صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی گفت: در حال حاضر کسری آبخوان‌های کشور حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب است.

به گزارش شهرآرانیوز، طرح پخش سیلاب درایستگاه‌های آبخوان‌داری یکی از راهکار‌های مهم آبخیزداری برای کاهش خسارات ناشی از سیل، افزایش حجم سفره آب زیر زمینی، احیای مراتع و بیابان‌زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور است.

محمد فرامرز با بیان اینکه سطح عرصه‌های مناسب پخش سیلاب حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تعیین شده است، اظهار کرد: این عرصه‌ها بیشتر در مناطق کویری جنوب و جنوب شرق و در استان‌های کرمان، خوزستان، یزد، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان مستعد واقع شده‌اند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی درباره مزایای تدقیق مکان‌های مستعد پخش سیلاب در کشور گفت: رواناب در کشور بیشتر سیلابی است و به دریا می‌ریزد یا وارد کویر می‌شود و بدیت ترتیب از دسترس خارج می‌شود، اما اگر بتوانیم بخشی از رواناب را کنترل و به زیرزمین منتقل کنیم، به تغذیه منابع آب زیرزمینی کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان‌های کشور است، اظهارکرد: هرهکتار اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی ۱۰۰۰ مترمکعب رواناب را به منابع آب زیرزمینی تزریق می‌کند، هرچه قدر سطح عملیات بیشتر باشد، میزان تغذیه منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون در حدود ۴۳۰ نقطه پروژه آبخوانداری (تغذیه مصنوعی) اجرا شده است، گفت: از ابتدای سال جاری سه میلیارد تومان اعتبار برای این کار پیش‌بینی کردیم و در حال طی آخرین مراحل عقد قرارداد با پژوهشکده حفاطت از خاک و آبخیزداری هستیم و از سال جاری اجرا می‌شود و قرار است دو پروژه تغذیه مصنوعی جدید مطالعه و طراحی و دو سایت بازطراحی شوند چراکه برخی پروژه‌ها به علت مرمت و نگهداری نشدن نیاز به بازطراحی دارند.

فرامرز در پایان درباره تداوم این پروژه در سال‌های آینده اظهارکرد: از جنبه ظرفیت اجرا مشکلی نداریم ولی سرعت کار در سال‌های آینده بستگی به منابع مالی تخصیص داده شده دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.