به گزارش شهرآرانیوز، هر بار فصل ثبت نام مدارس شروع میشود، یاد حرفهای مرحوم توران میرهادی زاده، نویسنده و فعال حوزه کودک میافتم که در یک جایی گفته بود، بهترین مدرسه برای کلاس اولیها، نزدیکترین مدرسه دولتی به خانه است. به عنوان نمونه مدرسه سر کوچه. تنها لازم است قبل از ثبت نام درباره کادر مدرسه تحقیق کنید. این نویسنده بر این باور بود که مدارس دولتی نمونهای از جامعه هستند و بچهها در آن فضا یاد میگیرند چطور در جامعه کوچکی مثل مدرسه زندگی کنند.
میرهادی زاده که بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید در یکی از صحبت هایش به این نکته اشاره کرده بود که همه نه ولی بسیاری از مدارس غیرانتفاعی همانند گلخانهای میمانند که بچهها در آنجا پرورش مییابند. در حالی که باید اجازه دهیم بچه هایمان در فضای بازی، چون مزارع پرورش یابند. اگر دغدغه انتخاب و مراحل ثبت نام فرزندتان را در مقاطع مختلف تحصیلی دارید چند خطی همراهمان باشید.
حتما این فکر که کدام مدرسه بهتر است یا سنگین و سبک کردن شرایط مدارس بین گزینههای پیش رو ذهن شما را هم درگیر کرده است. گاهی نکته سنجی با وسواسهای فکری ادغام میشوند و شرایط را به گونهای رقم میزنند که تصمیم گیری را برای شما سخت میکنند. در این مطلب سعی داریم راههای سنجش یک مدرسه خوب را پیش پای شما بگذاریم.
باید بپذیرید که هیچ محل آموزشی وجود ندارد که به صفر تا صد خواستهها و شیوههای تربیتی شما جواب مثبت بدهد.
قبل از قطعی کردن ثبت نام محیط مدرسه را ببینید. از اندازه و نور کلاسها تا محیطی که بچهها در آن زنگ تفریح را میگذرانند و...
یک روز تحصیلی بیرون از در مدرسه بایستید و نحوه خروج دانش آموزان را آنالیز کنید که با چه حال و هوایی خارج میشوند. خروج بانشاط با خروجی که انگار از قفس آزاد شده اند بسیار متفاوت است.
ارتباط معلمان با دانش آموزان را زمانی که سر کلاس هستند بسنجید. یکنواخت بودن محیط کلاس مثل سکوت مطلق یا سروصدای بیش از حد یا حضور دائمی برخی دانش آموزان در راهرو و پشت دفتر مدیریت را مد نظر قرار دهید.
به دنبال مدرسهای باشید که کادر مدرسه به جز تأکید بر آموزش و دفتر و کتابهای درسی، دستی بر هنر هم داشته باشند مثل درست کردن کاردستی، تماشای فیلم، خواندن کتاب و از همه مهمتر معتقد به کارهای گروهی باشند.
به روز بودن تجهیزات مدارس مثل کتابخانه، آزمایشگاه و... که جنبه نمایشی نداشته باشد خیلی مهم است.
تابلو نفرات برتر درسی خیلی به تنهایی حائز اهمیت نیست. خیلی به این نکته پافشاری نکنید که مدرسهای که نفرات اول تا سوم در هر درسی را معرفی میکند خیلی به امر آموزش اشراف دارد. گاهی لازم است در کنار آموزش به پرورش و دیگر استعدادهای دانش آموزان مثل خصوصیات برتر اخلاقی، هنری و ورزشی هم بها داده شود.
در مدرسه هم باید همچون خانه موارد تنبیه و تشویق را شاهد باشیم. مدرسهای موفق است که چتر حمایتش باز است و در همان حال دانش آموز را هم مسئولیت پذیر تربیت میکند.
از والدین سال قبلیها بپرسید که انجمن اولیا تا چه اندازه در طول سال فعال بوده است.
یکی از راههای انتخاب مدرسه خوب این است که از مدیر مدرسه نظرخواهی کنید که آیا دیگر مدارس اطراف را پیشنهاد میدهد یا خیر.
اگر بر اساس ویژگی و توانمندیهای فرزند شما مدرسهای را معرفی کرد، بدانید آدم قابل اعتمادی است و مدرسه اش را دودستی بچسبید، اما اگر مدرسه دیگری را قبول نداشت یا بی اهمیت دانست، شما هم به مدرسه اش اهمیت ندهید.
خیلی به اسم و رسم توجه نکنید. شاید در گذشته خوب بوده است و امروز دچار نقایصی شده است. بهتر است با معیارها و اصول تربیتی خود پیش بروید.
این باور هم اشتباه است که هر چه بیشتر هزینه کنید، به فرزندتان بیشتر توجه میشود. گاهی هزینههای گزاف برخی مدارس غیردولتی جنبه نمایشی دارد و خروجی مطلوبی به لحاظ علمی و تربیتی ندارد.
شاید کمی دشوار باشد تا بین گزینههای پیش رو یک مدرسه را نهایی کنید و ثبت نام فرزندانتان را آنجا قطعی کنید. زیرا جدا از محیط خانه، عملکرد مدارس نقش مهمی در یادگیری، تعلیم و تربیت و آماده سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه دارد. بد نیست از تأثیر مدرسهها بر آینده فرزندانتان بیشتر بدانید. اینکه ساعتهای حضور دانش آموز در محیط آموزشی چه تأثیری بر آینده آنها خواهد گذاشت.
مدرسه پایه گذار عدالت اجتماعی است. پس محیطی را انتخاب کنید که به دانش آموزان نگاههای ویژه مثل جایگاه و منزلت اجتماعی و مالی نداشته باشند.
به دنبال مدرسهای باشید که جدا از خواندن و نوشتن به دنبال پرورش خلاقیت و تفکر دانش آموز باشند.
مدرسهای را انتخاب کنید که به دنبال هویت سازی سالم برای دانش آموزان خود باشد، زیرا دانش آموز در چنین فضایی به شناخت خود میرسد.
مدارس موفق رشد اجتماعی، ذهنی، فیزیکی، عاطفی، شناختی و اقتصادی دانش آموزان را در کنار آموزش میبینند، به سراغ این دسته مدارس برویم.
کارشناسان حوزه تربیتی بر این باورند که مهمترین ارزشهای اجتماعی از طریق مدرسه به افراد انتفال داده میشود. مدرسهای موفق است که این فضا را ایجاد کند.
به خاطر داشته باشید یک مدرسه خوب سعی دارد با یادآوری قوانین و مقررات، شهروندان با انضباط تحویل جامعه بدهد همانند مدارسی که به وجود همیار پلیس در زمان ورود و خروج دانش آموزان اهمیت میدهند.
بچهها ساعتهای زیادی از روز را در مدرسه و در کنار هم سن و سالهای خود میگذرانند. توجه به کیفیت فضاهای آموزشی کمک میکند تا خروجی خوبی را از فرزند دانش آموزمان دریافت کنیم. این مهم با برنامه ریزی کادر اصلی مدرسه اتفاق میافتد.
رفتار و خصوصیات اخلاقی کادر مدرسه و اینکه حامی، راهنما و آگاه باشند را مد نظر قرار دهید.
با توجه به ابزارهایی، چون تلفن همراه، اینترنت و سواد رسانه ای، اعضای یک مدرسه اعم از مدیر، معاون و معلمان باید به روز باشند و تغییرات اجتماعی را بپذیرند.
افراد کلیدی در یک مدرسه باید کارکنان قابل اطمینان برای بخش هایی، چون مشاوره، خدمتکار و آن دسته معلمان فوق برنامه مثل پرورشی و... استخدام کنند.
ایجاد فضای سالم و امن باعث تمرکز و یادگیری هر چه بیشتر دانش آموزان میشود. با این حساب برخورد با افراد قلدر و زورگو باید در دستور کار قرار بگیرد.
داشتن خط مشی و هدف باید از ابتدای سال تحصیلی مورد توجه مدارس قرار بگیرد تا پایان سال، خروجی مطلوبی را حاصل کند.
داشتن برنامه ریزی درسی با استانداردها دانش آموزان را به عالیترین رتبه ارتقا میدهد.
توجه به بهداشت محیط علاوه بر ایجاد نظم از استرس دانش آموزان میکاهد.
مدرسهای موفق است که در کنار نظارت بر فعالیت دانش آموزان عملکرد معلمان و کادر اجرایی مدرسه را نیز زیر نظر داشته باشد.
همیشه در مدارس دانش آموزانی هستند که مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و حتی تغذیهای را تجربه میکنند. مدرسه باید توجه ویژهای به این مسائل داشته باشد. البته ارتباط مستمر با اولیا در طول سال باعث تقویت مهارتهای ارتباطی و حل مسائل و مشکلات میشود.
تنبیه و تشویق باید در کنار هم باشد. گاهی تشویق درست و اصولی باعث ایجاد رقابت بین دانش آموزان میشود.
عملکرد شفاف و روشن در طول سال تحصیلی باعث ارتباط قوی بین دانش آموز و اولیا با مدرسه میشود. گاهی صدور بیانیههای متعدد، استفاده از اصطلاحات آموزشی پیچیده، قوانین سفت و سخت و وعدههای توخالی باعث غیرحرفهای بودن مدرسه میشود.