اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام شد حریق و انفجار تعمیرگاه موتورسیکلت یک مصدوم بر جای گذاشت (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) چرخ‌گوشت دست کودک دوساله را بلعید یارانه خرداد ۱۴۰۳ برای دهک‌های چهار به بالا واریز شد زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بیش از۸۰ درصد از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی سطحی بوده است

  • کد خبر: ۲۳۴۵۲۴
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
بیش از۸۰ درصد از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی سطحی بوده است
فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۲۰۰۰ هکتار از منابع طبیعی کشور از ابتدای امسال دچار حریق شده‌اند البته بیش از۸۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرهنگ علی ملکی آهنگران اظهار کرد: با توجه به تراکم پوششی در سطح کشور و از جمله استان‌های زاگرسی، آتش‌سوزی در این استان‌ها شروع شده است. آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد طی روز‌های گذشته رخ داده که بیشتر آنها اطفا شده است. آخرین آتش‌سوزی در استان خوزستان به وقوع پیوسته است که در حال اطفای آن هستند.

وی ادامه داد: ما آماده‌باش کامل به نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی داده‌ایم. حدود ۲۰۰ رزمایش برای آمادگی بیشتر در سراسر کشور انجام شده است و هماهنگی و هم‌افزایی با سایر رده‌ها برای اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع (در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها کلیه مأمورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مأمورین جنگلبانی یا ژاندارمری یا بخشداری موظفند با کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در آتش نشانی کمک کنند) انجام شده است. در این جهت چند بالگرد و هواپیمای ایلیوشین برای اطفای حریق به کمک آمدند. در حال حاضر بیشتر مشغول رصد و پایش عرصه‌های طبیعی هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به آمار حریق در عرصه‌های طبیعی گفت: به‌طور متوسط در ۱۰ سال گذشته هر سال ۲۰۳۸ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور رخ داده و بیش از ۱۸ هزار ۸۰۰ هکتار در سال طعمه حریق شده‌اند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی به سه دسته آتش‌سوزی سطحی، تنه‌ای و تاجی تقسیم می‌شوند، اظهارکرد: بیش از۸۰ درصد از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی سطحی و بیشتر نهال و گیاهان زیر اشکوب و کمتر از دو درصد آتش‌سوزی‌های تاجی بوده‌اند.

آهنگران در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در حریق‌های اخیر جنگل‌های زاگرسی امدادرسانی هوایی به‌موقع بوده است یا خیر؟ گفت: امدادرسانی هوایی به‌موقع بود البته شرایط جغرافیایی منطقه نیز بر استفاده از بالگرد و هواپیما موثر است و اصرار برای بهره‌گیری از آنها در شرایط نامناسب هدر دادن امکانات است بنابراین ما هنگام وقوع حریق موثر بودن یا نبودن استفاده از هواپیما و بالگرد را بررسی می‌کنیم.

به گفته وی ۲۰۰۰ هکتار از منابع طبیعی کشور از ابتدای امسال دچار حریق شده‌اند البته بیشتر آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درباره ملزومات مورد نیاز برای پایش عرصه‌های طبیعی اظهارکرد: تجهیزاتی مانند دوربین‌های قوی و دید در شب و دارای قابلیت اتصال به سالن مانیتورینگ همچنین پهپاد‌های مجهز به دوربین را نیاز داریم حتی می‌توان در این حوزه از هوش مصنوعی استفاده کرد البته مستلزم وجود اعتبار و خرید و نصب این تجهیزات است. حدود ۵۰۰ دستگاه دوربین برای رصد و پایش نقاط اولویت دار نیاز است البته ۱۱ دوربین نصب شده است و تهیه تجهیزات بیشتر نیز در دستور کار ماست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای افزایش پایش عرصه‌ها استفاده از ظرفیت‌های مردمی را دستور کار خود قرار داده‌ایم، یعنی آموزش و جلب مشارکت مردم. مردم اگر متوجه حریقی شدند که در مرحله اولیه است می‌توانند به اطفای آن بپردازند. اگر حریق گسترش یافته است با تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ حتما تماس بگیرند تا ماموران منابع طبیعی در کم‌ترین زمان به اطفای حریق بپردازند.

آهنگران در پایان با اشاره به همیاران طبیعت اظهار کرد: بیش از ۴۷۳ هزار همیار طبیعت دارای کارت داریم که در سه سطح محافظ، مروج و دانش‌آموز سطح‌بندی شده‌اند. بیش از ۸۰ هزار نفر از آنان در سطح محافظ هستند یعنی برای اطفای حریق به کمک ما می‌آیند بنابراین در تلاش هستیم با همکاری مردمی قدرت رصد و پایش عرصه‌ها و مقابله با حریق را ارتقا دهیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->