صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سفیر سابق انگلیس در ایران از نقش مخرب غرب در بی‌ثباتی‌های منطقه پرده برداشت. او معتقد است که دخالت غرب در منطقه پیامد‌های منفی قابل توجهی داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در ایران در مورد نقش منفی غرب در بی‌ثباتی منطقه گفت: «می‌شنوید که ایران یک نیروی بی‌ثبات کننده است، انگار حملات غرب در قرن بیست و یکم و حمایت‌های ما از حمله عربستان و امارت به یمن ثبات بخش بوده است. بلکه این حمایت‌ها منجر به بی‌ثباتی و رنج بزرگ شده است.»

این دیپلمات سابق انگلیسی مطرح کرد که دخالت غرب در منطقه در مواردی مانند موضوع اسرائیل و فلسطین تغییر حکومت در عراق، تغییر حکومت یمن و تغییر حکومت در افغانستان دخالت‌های منفی داشته است.

او افزود این ایده که اجازه دادن به ایران برای دسترسی به پول خودش به نوعی یک هدیه بلاعوض بوده که نباید انجام می‌شد، کاملاً غلط است.

دیپلمات انگلیسی درحالی این اظهارات را بیان می‌کند که خاورمیانه همواره از مناطق حیاتی مهم غرب بوده است. این منطقه همواره دارای اولویت استراتژیک بالا برای غرب بوده است. نام این منطقه هفت بار در مقاله فرماندهی دفاعی بریتانیا در سال ۲۰۲۳ ذکر شده است. برای کشور‌های غربی حضور فیزیکی و استفاده از آن در این منطقه همیشه مهم بوده است.

موقعیت ژئوپلتیک این منطقه به دلیل دارا بودن سه سه تنگه هرمز، باب المندب و کانال سوئز که دارای اهمیت نظامی بوده، یکی از دلایل نفوذ غرب در این منطقه است؛ که منجر به حضور طولانی مدت به از روش مختلف به ویژه ایجاد جنگ‌های نیابتی بوده است.

منبع: ایراف

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.