صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار

  • کد خبر: ۲۲۶۶۸۸
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: در بازار جهانی شاید از نظر کمّی یک‌سری کشور‌ها به دلیل وجود صنایع تبدیلی از ما جلو باشند، اما از نظر کیفی، قابل‌رقابت با ایران نیستند.

جمال حسینی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به جای خالی صنایع تبدیلی در صنعت آجیل و خشکبار تصریح کرد: مسلماً آنچه در تجارت جهانی باید اتفاق بیفتد این است که نباید خام‌فروشی در محصولاتمان داشته باشیم و باید در مسیر استفاده از ظرفیت صنایع تبدیل و تزریق یک محصول باکیفیت و حتی جدید برای بازار جهانی گام برداریم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: ۸۰۰ واحد صنفی پروانه‌دار در مشهد داریم که تنها ۱۵ واحد به روش صنعتی فعالیت می‌کنند و خط‌تولید دارند.
وی ادامه داد: ما این پیش‌بینی را داریم که اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران جزو بازار‌های آزاد قرار گیرد، مسلماً یکی از صنایعی که رشد خواهد کرد صنعت آجیل و خشکبار است؛ به این دلیل که ما در این حوزه مزیت رقابتی بالایی داریم.

حسینی ادامه داد: باوجود ظرفیت‌های بالایی که استان و کشور ما دارد، متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و خودتحریمی که از وضع قوانین خلق‌الساعه ایجاد می‌شود، صادرات محدود انجام می‌شود که شرایط را برای صادرکننده سخت می‌کند.



وی یادآور شد: کدام باغداری حاضر است کالایش را با نرخ نیمایی به صادرکننده به فروش برساند که بعد دولت با نرخ نیمایی ارز را از صادرکننده بگیرد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: در واقع نتوانستیم برندسازی موفقی در بازار جهانی داشته باشیم. یکی‌سری از کالا‌های ما به کشور‌های همسایه می‌رود و با برند آن کشور به بازار جهانی عرضه می‌شود؛ همان بلایی که سر زعفران آمده است. پسته و زعفران اولین ارز را در صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داده‌اند. در همین راستا خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اولین رتبه صادرات در زعفران و بعد پسته و بعد پتروشیمی است که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این محصول است.

حسینی افزود: در مشهد هم فعالان در این حوزه با سرمایه شخصی در حوزه برندسازی گام برداشته‌اند و به جرئت می‌توان گفت نسبتاً موفق بوده‌اند. در بازار جهانی شاید از نظر کمّی یک‌سری کشور‌ها از ما جلو باشند، اما از نظر کیفی، قابل‌رقابت با ایران نیستند. خوشبختانه شرایط اقلیمی ایران به شکلی است که طعم پسته و بادام و دیگر محصولاتش به شکلی است که نسبت به کشور‌های دیگر برتری دارد. اما با توجه به پیشرفت صنایع تبدیلی، در بحث کمیت برخی کشور‌ها روز‌به‌روز از ما جلو می‌افتند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.