به گزارش شهرآرانیوز، پوریا محمدیان یزدی معاون عمرانی شهردار مشهد در مراسم افتتاح و بهرهبرداری از پروژه تعریض پل دهرود و بازگشایی گره ۲۰ساله محور بلوار رسالت با اشاره به چالشها و نکات فنی این پروژه تصریح کرد: تا پیش از دو خط رفت و دوخط برگشت در این محور به یک پل با تک مسیر رفت و برگشت منتهی میشد که این تنگنای تردد، زمینه شکلگیری ترافیک سنگین در این محور را ایجاد میکرد. به موازات این، محدودیت دیگر ما مربوط به رودخانه کشف میشد که بهعنوان اصلیترین آبراه شهر مشهد، نقش اساسی در هدایت سیلابهای فصلی را برعهده دارد و نباید پل، حجم آب این رودخانه را محدود میکرد.
وی تأکید کرد: طراحی این پل، ظرافتهای خاص مهندسی و عمرانی دارد. بهطور کلی، سه دهانه برای این پل تعریف شد که یکی ۲۶متر و مابقی ۲۲ متر طول دارد. ۲۴ شمع عمیق به عمق ۲۵ تا ۳۰ متر با ۱۵ تیر پیشساخته و عرشه بتنی نیز استحکام مضاعفی به پل میبخشد تا با توجه به تردد خودروهای سنگین و از جمله اتوبوس، امنیت مردم دستخوش مخاطره نشود.
معاون عمرانی شهردار مشهد گفت: پل دهرود ۷۰ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد که ۹ متر از آن مربوط به محدوده تردد خودروست و سطح باقیمانده به پیادهروهایی اختصاص پیدا کرده که مسیری امن برای تردد عابران پیاده و گذر از پل را ایجاد میکند. از دیگر ویژگیهای این پروژه، اصلاح هندسی کل مسیر در بخش جنوبی است که با ایجاد دو دوربرگردان، عبور و مرور خودروها را در شاهقوسها بیش از پیش تسهیل میکند.
وی بیان کرد: هر دو دقیقه، یک اتوبوس از این محور عبور میکند و ۷ خط حملونقل شهری، روزانه ۶۵ هزارنفر را از این گلوگاه عبور میدهد.
محمدیانیزدی با اشاره به مدت زمان اجرای پروژه، از ثبت رکورد اجرای طرح در مدت زمان کمتر از ششماه خبر داد و اظهار کرد: رفع معارض لولههای آب و دکلهای برق، دو چالش بزرگی بود که حلوفصل آن بیش از ۷ماه زمان برد. پس از این، مدیریت شهری در فاز اجرایی توانست دوماه زودتر از موعد مقرر و فقط در مدت ۶ماه، این پروژه را به بهرهبرداری برساند تا همشهریان گرامی بتوانند در روشنایی کامل از این محور تردد کنند.
مجید نژادحسین رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: این اولینبار نیست که مدیریت شهری در قالب پروژههای کوتاه و میانمدت، گره از کار همشهریان عزیز باز میکند. پروژههای زودبازه بیش از دوسال است که به تفکیک محلات مختلف مشهد در دستورکار است و هرکدام با اعتبار ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی، خواست مردم را در حل معضلات شهری دنبال میکند.
وی افزود: پس از پروژههای منطقه ۳، مدیریت شهری به سراغ پروژههای منطقه ۶ خواهد رفت و ۲۸ خرداد، چندین طرح زیرساختی را در قالب تعریض پل و سرمایهگذاریهای شهری افتتاح میکند.
رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک خاطرنشان کرد: به طور کلی، حدود ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس در مشهدالرضا(ع) مشغول خدمترسانی هستند که مجوز خرید ۴۰۰ اتوبوس در دوره ششم به ناوگان شهری اضافه خواهند شد. در بخش مترو نیز به موازات افزودن ۶۰ واگن به خط ۱، تا پایان شهریورماه، حرم مطهر و میدان شهدا به خطوط قطار شهری متصل میشوند و اگرچه حفاری و آمادهسازی خط سوم مترو به اندازه چهار پروژه تقاطع غیرهمسطح آزادگان هزینه دارد اما شورای شهر متمرکز بر امور زیرساختی است و این روند با افتتاح پل دهرود استمرار خواهد یافت.