زلزله ۳.۸ ریشتری کاشمر را لرزاند (یکم تیرماه ۱۴۰۳) مامور قلابی در مشهد به دام افتاد (یکم تیرماه ۱۴۰۳) دانشگاه شهید بهشتی در خصوص قطع همکاری با محمد فاضلی توضیحاتی ارائه کرد بازگشت نخستین گروه حجاج خراسانی به مشهد مقدس | روند بازگشت حجاج تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از فردا شنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۳) +جد‌ول زلزله کاشمر به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت زد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکم تیرماه ۱۴۰۳) | پیش‌بینی بارش‌های رگباری با احتمال ایجاد سیلاب در خراسان رضوی وزش باد و نوسان نسبی دما در نوار شمالی کشور | اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران (یکم تیرماه ۱۴۰۳) آغاز ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی + جزئیات (یکم تیر ۱۴۰۳) اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام شد
سرخط خبرها

۶۰‌هزار معلم و دانش‌آموز، همیار حفظ آب در مشهد

  • کد خبر: ۲۳۳۱۴۲
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
۶۰‌هزار معلم و دانش‌آموز، همیار حفظ آب در مشهد
مدیر شهر دوستدار آب شهرداری مشهد آموزش و زیرساخت را دو رکن اصلی مدارس دوستدار آب در مشهد و شاخص‌های ارزیابی این مدارس اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر صداقت در اولین جلسه هم‌اندیشی مدیران مدارس دوستدار آب گفت: سال ۱۳۹۸ کمیسیون ملی یونسکو در ایران، پیشنهاد برند شهر دوستدار آب را به سازمان جهانی یونسکو داد و پس از ممیزی شاخص‌ها از بین شهر‌های کشور، مشهد به‌عنوان اولین شهر دوستدار آب انتخاب شد.

وی تصریح کرد: برای این برند محور‌های زیرساخت، آموزش، فرهنگ و حقوق شهروندی تعریف شده است. اولین گام برای حفظ و گسترش برند شهر دوستدار آب، تعیین شاخص‌هایی بود تا براساس آنها اقدامات حوزه‌های مختلف هدفمند باشد و به‌نوعی اهداف و برنامه‌ها در شهر تحقق یابد.

تعریف شاخص‌های شهر دوستدار آب برای مدارس

وی با تأکید بر اینکه در کنار کار‌های زیرساختی، باید به حساس‌سازی نسل آینده به مسئله آب به‌صورت ویژه پرداخته شود، افزود: در‌همین‌راستا از سال گذشته شاخص‌های شهر دوستدار آب برای مدارس تعریف و ابلاغ شد. براساس این شاخص‌ها مدارسی که در این حوزه پیشرو هستند، به‌عنوان اولین مدارس شهر دوستدار آب انتخاب می‌شوند و در شهر و حتی کشور معرفی خواهند شد.

مدیر شهر دوستدار آب شهرداری مشهد ادامه داد: دو شاخص زیرساختی و آموزشی برای مدارس دوستدار آب تعریف شد که در بُعد زیرساختی و فنی، سامان‌دهی تأسیسات مدارس، استفاده از مدل بازچرخانی و آب خاکستری، استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای برای فضای سبز مدرسه، بررسی و رفع عیب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و‌... لحاظ شده است. در بعد فرهنگی و آموزشی نیز اقداماتی همچون دیوارنویسی، عضویت مدارس در سامانه «سونرژی»، نصب پوستر‌های آموزش شهروندی مرتبط با آب در مدارس و‌... به‌عنوان شاخص شناخته می‌شوند.

صداقت خاطرنشان کرد: در جریان ارزیابی مدارس، ۶۸‌مدرسه شرکت داشتند که در نهایت ۲۸‌مدرسه برای گرفتن پلاک دوستدار آب انتخاب شدند. در تیرماه اقدامات لازم در مدارس تکمیل خواهد شد و در شهریور‌ماه پلاک شهر دوستدار آب به مدارس اعطا می‌شود.

فرهنگ‌سازی بین معلمان و دانش‌آموزان

کارشناس مسئول آموزش دوره ابتدایی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: آموزش‌و‌پرورش از ارکان مهم دوستدار آب است و در جلسات مختلف در‌این‌باره هم وظایفی به این سازمان داده شد که فرهنگ‌سازی در بین معلمان و دانش‌آموزان به ما سپرده شد و علاوه بر فعالیت میدانی، تفاهم‌نامه‌ای با آبفا داشتیم و توانستیم فعالیت خوبی در مدارس به‌صورت هدفمند داشته باشیم.

دلاورزاده افزود: حتی در سند تحول بنیادین هم بخشی از فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف آب به ما سپرده شد؛ اما مهم‌ترین فعالیت اجرایی دوسال گذشته ما طرح همیاران آب بود که ۳۰ هزار معلم و ۳۰ هزار دانش‌آموز در آن فعال شدند و با‌توجه‌به این تجربه موفق همه دغدغه‌مند و علاقه‌مند شدند تا این رسالت در مدارس دوستدار آب هم ادامه پیدا کند. براساس نیازسنجی که صورت گرفت، مدیران زیادی ابراز تمایل کردند که مدرسه آنها مدرسه دوستدار آب باشد و ملاک‌ها با‌توجه‌به امکانات و فضای مدرسه و نیاز فرهنگی منطقه فعالیت تدوین شد. البته هدف این است که همه مدارس شهر دوستدار آب باشند.

سد‌های استان فقط ۲۰‌درصد آب دارند

قائم‌مقام شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه از لحاظ منابع آب و نزولات جوی در کشوری خشک هستیم، افزود: آب شرب شهر مشهد را پانصد حلقه چاه و سد‌های طرق و کارده و ارداک و دوستی تأمین می‌کند. سیدمحمد محمودی هاشمی افزود: تصور کنید با بارش‌های بهتر امسال مشکلات آبی تا حدودی حل شده است؛ اما با این حال فقط ۲۰‌درصد ظرفیت چهار‌سد آب دارد که این میزان حدود ۲۵۰‌میلیون‌متر‌مکعب است. 

وی بیان کرد: بخش مهم اقدامات ما در آبفا، فرهنگی و ارتقای سواد آبی، به‌ویژه برای دانش‌آموزان است و این کار با طرح همیاران آب آغاز شد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->