صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رویداد «بودجه؛ ابرچالش حکمرانی» با حضور جمعی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصاد در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشگاه فردوسی مشهد امروز میزبان جمعی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصاد بود که در یک رویداد اندیشه‌محور، به بحث و بررسی پیرامون موضوع بودجه و نقش آن در حوزه حکمرانی کشور پرداختند.

در ابتدای این نشست که با همکاری اندیشکده حکمرانی استان خراسان رضوی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و اندیشکده مطالعات فرآیند‌های توسعه و آبادانی ایران (مفتا) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، «محمدحسین معماریان» مدیر گروه بودجه دفتر مطالعات اقتصادی بخش عمومی مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس شورای اسلامی به بیان مطالبی پیرامون روش‌های مختلف بودجه‌ریزی در نظام بودجه کشور‌ها و مقایسه آن با روش بودجه‌ریزی کشور، شاخص‌های مورد نظر در نظام بودجه‌ریزی، کلیاتی درباره نظام منابع درآمدی و هزینه‌های کشور، کسری بودجه ساختاری و عملیاتی و عوامل موثر بر آن، نوسان‌های اقتصادی و تاثیر آن در بودجه، حقوق و دستمزد و بازنشستگی و ... پرداخت.

اما ادامه این نشست به بیان نکاتی درباره بودجه ۱۴۰۳ کشور توسط «حسن چنارانی» رئیس گروه هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

چنارانی به نقش موثر شهید آیت‌الله رئیسی در حمایت از طرح‌های تحولی در دولت و حمایت از ایده‌های نو اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تغییر سیستم حقوق و دستمزد در سال گذشته گفت: این کار منجر به حداقل ۱۰ همت صرفه‌جویی شد که ناشی از افزایش حقوق بی ضابطه دستگاه‌ها و... بود.

چنارانی در ادامه به بودجه ۱۴۰۳ کشور پرداخت و گفت: مهمترین ویژگی این لایحه، ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس بود. به این شکل که سقف منابع در یک مرحله بسته می‌شود و قانون پس از آن در مورد توزیع منابع صحبت می‌کند و هر چند در اجرا تا حدی از این قانون عدول شد، اما نسبت به سال‌های گذشته بسیار موثر بود.

وی در ادامه به برخی از موارد مندرج به لایحه بودجه اشاره کرد و توضیحاتی پیرامون افزایش و کاهش برخی از سرفصل‌های بودجه بیان کرد.
اما بخش دیگری از این برنامه نیز به پرسش و پاسخ‌های حاضران در جلسه اختصاص پیدا کرد که موضوعاتی نظیر مالیات‌ها، بیمه و بازنشستگی و ... در آن مطرح شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.