به گزارش شهرآرانیوز، طبق اعلام استاندار خراسان رضوی، مشهد امسال میزبان ۱۰ میلیون زائر خواهد بود. باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، این پیک زیارتی از نیمه اسفند ماه آغاز شده و تا عید فطر ادامه خواهد داشت لذا آمادگی در خدمترسانی به زائران در بخشهای مختلف اسکان، حملونقل، بهداشت و درمان و تنظیم بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است.
برهمین اساس از محسن داوری، فرماندار مشهد خواستیم تا درباره آخرین وضعیت حضور زائران و تمهیدات قرارگاه سفر با ما گفتوگو کند.
یکی از دغدغههای اصلی زائران موضوع حملونقل است که معمولا در ایام پایانی سال دچار نابسامانیهایی میشود. در نوروز امسال برای این مقوله مهم، چه تمهیداتی درنظر گرفته شده است؟
کارهای مربوط به بلیت و سایر موارد نیاز برای اخذ مجوز از طریق راه و شهرسازی انجام میشود. طبق سالهای گذشته از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین برنامه استقبال از بهار آغاز و خدمات در سهمحور درونسازمانی، بینسازمانی و خارج از سازمان برنامهریزی میشود.
بر مبنای ثبتنام زائران در سامانه، شرکتهای مسافرتی موظفند بلیت برگشت را همراه با بلیت رفت ارائه کنند و بر این اساس، زائران بارگاه منور رضوی در زمان آغاز سفر، نسبت به روز بازگشت و نحوه آن آگاهی خواهند داشت. تدابیر لازم صورت گرفته و تعداد و ظرفیت ناوگان حملونقل و ساعات کاری آنها افزایش داشته است لذا در حوزه حملونقل مشکلی نخواهیم داشت.
با توجه به حضور ۱۰ میلیون زائر در پیک نوروزی آیا مشهد در حوزه اسکان زائر آمادگی دارد؟
از مجموع ۵۹۰ هزار ظرفیت اقامت در مشهد تا الان فقط ۴۰ درصد اسکانها پر شده است، همچنین ظرفیت اسکان موقت و اضطراری در مشهد ۴۵ هزار نفر است که جای نگرانی نیست. از مهمترین اقدامات قرارگاه سفر، اقامت یکپارچه است به این معنا که هیچ زائری بدون اقامت نخواهد ماند.
پیشبینیهای لازم برای اسکان اضطراری زائران با ظرفیت ۲۴ هزار نفر برای هر شب در نظر گرفته شده است و سولههای بحران، فرهنگسراها و سالنهای ورزشی در صورت تکمیل ظرفیت اقامتگاههای استان در اختیار زائران قرار خواهد گرفت. بوستان زائرپذیر غدیر نیز به صورت کلی پذیرای زائران است.
۳۵ اکیپ راهنمای زائر در سطح شهر و اطراف حرم به صورت مستقر و سیار با موتور حضور دارند که اگر زائران نیاز به راهنمایی داشته باشند آنها را راهنمایی میکنند.
با توجه به حجم زائران ورودی و افزایش تقاضا آیا کنترلی بر قیمتها وجود دارد؟
قرارگاه خدمات زائر در مشهد ۱۲ کمیته دارد که همه این کمیتهها فعالانه تلاش میکنند تا زائران در مشهد زیارت با آرامشی داشته باشند.
امروز قرارگاه خدمات سفر در مشهد دوساله شده و تجربیات خوبی داشته است. هر کمیته به وظایف خود آشناست. ما اجازه نمیدهیم زائر دچار مشکل شود و بعد به دنبال رفع آن باشیم، قبل از وقوع هرمشکلی آن را رفع میکنیم.
در حوزه تامین اقلام اساسی تدابیر لازم اندیشیده شده است تا بازار دچار کمبود نشود. در این طرح، اقلام ۷۵۰ واحد صنفی تامین و کالاهایی مانند گوشت و مرغ را به زنجیره وصل کردیم که قیمتهای آن دچار نوسان نشود.
در راستای تنظیم بازار شب عید و ایام نوروز، برای گوشت منجمد گوساله و گوسفندی ۳ هزار تن، گوشت منجمد مرغ ۵ هزارتن، شکر خام برای صنعت و خانوار ۳ هزار تن، انواع برنج هندی و پاکستانی ۶ هزار تن و انواع میوه ۸۰۰ تن شامل سیب و پرتقال پیشبینی شده است.
علاوه بر این موارد خدمات دیگری برای زائران در نظر گرفته شده است. تعداد ۱۵ پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی پیشبینی شده است تا زائر دغدغه پارکینگ نداشته باشد. آدرس پارکینگها در نرمافزار نشان بارگذاری شده و در سطح شهر هم با نصب بنرهایی اطلاعرسانی شده است.
آدرس سرویسهای بهداشتی، مساجد و بازارها اطلاعرسانی شده است. همچنین نانواییهای اطراف حرم مطهر را از ۸۰ به ۱۲۷ مورد افزایش دادیم. ایستگاههای افطاری ساده در اطراف حرم مطهر مستقر شدهاند. همچنین در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) افطاری بزرگ از میدان ۱۵ خرداد تا میدان بسیج برگزار خواهد شد.
شهرداری در حوزه فضاآرایی شهر و آمادگی برای نوروز اقدامات خوبی در سطح شهر انجام داده است.