صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در ابتدای این نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی ضمن معرفی اداره کل استان به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر و میراث‌دار اسناد و داشته‌های فرهنگی‌‌هنری، بر ضرورت حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند تأکید کرد و گفت: بخش اعظمی از اسناد ملی پیشینه فرهنگی و مخزن هنری گذشته و حال کشور است؛ دارایی ارزشمندی که شخصیت و باور‌های سرزمینی را در خود جای داده است. 

محمد حسین‌زاده افزود: زمانی که سخن از هویت فرهنگی و هنری به میان می‌آید، اسناد و بایگانی مکتوبات، اسناد مصور، مرسومات و آثار فرهنگی و هنری است که شاکله شناسنامه‌ای، قد‌و‌قامت فرهنگی و ظرافت هنر سرزمینمان را عیان می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در‌خصوص بهره‌گیری مؤثر پژوهشگران از این اسناد هویتی گفت: پژوهش از سند معتبر ارتزاق می‌کند و پژوهنده در واکاوی اندیشه‌های گذشتگان بر اسناد ماندگار از ایشان، استناد می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: تقویت هویت بومی و منطقه‌ای مستلزم اهمیت‌دادن به اسناد زیست‌بوم فرهنگی و هنری است. قضاوت آیندگان از ما و باورهایمان بر پایه اعتبار، یقین و اصالت این اسناد است.

حسین‌زاده هدف از عقد این تفاهم‌نامه با مدیریت اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور را اعتباربخشی به اسناد فرهنگی و هنری مرکز اسناد این اداره کل دانست و افزود: این تفاهم‌نامه می‌تواند در ذیل خود زمینه بهره‌مندی متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهم‌نامه را فراهم کند.

در ادامه این نشست، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور ضمن اظهار خرسندی از رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ و مستندسازی اسناد فرهنگی و هنری موجود در مرکز اسناد این سازمان، آن را اتفاقی ارزشمند دانست و گفت: اسناد و دارایی‌های مکتوب باید روند ثبت در حافظه ایران را طی کنند؛ چراکه کشور‌های موفق، آن‌هایی هستند که از ریشه تاریخی خود درست استفاده می‌کنند.

مجتبی محمودی‌مهمان‌دوست افزود: تاریخ سرشار از عبرت‌ها و آموزه‌هاست و هر سندی، روایت و درایتی در خود نهفته دارد که می‌تواند چراغی در مسیر راه باشد و منشأ عبرت و حکمت برای آیندگان شود. 

مدیر اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرق کشور رویکرد سال جدید این سازمان را مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی اسناد برشمرد و گفت: شیوه مستند‌سازی این سازمان در چهار مرحله شامل گردآوری، نگهداری، سازمان‌دهی اسناد و مهم‌ترین مرحله، اشاعه اطلاعات و ارائه خدمات به متقاضیان پژوهشگر و علاقه‌مندان در دستورکار قرار دارد که امیدوارم با همکاری و همگامی مردم و ادارات و سازمان‌ها، حافظه تاریخی ایران پربارتر و هویت ایرانی بالنده‌تر شود.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ای در شش ماده با موضوع «بهره‌گیری متقابل از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی طرفین تفاهم‌نامه و سامان‌دهی، تعیین تکلیف و انتقال اسناد و مدارک فرهنگی و هنری قبل و بعد از انقلاب اسلامی "اداره ‏کل" به "مدیریت" برابر قانون اسناد ملی ایران» جهت بهره‌مندی طرفین تفاهم‌نامه از منابع اطلاعاتی و پژوهشی به امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور رسید و مقرر شد روند انتقال اسناد طی شیوه‌نامه مورد توافق طرفین و با حضور کارشناسان ناظر صورت پذیرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.