اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام شد حریق و انفجار تعمیرگاه موتورسیکلت یک مصدوم بر جای گذاشت (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) چرخ‌گوشت دست کودک دوساله را بلعید یارانه خرداد ۱۴۰۳ برای دهک‌های چهار به بالا واریز شد زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دانش‌آموزان تبعه از تحصیل باز نخواهند ماند

  • کد خبر: ۲۳۲۸۷۳
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
دانش‌آموزان تبعه از تحصیل باز نخواهند ماند
مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان تبعه بدون شناسایی در سامانه ثبت‌نام سنجش به پایان رسید و فرآیند ثبت نام آن‌ها با چالش‌هایی مواجه شد. با این حال رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان‌رضوی وعده داد که این مشکل تا پایان شهریور حل خواهد شد و این دانش‌آموزان از تحصیل باز نمی‌مانند.

به گزارش شهرآرانیوز، ۲۰‌خرداد‌ماه آخرین مهلت ثبت‌نام سنجش دانش‌آموزان تبعه بدو ورود به مدرسه بود. اکنون در حالی مهلت تعیین‌شده به پایان رسیده است که هنوز شیوه‌نامه‌ای برای ثبت‌نام سنجش دانش‌آموزان تبعه به استان ارسال نشده است و شاید تنها داده‌ای که در‌این‌خصوص بتوان به آن اتکا کرد، صحبت‌های حجت‌ا... الماسی، رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور، در سفر هفته گذشته‌اش به مشهد است که ثبت‌نام سنجش نوآموزان اتباع را منوط به ارائه کد یکتا دانست. اما طبق گفته مسئول امور تحصیلی تبعه و مهاجران خارجی خراسان‌رضوی، بیشتر دانش‌آموزان باوجود اینکه کد یکتا دارند، موفق به ثبت‌نام در سامانه سنجش نشده‌اند.

علیرضا یاری‌مقدم در گفتگو با روزنامه شهرآرا، با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه، چه ایرانی باشند و چه تبعه، باید مورد سنجش قرار بگیرند، اظهار کرد: در‌حالی تأکید شده است که آخرین مهلت ثبت‌نام سنجش دانش‌آموزان تبعه ۲۰‌خرداد است که هنوز خیلی از دانش‌آموزان موفق به ثبت‌نام نشده‌اند؛ ضمن اینکه خبری از تمدید این مهلت نیز به دست ما نرسیده است. 

وی ادامه داد: به‌صورت شفاهی به ما اعلام شده است که باید دانش‌آموزان برای ثبت‌نام سنجش دارای کد یکتا باشند؛ اما اکنون مشکل اینجاست که سامانه medu.ir.my دانش‌آموزان تبعه را شناسایی نمی‌کند و از طرفی زمانی که والدین به درگاه دولت ارجاع داده می‌شوند، از آنها شماره تلفنی خواسته می‌شود که به نام خودشان باشد. باوجوداینکه سیم‌کارت به نام آنهاست، سامانه بیان می‌کند که این شماره با مشخصات تطابق ندارد.

مشکل بزرگ برای ثبت‌نام اتباع

یاری‌مقدم با اشاره به اینکه اکنون ۹۵‌درصد مراجعه‌کنندگان تبعه به آموزش‌و‌پرورش دچار این مشکل هستند، بیان کرد: اگر اتباع کد یکتا داشته باشند، حضورشان قانونی است و باید سامانه‌ها نیز آنها را شناسایی کنند؛ اما حل مشکل این سامانه‌ها در دست آموزش‌و‌پرورش استان نیست و تنها می‌توانیم گلایه آنها را بیان کنیم.

وی اضافه کرد: بعضی از والدین سال گذشته نیز به‌همین‌دلیل نتوانسته‌اند فرزندشان را در مدرسه ثبت‌نام کنند و ممکن است اگر این مشکل حل نشود، آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بیشتر شود. بسیاری از والدین باوجود پیگیری‌های متعدد برای رفع این مشکل و اینکه می‌دانند اگر فرزندشان مورد سنجش قرار نگیرد، در مدرسه نیز ثبت‌نام نخواهد شد، پیگیری را رها می‌کنند.

مسئول امور تحصیلی اتباع و مهاجران خارجی خراسان‌رضوی با بیان اینکه حتی اگر این مهلت در ماه‌های آتی تمدید شود، به این دلیل که فرایند آن به طول می‌انجامد، ممکن است ظرفیت مدارس برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان تکمیل باشد، گفت: در فرایند تحصیل برای دانش‌آموزان ایرانی و اتباع تفاوتی وجود ندارد، اما فرایند ثبت‌نام و سنجش آنها تفاوت زمانی دارد.

باید منتظر بمانیم

رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان‌رضوی نیز در‌این‌خصوص در پاسخ به شهرآرا اظهار کرد: دانش‌آموزان تبعه فقط با دارا بودن کد یکتا می‌توانند برای سنجش ثبت‌نام کنند که این کد یکتا مستلزم شیوه‌نامه ثبت‌نام اتباع است که از وزارت ارسال شود؛ بنابراین فعلا منتظر دریافت شیوه‌نامه ثبت‌نام هستیم. جواد روحانی ادامه داد: ۲۰‌خرداد آخرین مهلت نوبت‌گیری بود و باید منتظر بمانیم شاید تا شهریور‌ماه دوباره این سامانه باز شود؛ اما مطمئن باشید که این دانش‌آموزان از تحصیل باز نمی‌مانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->