاملا پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

وی با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم‌گر حوزه فرهنگ و هنر است، افزود: گسترش فناوری‌های نوین موجب شده که هیچ عرصه‌ای را خالی از محصولات فرهنگی و هنری نمی‌بینیم و این محصولات در همه حوزه‌های نوپدید در حال توسعه و ترویج است.

اسماعیلی با اشاره به این که پیمایش مصرف فرهنگی و هنری باید مورد توجه دغدغه‌مندان، مسئولان و حوزه سیاستگذاری باشد، گفت: برای نمونه، بر اساس آمار ارائه شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۳۴ میلیون بازیکن رایانه‌ای در کشور وجود دارد که ۴ میلیون نفر آن‌ها بالای ۲۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند و این موضوع در حال شیوع و گسترش است. مصرف در این حوزه‌ها افزایش پیدا کرده و این، اتفاق مهمی است.

وی با بیان این که هنوز زیرساخت‌های قدیمی فرهنگی و هنری نیز مورد اقبال عمومی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امسال تا بهمن ماه بیش از ۲۷ میلیون نفر در سینما‌های کشور بلیط خریدند. طی اقدامات صورت گرفته، از ۵۷۰ سینما به ۹۰۰ سینما رسیدیم. ۲۰۰ پلاتو در کشور در حال ساخت است. مکان ایجاد پردیس بزرگ جشنواره‌های فجر نیز در بلوار حجاب تملک شده و با یک معماری ایرانی اسلامی ساخته خواهد شد. اما هنوز هم به هیچ شهری نمی‌رویم که مطالبه ایجاد سینما و پلاتو در آن وجود نداشته باشد. حوزه فرهنگ و هنر غلبه عام دارد و این اتفاق بزرگی است. استقبال عمومی در این حوزه هر روز در حال افزایش است.

پایه اصلی نظام حکمرانی کشور فقه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نظام حکمرانی حاکمیت دینی در کشور برقرار شده که پایه اصلی آن فقه است، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی به معنای حکمرانی فقه، حاکمیت ولایت فقیه و نظام امت و امامت است. بر این اساس باید تعادل بین تنظیم‌گری فقهی با وضعیت موجود فرهنگی و هنری برقرار شود که اتفاق سختی است.

وی افزود: البته در این تنظیم‌گری که از آن با عنوان تنظیم‌گری خطرناک یاد شد، اتفاقاتی جریان دارد، فرد مهمی که کتاب او زمان بیشتری در ممیزی معطل می‌ماند، به خبر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود. فیلمی که رفت و برگشت آن با شورای پروانه نمایش طول می‌کشد، همینگونه خبرساز می‌شود. تمام حوزه‌ها همینگونه است.

سیاست ما، سیاست گسترش موسیقی نیست

اسماعیلی در ادامه گفت: اخیرا سند موسیقی به تصویب رسید و در جمهوری اسلامی پس از گذشت ۴۵ سال که در هیچ سند بالادستی آن در مورد موسیقی صحبت نشده بود، سند مهمی در این زمینه به تصویب رسید.

وی افزود: سیاست ما، سیاست گسترش و ترویج موسیقی نیست. نه به این دلیل که مخالف این موضوع هستیم، به این دلیل که در این حوزه محدودیت مدیریتی داریم.

اسماعیلی در ادامه گفت: از یک سو با ذائقه بالا و اشتیاق به این موضوع مواجه هستیم و از سوی دیگر، حساسیت‌های جامعه را هم می‌فهمیم.

وی افزود: در وزارت ارشاد، از هر دو طرف تحت فشار عمومی هستیم. هم فشار جامعه دینی که الزام می‌کند خطوط قرمز شرع مقدس را مراعات کنیم و هم ذوق و اشتیاق بالایی که در این حوزه وجود دارد.

با مظاهر شرک آلود و گناه آلود مدرنیته مخالف هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مقام حکمرانی باید برای مصادیق مختلف هنر مدرن که غالبا وارداتی است، تعیین تکلیف کنیم. ما با مظاهر شرک آلود و گناه آلود مدرنیته مخالف هستیم. خط قرمز ما شرع مقدس است.  

وی افزود: در مواردی مانند نمایش آلات موسیقی، استفاده از کلاه‌گیس برای بانوان در فیلم‌ها، نمایش چهره معصومان در تولیدات سینمایی و ... مسائلی وجود دارد که مبتلابه است و باید تعیین تکلیف شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: البته این کار هزینه‌های هم دارد و در هر سو قرار بگیرید، منتقدان جدی برای آن وجود دارد. اما ما موظفیم بر مبنای قانون و تکلیف شرع به حرکت خود ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که نسبت جمهوری اسلامی با محصولات جدید از نوع انکار نیست، خاطرنشان کرد: شرع مقدس این قابلیت را دارد که با توجه به عنصر زمان و مکان، سازگاری بیشتر حکمرانی بیشتر نظام فرهنگی و هنری را با واقعیت‌های موجود برقرار کند.

وی تاکید کرد: قانون اساسی ما را به استفاده از دستاورد‌های بشری مکلف کرده و امام (ره) هم بار‌ها فرمودند ما با تمدن مخالف نیستم. بلکه با فحشا مخالفیم. ما می‌توانیم هنر‌های جدید را به استخدام خود در بیاوریم. مسیری را هم طی کرده ایم.

اسماعیلی افزود: سینمای ما در دنیا در تولیدات محصولاتی که با فطرت انسانی تطابق دارد، بی‌نظیر است. در موسیقی و در سال‌های اخیر که ریل‌های آن تغییر داده شده، هر سال فضای عمومی فرهنگ و هنر به نظام ارزشی و هنجاری نزدیک می‌شود.

وی افزود: اسناد بالادستی را در همه عرصه‌های هنری آماده می‌کنیم. این موضوع در موسیقی شکل گرفته و در سینما و تئاتر و هنر‌های تجسمی در حال تنظیم است. متمم این اسناد نیز بخش فقهی است که نمایندگان جریان فقهی در شورا‌های تصمیم‌گیری حضور خواهند داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->